Avatar billede prosit Nybegynder
20. november 2004 - 13:16 Der er 9 kommentarer

Harddisk formattering

hej

jeg skal have formatteret harddisken og lagt nyt styresystem ind, hvordan skal jeg formattere harddisken? i bios ? og præcis hvilke genveje skal benytte ? (jeg er ikke særlig kendt i bios)

pc´en er en fujitsu siemens scaleo med ME styresystem
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. november 2004 - 13:18 #1
Skal du have XP på den?
I så fald sätter du bare CD'en i, så kan du klare alt derfra.
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. november 2004 - 13:18 #2
Og lige meget hvilket system du skal have, så skal du ikke göre det fra BIOS.
Avatar billede gudmundp Praktikant
20. november 2004 - 13:43 #3
er det me du skal have ind igen???
Avatar billede zilladk Nybegynder
20. november 2004 - 13:57 #4
Det styre system du vælge at installerer, om det er ME eller XP, giver dig begge mulighed for at formaterer under installation. Hvis dette af en eller anden grund ikke kan lade sig gøre, er der mulighed for at lave en start diskette, dette kræver dog en pc der kører, (med windows 98 eller ME) hvis det er muligt. Når du har en startdiskette, booter du fra denne (sæt den i pc'en og tænd) denne diskette lavet fra 98 eller ME kommer og spørger dig om du vil starte installationen af windows nu, vælg istedet at starte i ms-dos. skriv her "format c: /q" uden anførselstegn, for at formaterer hardiskken. når dette er sket, så fjern harddisken og genstart pc'en mens din installations cd sider i. hvis installation ikke starter automatisk skal du ind i BIOS og ændre "boot" række følgen, således at den læser fra dit cd-rom drev under opstart. I din manual til pc'en står beskrevet hvordan du ændre din boot opsætning i BIOS.
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. november 2004 - 12:42 #5
Svar fra mig.
Avatar billede prosit Nybegynder
21. november 2004 - 23:08 #6
zilladk>"når dette er sket, så fjern harddisken og genstart pc'en mens din installations cd sider i."

fjern harddisken.... øh, hvorfor ??
Avatar billede zilladk Nybegynder
22. november 2004 - 23:21 #7
fjern harddisken fra boot sekvensen i bios. Det er kun en nød løsning, det er fordi nogle ASUS bundkort feks. ikke lader dig boot på cd-rom før du booter fra hdd (en fejl i bios) men det skal du ikke starte med at arbejde med
Avatar billede prosit Nybegynder
23. november 2004 - 16:50 #8
jeg har stadig ikke fået formatteret HD´en. Når den forsøger at starte ME, kommer den med følgende fejlmeddelse:
"følgende fil mangler eller er ødelagt
c:\windows\IFSHLP.SYS
og
c:\windows\System\vmm32.vxd

hvad gør jeg nu ??

og når jeg forsøger at installere at installere XP-cd´en, kommer jeg kun til trin 4 i installationen, hvor den fortæller noget om den ikke kan installere produktkatalogerne, skyldes det at denne maskine så ikke kan få XP lagt ind ??
Avatar billede zilladk Nybegynder
25. november 2004 - 18:23 #9
det kunne godt lyder som om du har en hardware fejl. Det er dog ikke noget man kan sige med sikkerhed, men jeg synes dog du skulle besøge din lokale edb foretning og få den til at kigge på det. Alternativt kunne du jo undersøge om der skulle være ridser på din cd. Du kan også hvis du har mulighed for det prøve at skifte dit cd-rom drev.