Avatar billede bentsmider Nybegynder
19. november 2004 - 16:14 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Trådløs netværk problem - Hjælp!!

Hej alle eksperter derude.

Nu er jeg ved at give op.... suk..

Jeg har et problem med at få min bærbare pc på nettet. Begge maskiner har Windows XP SP2 installeret og XP-firewall er slået fra!.
Jeg kan pinge og overføre filer osv. fra begge pc'er, ingen problemer der. Internetforbindelsen er delt på min stationære, så min bærbare burde få adgang.

Deling af internetforbindelsen virker fint med et crossover kabel.

NB! Da jeg har internet fra tiscali, med et "Eicon DIVA ADSL USB MODEM", kan jeg kun dele min internetforbindelse på denne måde.

Min Router er en Skyr@cer PRO WBR 654 fra TOPCOM, som er sat op med DHCP Server Enabled, som vist virker fint i øjeblikket?

Min stationære ser således ud:

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse 2:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : mshome
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 92.168.1.101
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 55.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Min bærbare ser således ud:

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : mshome
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 92.168.1.102
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 55.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Hvad gør jeg galt?

På forhånd tak

Lasse
Avatar billede kenp Novice
19. november 2004 - 21:55 #1
på din bærbar den er sat til at hente ip-adresse automatisk ikke? og de oplysninger du har på din stationær har du selv sat dem eller gjort det via internet deling? for det er ikke de rigtige oplysninger.
Avatar billede kenp Novice
19. november 2004 - 21:56 #2
Inden du svare på ovenstående skal jg lige høre noget først!

tiscali ->pc netkort 1 ->pc netkort 2 ->router ->trådløs bærbar? det er korrekt forstået?
Avatar billede rass.dk Nybegynder
20. november 2004 - 00:11 #3
Jeg har selv sagt haft samme problem med min trådløse forbindelse.. ;o)
Og skal ikke gøre mig for satans klog..

Men min router skulle via "brouseren" sættes op til at den trådløse "bærebare" pc..
Enten med IP'en eller MAC adressen... Før den kunne få "lov" til at gå på nettet..
Hmm... Tænkte at det kunne være det.. *SS*
pøj pøj...
Avatar billede bentsmider Nybegynder
21. november 2004 - 16:21 #4
Begge computere er sat til at hente automatisk IP-adresse, og Kenp du har forstået opsætningen korrekt... dvs, ingen direkte forbindelse fra nettet til routeren...
Avatar billede kenp Novice
21. november 2004 - 16:52 #5
OK så ved jeg også hvor fejlen er :)

Du skal logge ind i din router (den trådløse) også ændre dens dhcp range (lan) så den enten kommer til at køre i 192.168.0.xx eller i 192.168.2.xx for den den er i i øjeblikket vil ikke kunne lade sig gøre!

Men endvidere så ser den ipconfig fra din stationær som deler helt forkert ud! kan jeg ikke få den komplette hvor man kan se begge dine netkort.
Avatar billede bentsmider Nybegynder
21. november 2004 - 17:36 #6
Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse 2:

      Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse 2:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : mshome
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.101
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

PPP-netværkskort Tiscali connection:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : xx.79.21.222
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : xx.79.21.222

jeg prøver lige at logge ind på routeren og se hvordan dens iprange er opsat...
Avatar billede bentsmider Nybegynder
21. november 2004 - 17:40 #7
Således ser min router ud nu:

Host Name  = AP-Router
IP Address  = 192.168.1.1
Subnet Mask = 255.255.255.0
DHCP Server =  Enabled
Start IP    = 192.168.1.100
End IP      = 192.168.1.199
Domain Name = mshome
Lease Time  = 1 Week
Avatar billede kenp Novice
21. november 2004 - 18:02 #8
jeg bliver forsvirret når jeg ser den fra din stationær! der har du en opkaldsforbindelse til tiscali og et trådløstnetkort som går til din topcom?
Avatar billede bentsmider Nybegynder
21. november 2004 - 18:06 #9
Ja, det er korrekt... Ringer op til tiscali med USB-modemet og får forbindelse til nettet med den stationære. Så har jeg et trådløst netkort både i den bærbare samt den stationære.

