Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2001 - 14:47 Der er 7 kommentarer

Super Video-CD ( SVCD ) med for dårlig kvalitet.

Jeg tror CD er fremtidens medie til til egne redigerede film. Jeg kan lave alm. Video-CD med kvalitet som VHS med Premiere 5.1C, Panasonic MPG1 Encoder og Easy CD Creator 4.
Jeg kan også lave Super Video-CD ( SVCD ) med Premiere 5.1C, Tsunami MPEG2 Encoder og Nero 5.0  brænder program. Kvaliteten skulle være som Super-VHS, men den er meget dårligere end de Video-CD jeg laver.
For at kunne bruge Nero 5.0 skal jeg i Premiere exportere mit project til en (Microsoft) .avi-fil.
Det er her problemet opstår. Det tager 2 timer pr. 1 minut film og jeg kan se, at den nye .avi-fil har både flimmer og farveforskydninger. Jeg har prøvet at exportere til Pinnacle.avi, men det vil Nero ikke acceptere.
Er der en \"Ekspert\" der kan hjælpe mig?
Avatar billede makse Nybegynder
13. marts 2001 - 14:49 #1
Læs evt. på www.vcdhelp.com om hvordan man kan gøre det!
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2001 - 14:54 #2
Jeg glemte at fortælle, at man kan se spec. af min PC og en vejledning i at lave Video-CD på min hjemmeside: http://home6.inet.tele.dk/pfh/video.htm
Peer Fischer Holm E-mail: pfh@post10.tele.dk
Avatar billede rocjen Nybegynder
14. marts 2001 - 00:36 #3
Du kan evt. prøve at bruge dette program til at grabbe med .. jeg bruger det, og mit fungerer fint :)

http://www.nct.ch/multimedia/avi_io/

Programmet er ikke specielt dyrt, og har den fordel at du kan grabbe længere sekvenser end der kan være i de 2 GB som windows kan håndtere.

Håber det hjælper :)

- Rocjen
Avatar billede molan Nybegynder
14. marts 2001 - 11:06 #4
”Jeg kan også lave Super Video-CD ( SVCD ) med Premiere 5.1C, Tsunami MPEG2 Encoder og Nero 5.0  brænder program.”

”Kvaliteten skulle være som Super-VHS, men den er meget dårligere end de Video-CD jeg laver.”

Næ, ikke hvis du gør det rigtigt.

”For at kunne bruge Nero 5.0 skal jeg i Premiere exportere mit project til en (Microsoft) .avi-fil.”

Nero 5.0 skal have filen som mpg, IKKE avi. Den vil ikke brænde en avi fil som SVCD.

Jeg kender ikke Premiere exportere, men et rigtigt video kort som kan streme direkte til mpg i 480*480 er den eneste rigtige løsning til seriøse brugere. Det kost flere tusinde kroner, men hvem gider også konvertere 1 times filme på 17 timer??

Bruge 10.000 kr. på et professionelt video kort, og lave 1 times SVCD på under 2 timer i prima kvalitet, alt andet er til DVD rip (pirat kopiering) ikke til seriøst arbejde.

PS: Hvis dit Digitale kamera ikke er SVHS får du ikke bedre kvalitet ud af det, faktisk skal original materiale værre 480*480 for at det kan opfylde SVCD standarten.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2001 - 15:00 #5
Svar til Rocjen:
Mit problem ligger ikke i at grabbe fra mit digitale camera til min PC. Her bruger jeg Pinnacle\'s DV500, et af de bedste kort der findes. Derefter redigerer jeg i Adobe Premiere 5.1C, også et af de bedste redigerings programmer der findes. Export til DV camera og VHS båndoptager går fint.

Svar til Molan:
Jeg læser ikke avi-filen direkte ind i Nero 5.0, det ved jeg godt man ikke kan. Som du kan se i mit 1. indlæg bruger jeg Tsunami MPEG2 Encoder (gratis) til at ændre min avi-fil til en MPG2-fil.
Jeg kan se at kvaliteten er dårlig, allerede i den avi-fil jeg laver når jeg exporterer fra Premiere.
Jeg skrev, at jeg havde prøvet lave en Pinnacle.avi-fil i Premiere, men den vil Nero ikke acceptere - det skulle være - den ville Tsunami MPG2 Encoder ikke acceptere.
Min eneste anden mulighed for at lave en avi-fil er så Microsoft.avi. Den har jeg prøvet at lave i forskellige størrelser, med både Upper og Lower frame først. Kvaliteten forbliver elendig.
Med Panasonic Encoder kan jeg lave en fin MPG1-fil, men den kan vel ikke bruges til Super VCD? Finder der en vej til at lave sådan en fil om til en MPG2-fil, der kan bruges til Super-VCD?
Jeg håber, I stadig gider prøve at hjælpe mig.
Peer
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2001 - 11:41 #6
Jeg tror jeg selv har fundet en virkelig god løsning på at lave Super Video-CD fra Premiere.
Der er et plug-in i Premiere der hedder Panasonic MPEG1 Encoder.
Iflg. http://www.zdm.com/FilmWeb/encoder.htm er det den bedste MPEG1 Encoder der findes.
Den bruger jeg til at lave en god MPG1-fil med.
Mine settings er 720x576, PAL/4:3, Data rate Video=3000 Audio=224VBV Buffer=112.
MPEG1-filen loader jeg ind i Tsunami MPEG Encoder med settings til SVCD (480x576, MPEG2, VBV buffer=112, VBR, interlaced mm).
Jeg bruger herefter Nero - Super Video-CD til at lave min SVCD. Det fungerer fint.
På min PC ser kvaliteten ud til at være i top. Jeg har endnu ingen DVD afspiller og da jeg er bortrejst de næste 3 uger får jeg det desværre ikke afprøvet foreløbig.
Måske har nogen lyst selv at gøre forsøget. Jeg har eksperimenteret lidt med forskellige settings, men er ikke sikker på at mine settings er de optimale.
Peer
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2003 - 10:36 #7
Dette spørgsmål er forældet, men hvordan sletter jeg det?