Avatar billede tiger2003 Nybegynder
24. november 2004 - 23:01 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Køb af ny bærbar, som skal kunne holde strøm i lang tid!

Hej ærede PC venner

Jeg står og skal købe en ny bærbar pc, og et af kravene er at den skal kunne holde strøm i forholdvis lang tid, da jeg rejser en del! Jeg har så ladet mig fortælle at det skal være en centrino model, da disse pc'er kan holde op til 5 timer. Ydermere skulle der være mulighed for at putte et eksterne batteri ind der hvor cd-rom drevet sidder, så der nu er plads til 10 timer. Er dette en skrøne eller kan det i så fald lade sig gøre og er det meget dyrt eller kan man få en sådan bærbar i omegnen 10-15 kg? Den skal helst kunne køre de nyeste programmer og så Championship Manager spillet, så der skal nok være 512 DDR RAM eller måske 1024? Jeg havde tænkt mig at det skulle være en 1.7 ghz processor, den er hurtig nok til de nyeste programmer ikke?

Håber på svar fra nogle bærbar kyndige!

På forhånd tak!

Tiger
Avatar billede espersen Novice
24. november 2004 - 23:13 #1
Enig : det skal være centrino !

læs først et par artikler om bærbare:

Grafikkortet_ http://www.eksperten.dk/artikler/508
valg af bærbar: http://www.eksperten.dk/artikler/507
Avatar billede espersen Novice
24. november 2004 - 23:16 #2
Asus er min favorit ! Jeg ville vælge denne:

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800Ne  (den helt nye med bl.a. opgraderet VGA=radeon 9700)

Jeg er selv ret vild med Asus M6Ne med VGA =ATI9700
Den Asus findes flere CPUversioner Ghz ; se her specifikationerne fra Asus :
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=M6000N%20Series&langs=01

Den har bl.a. TV-out, kortlæser m.v. - pakket ind i et fedt design - og har høj kram-faktor!
Avatar billede tiger2003 Nybegynder
24. november 2004 - 23:20 #3
Gode artikler. Det skal i hvert fald være Centrino modellen så! Men jeg er stadig i tvivl om hvorvidt det er muligt med Acer, Toshiba, IBM, ja måske et helt fjerde mærke, at tage cd-rom delen ud og putte et tilsvarende batteri, den holder dobbelt så lang tid?????

Tiger
Avatar billede tiger2003 Nybegynder
24. november 2004 - 23:22 #4
"Swappable Second Battery Support" betyder det at der kan puttes ekstra batteri i cd-rom drevet eller hvor gøres det?

Tiger
Avatar billede espersen Novice
24. november 2004 - 23:22 #5
ja, det med batteriet er muligt i flere modeller - se det sekundære bat. :
http://www.laptop4u.dk/varer.php?tilbkat=Batterier

her er lige min holdning til de nævnte modeller:
Acer: nej ! (hører ofte skidt mht. kvalitet / support)
Toshiba : OK
IBM : OK, men ofte dyr ifht. konfigurationen - set op i mod en asus som også er kram!
Avatar billede espersen Novice
24. november 2004 - 23:24 #6
synes ikke at ma har brug for extra batteri så ofte ; pga. den i forvejen lange batteritid ; men jeg ved selvf.- ikke hvor længe du er uden for alm. civilisation ;o)
Avatar billede tiger2003 Nybegynder
24. november 2004 - 23:25 #7
Så det er klart Asus jeg skal vælge eller hvad? Den ser fed nok ud faktisk, men er det bøvlet at have det andet batteri med, eller "klikker" man bare det ind i cd-rom drevet, som så tages ud?!!?!?!?

Tiger
Avatar billede espersen Novice
24. november 2004 - 23:28 #8
jeg har ikke selv prøvet det desværre - og kender ikke nogen der har investeret i extra batteri. De har hellere villet købe extra ram ;o)
ja, det er blot istedet for cd/dvd-drevet - som ganske let tages ud (som du sikkert kender det med bærbare, med en lille lås på undersiden - så kan den tages ud og batteriet sættes ind.
Avatar billede tiger2003 Nybegynder
24. november 2004 - 23:31 #9
Jeg er meget ude at rejse, så det ville simpelthen være genialt hvis man havde to batterier i den, og den så kunne holde cirka 7-8 timer. Der står omkring batterierne på den første side at de nok holder lidt kortere end de 5 timer der står, så "burde" den model du anbefaler ikke kunne holde strøm i 7-8 timer med to batterier, selv om man spiller CM5 for eksempel eller ser en film?????
Avatar billede espersen Novice
24. november 2004 - 23:34 #10
spil suger sgu meget power - men film oplever jeg ikke som en "suger" - en DVD + 2 timers arbejde kan min nemt klare (ca. en HP nx7000)

det lyder som en god idé med extra batteri til dig ! ;o9
Avatar billede tiger2003 Nybegynder
24. november 2004 - 23:37 #11
Ja det er netop derfor! Nu sidder jeg tit i et fly og der er sku ingen strøm og den jeg har nu holder strøm i cirka 50 min!!! Kan denne klare dette jeg skal bruge?

http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=22167

Her tænker jeg på om den er "hurtig" nok til de nyeste programmer og spil?!?!? Umiddelbart ser den fin ud, men er 1,7 ghz nok? Min stationær er 2,6 ghz og den er et år gammel, men man kan da ikke sammenligne Centrino og en almindelig pentium, vel?
Avatar billede espersen Novice
24. november 2004 - 23:43 #12
de er svære at sammenligne, da de hver især er gode til hver sit ; men vil sige at 1,7'eren ikke lader sig stå tilbage for din PC ;o)

tjek også  : http://laptop4u.dk/varer.php?serie=Vega259
powered by Asus, med et vildt VGA - omend du ikke får væsentligt mere performance af de extra ram (jeg ville nok tage den ægte Asus som de selv linker til!)
Avatar billede tiger2003 Nybegynder
24. november 2004 - 23:44 #13
Oki, det var useful information du gav her, så hvis du ligger et svar, skal du få pointene. Nu har jeg nogle links jeg kan kigge på og lidt artikler.. Takker!

Tiger
Avatar billede espersen Novice
24. november 2004 - 23:49 #14
bare spørg !! - men er nok ikke så meget online mere i aften
Avatar billede tiger2003 Nybegynder
24. november 2004 - 23:51 #15
Er du på ICQ eller msn? Så kan jeg da lige spørge hvis jeg får problemr!!!
Avatar billede espersen Novice
24. november 2004 - 23:52 #16
ICQ - 332537463
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2004 - 10:06 #17
herfra kan jeg anbefale en ibm x31 den har de nødvendige porte bla :

usb 2
firewire
compact flash port fx til dit digital kamera

og så har den en behagelig størelse som vil være rar for dig når du skal have den med ud på rejser