Avatar billede ansu Nybegynder
22. november 2004 - 18:56 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Mine spil crasher konstant!

Kort og godt; mine spil crasher konstant! Jeg formatterede for nylig harddisken, hvorpå Windows lå, og lagde en ny XP ind, i håb om at mine spil ville virke igen. Men ak. ALLE spil, nye som gamle, crasher enten med det samme eller efter et par minutter, med den berygtede meddelse "vil du sende en fejlrapport"? En gang imellem nøjes de ikke engang med at crashe, det sker også, at windows crasher med og genstarter. Og når den så er genstartet og Windows starter op, crasher den ofte igen under opstartsmusikken! Ofte skal der et par crashes til, før jeg overhovdet kan komme ind i windows!

Jeg har allerede downloadet de nyeste drivere til grafikkortet, lydkortet og Windows, og jeg aner simpelthen ikke, hvad pokker jeg skal gøre nu! Hjælp!!!

Mit system er således:
Windows XP Pro
AMD Athlon XP 1800+
Geforce 3 Ti200
256 DDR-Ram

PS: Er ikke sikker på, at spørgsmålet er oprettet det rette sted, men kunne ikke finde en bedre variant...
Avatar billede jan_vernersen Nybegynder
22. november 2004 - 18:59 #1
Hej

Var der problemer med at inst.xp?
Avatar billede ansu Nybegynder
22. november 2004 - 19:02 #2
Et overordentligt læs problemer, som jeg også søgte om hjælp til her:
http://www.eksperten.dk/spm/562651
Problemet blev løst ved ganske enkelt at flytte rammene over i den anden side af motherbordet. For at få spillene til at virke prøvede jeg så at flytte dem tilbage, men det løste det ikke...
Tak for den hurtige respons!
Avatar billede jeoparty Nybegynder
22. november 2004 - 19:02 #3
prøv at gå ind i Bios, kør din Overclock ned til 100/100 på CPU og DDR ram, og prøv at køre spillene igen
Avatar billede jeoparty Nybegynder
22. november 2004 - 19:05 #4
cool, glad for den er tilbage og kørende :-)
Avatar billede jan_vernersen Nybegynder
22. november 2004 - 19:06 #5
Dine Ram er defekte!!!
Se om du kan låne nogle andre.
Jan
Avatar billede ansu Nybegynder
22. november 2004 - 19:16 #6
Overclock'en står allerede på 100/100, så den skal vel ikke sættes op?

Øv til det med Rammene... Kan det være det eneste? gider ikke rigtig ud og købe nye, for at finde ud af, at det ikke var dem alligevel... Har nogle hamle liggende, som jeg hurtigst muligt lige prøver af...
Avatar billede halifax Nybegynder
22. november 2004 - 19:22 #7
XP 1800+ skal korrekt køre reel clock 1533MHz som 11.5 (multiplier) gange 133 (systembus)

Ved at nedclock'e systembussen til 100 MHz kører du 11.5 x 100 = 1150 MHz. Det kan vel ikke være tilfredsstillende?

Ram fejl er da en mulighed. Du kan køre en test med memtest86  www.memtest86.com
- eller en supplerende test med Microsoft Memory Diagnostic
http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Du bør slå automatisk genstart fra, så du ved crash får en fejlmeddelelse på skærmen. Den kan ofte fortælle mere om årsagen.
Gå i Enhedshåndtering -> Avanceret, klik på Start og genoprettelse -> Indstillinger og fjern hak ud for Genstart automatisk.
Avatar billede ansu Nybegynder
22. november 2004 - 20:25 #8
Okay, jeg udskiftede mine RAM med nogle andre, men spillene crasher stadig! Så det er åbenbart ikke dem alligevel...
Avatar billede ansu Nybegynder
22. november 2004 - 20:26 #9
For resten, et af spillene (CM 03/04) gav beskeden "array acces out of bounds", da det crashede...
Avatar billede ansu Nybegynder
22. november 2004 - 20:36 #10
ingen andre forslag???
Avatar billede ansu Nybegynder
22. november 2004 - 20:53 #11
øv
Avatar billede haverslev Novice
22. november 2004 - 22:01 #12
Avatar billede ansu Nybegynder
23. november 2004 - 12:15 #13
Jeg har DirectX 9.0 installeret. Windows er fuldt opdateret og det er som sagt ALLE spil der crasher, ikke kun CM... Men tak for forsøget :)
Avatar billede ansu Nybegynder
23. november 2004 - 13:13 #14
Jeg er fuldkommen flad for ideer, men jeg håber, at nogen har et nyt forslag :)
Avatar billede ansu Nybegynder
24. november 2004 - 20:27 #15
Jeg ved ikke, om nogen følger med i denne post mere, men noget mærkeligt skete idag. Jeg kørte en RAM-test på en vens pc, og hans RAM, og den rapporterede ingen fejl. Så satte jeg dem i MIN kværn, og pludselig var blokken fyldt med fejl! Det må vel næsten være motherboardet, der er noget galt med, eller hvad???
Avatar billede haverslev Novice
24. november 2004 - 20:46 #16
Opdateringer til Bios / Chipset osv.:
Har du en USB enhed tilkoblet pc`en, så prøv lige at fjerne den, der er en del problemer med Usb enheder og SP2.
Det kan måske løses ved at opdatere dit chipset osv.
Hent programmet EVEREST Home Edition v1.51 som giver en masse oplysninger om din pc.
F.eks kan du klikke på Motherboard, klikke på chipset, nederst på siden kan der hentes opdateringer via producentens www. adresse.  http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en&pageid=3
Avatar billede haverslev Novice
24. november 2004 - 20:54 #17
se lige bort fra det med usb - (taget som kopier&sæt ind fra et andet af mine spg)
Avatar billede halifax Nybegynder
25. november 2004 - 00:32 #18
ansu - Tror desværre du har ret i antagelse om det skyldes motherboardet. Du har jo lige testet Ram'ene ok.
Med mindre de ikke passer i din kværn, men så burde den kke kunne boote op.

