Avatar billede darkk24 Nybegynder
13. marts 2001 - 10:55 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

oprette en dhcp server

Jeg har fulgt wizard\'en i win 2000 server til at oprette mig en dhcp server men arbejds stationer siger de ikke kan få en ip adresse fra serveren. arbejds stationen står til at automatisk at hente en ip

hvad gør jeg? hvis jeg ik får det til at virke må jeg manuelt angive ip påhver enkelt arbejds station :(
Avatar billede seider Nybegynder
13. marts 2001 - 11:03 #1
Prøv at køre den guide igen, ellers skift windows ud med et operativ system der virker.

det lyder meget mystisk, men windows kan gemme gamle indstillinger, og netværks konfigurationer. hvorfor og hvordan, tror jeg ikke der er nogen der ved.

arbejds stationer skal indstilles til at bruge DHCP ellers virker det ikke, men det regner jeg med du har gjort (lidt kryptisk skrevet).

/* seider */
Avatar billede seider Nybegynder
13. marts 2001 - 11:04 #2
desuden skader det ikke at reboot\'e windows 2K og hente de service pakker der er til den.
Avatar billede seider Nybegynder
13. marts 2001 - 11:05 #3
ehm hvilket ip nr, har du givet maskinen ?

det burde ikke have betydning, men da det jo er windows så...
Avatar billede darkk24 Nybegynder
13. marts 2001 - 11:07 #4
jeg har fået tildelt en ip række fra sektornettet

195.181.221.0 - 195.181.221.127
subnet 255.255.255.128

.0 er reserveret  .1 er gateway  så jeg har startet med .2 til .124  da jeg bruger .125 til selve serveren og .126 til printeren
Avatar billede darkk24 Nybegynder
13. marts 2001 - 11:59 #5
jeg får følgende tekst på skærmen:

Dette dhcp-klientprogram kunne ikke få en ip-netværksadresse fra en dhcp-server. Vil du se dhcp-meddelelsen fremover?
Avatar billede goulduck Nybegynder
13. marts 2001 - 18:56 #6
Hvis du går ind i services ... er DHCP servicen så startet?
Avatar billede flwe Nybegynder
14. marts 2001 - 07:58 #7
Har du flere netkort i serveren ? Hvis ja, hvordan ser IP konfigurationen ud ?

/Flemming
Avatar billede flwe Nybegynder
14. marts 2001 - 08:00 #8
Ups...hvis 2000 serveren er en domain controller skal du authorize denne i AD, før bliver DHCP serveren ikke \"grøn\". Hvilken status har iøvrigt DHCP serveren er den rød, grøn ...blå ?

/Flemming
Avatar billede darkk24 Nybegynder
14. marts 2001 - 08:38 #9
ok. det her lyder underligt. jeg kikkede lige om services\'en dhcp server og dhcp client var startet. det var de. jeg har kun 1 netkort i serveren. jeg ved ikke hvad du snakker om flemming, når du siger status for dhcp rød grøn blå..  men jeg skulle lige starte en arbejds station op og så loggede jeg ind..... for sjov og nu virker dhcp. jeg har ellers ikke rodet med serveren siden igår hvor det ikke virkede. måske har der været små netværks trolde på besøg i nat men det lærere jeg jo ikke noget af :(  :)
Avatar billede svein Nybegynder
14. marts 2001 - 11:34 #10
Du skal autorisere DHCP serveren i Active Directory før den kan tildele IP Adresser!.
Gå i DHCP serveren - højreklik på den og vælg Authorize!