Dog, det undrer hvis kun dine spil crasher, og ikke andre programer.
Avatar billede ansu Nybegynder
25. november 2004 - 15:10 #19
tja, det er heller ikke kun spillene, der crasher. Windows gør det også en gang imellem. I nat kørte jeg endnu en RAM-test på min vens ram, og denne meldte ingen fejl... motherboardet har dog kørt fint tidligere, og det er sgu lidt mærkeligt, at det pludselig skulle være gået i stykker...
Avatar billede ansu Nybegynder
25. november 2004 - 15:14 #20
Jeg prøver senere idag at geninstallere XP og alle drivere, og ser hvad den siger til det. Og så prøver jeg lige det der Everest ud, Haverslev. Og sp er det vist på tide at fange folks interesse med nogle flere point... forhøjer med 200!
Avatar billede ansu Nybegynder
25. november 2004 - 20:56 #21
en ting jeg slet ikke har nævnt er, at jeg også får Blue Screen Of Death; IRQ_Less_or_Equal
Jeg har nu også skiftet lydkortet, RAM, grafikkortet og netværkskortet udmed reserver, men ingen ændring...
Avatar billede haverslev Novice
25. november 2004 - 21:09 #22
IRQ_Less_or_Equal  - tyder på hardware konflikt eller forkert driver:
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Ehedshåndtering, klik på VIS i menulinien og klik på Vis skjulte osv.

Check om der f.eks er gule udråbstegn udfor nogle enheder, hvis der er kan du H-klik på enheden og gå i egenskaber, check om der er IRQ konflik.
Evt. find en opdateret driver til enheden via:
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en&pageid=3
Avatar billede halifax Nybegynder
26. november 2004 - 03:01 #23
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL har intet med IRQ konflikt at køre. Det kan skyldes både en STOP 0x0000000A og STOP 0x000000d1 fejl. Hvilke af fejlkoderne får du?

MS artikel om begge fejltyper kan ses her
http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prmd_stp_fvlq.asp

På dette site findes mere om STOP Erros - de er stort set listet i nummer orden.
http://www.kayodeok.btinternet.co.uk/favorites/kbasewinxp.htm#kbstop

Desværre er det ingen sjældenhed, at også et bundkort kan blive defekt. Fx. memory controleren.
Avatar billede ansu Nybegynder
26. november 2004 - 19:53 #24
Haverslev: Ingen IRQ-konflikter

Halifax: Svært at tjekke, da computeren nu fryser på gammeldags facon, uden nogen meddelelse. Jeg har i øvrigt lige tjekket CPU'ens temperatur via BIOS... 62 grader! Er dette ikke alt for højt???
Avatar billede halifax Nybegynder
27. november 2004 - 02:12 #25
Temperaturen er lige høj nok. Åbn kabinettet og gør blæseren oven på cpu'en ren for støv og snavs.
Avatar billede ansu Nybegynder
12. januar 2005 - 12:20 #26
Så er jeg tilbage fra Afrika! Halifax, dit tip hjalp en helvedes masse. Jeg kører nu med begge sider af kabinettet af, og den fryser meget sjældent (den fryser dog stadig en gang imellem). Så post et svar og få dine point!
Avatar billede halifax Nybegynder
14. januar 2005 - 10:12 #27
Velkommen hjem til det kolde nord.  :)

Poster svar.
Avatar billede ansu Nybegynder
10. februar 2005 - 18:05 #28
Mangler også lige at sige, at spillene stadig crasher nonstop, men da sommeren alligevel er lige om hjørnet kan det jo næsten være ligemeget, men hvis nogen læser dette er problemet altså ikke løst!
Avatar billede haverslev Novice
10. februar 2005 - 19:33 #29
Hvorfor acceptere du så et svar, når problemet ikke er løst ?