Hjalp det på forvirringen? :-)
Avatar billede bentsmider Nybegynder
21. november 2004 - 18:14 #10
Hov, kan se jeg har tastet forkert i mit indledende spørgsmål... DUMT!

Min stationære ser således ud:

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse 2:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : mshome
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.101
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Min bærbare ser således ud:

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : mshome
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.102
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
Avatar billede kenp Novice
21. november 2004 - 18:14 #11
ja det hjalp mig til hvorfor det ikke virker ;)

Du skal ikke bruge det trådløsenetkort i din stationær!, men aktive deleing af internet på din tiscali forbindelse (www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/) også forbinde med et netkabel fra dit netkort til din router.
Avatar billede plx Nybegynder
21. november 2004 - 18:15 #12
Hvilket software bruger til at dele forbindelsen? Hvis du bruger den indbyggede i xp, er der ingen deling som det ser ud her. Så ville det interne kort på den stationære have adressen 192.168.0.1
Avatar billede kenp Novice
21. november 2004 - 18:17 #13
eller også skal vi ændre oplysningerne til noget helt andet så kan man gøre således!

Aktiver deling som jeg skrev før, men gør det så det er dit trådløsenetkort som får oplysningerne...

På din bærbar der skal du så manuelt ind og sætte følgende oplysninger ind.

ip 192.168.0.2
undernet 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
DNS som du får fra tiscali
Avatar billede kenp Novice
21. november 2004 - 18:18 #14
plx ->lig mærke til at han faktisk ikke brugte deling, men køre med alm trådløstnetkort som får oplysninger fra sin router.
Avatar billede bentsmider Nybegynder
21. november 2004 - 18:32 #15
okay... Skal jeg sætte et patchkabel eller et crossover (fra den stationære) i routerens port 1 (uplink) ?
Avatar billede bentsmider Nybegynder
21. november 2004 - 18:34 #16
Jeg har lavet en deling af min tiscali-forbindelse, jeg bruger bare win xp til at dele forbindelsen med...
Avatar billede bentsmider Nybegynder
21. november 2004 - 19:26 #17
Under tiscalis internetforbindelse har jeg "serverens ip-adresse 213.237.127.77" er det tiscali's DNS? Eller skal jeg bruge den oplyste på tiscali's hjemmeside?
Avatar billede kenp Novice
21. november 2004 - 19:35 #18
du kan se tiscali dns her http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/dns.php

Det kommer an på hvilken løsning du brugte ;) hvis det var løsning 1 så er det alm netkabel fra dit netkort og til WAN port. (hvis det er løsning 2 du valgte så skulle du kunne køre det hele trådløst.)
Avatar billede bentsmider Nybegynder
21. november 2004 - 19:51 #19
okay tak, nu har jeg valgt løsning 1... Gider du ridse det op en gang til... :-)
Avatar billede kenp Novice
21. november 2004 - 20:12 #20
hvis du har valgt løsning 1

Så kan du jo starte med at fjerne dit trådløsenetkort fra din stationær computer ;)

Aktiver deleing af internet (jf. guide du har set)

forbind fra dit netkort til WAN på din router, din router skal bare hente oplysninger via dhcp, lige ledes din bærbar computer, så burde det hele virke.
Avatar billede bentsmider Nybegynder
21. november 2004 - 20:14 #21
NU VIRKER DET SGU!!! TAK kenp.....
Avatar billede kenp Novice
21. november 2004 - 20:19 #22
så vil jeg da lige smide et svar :)
Avatar billede bentsmider Nybegynder
21. november 2004 - 20:56 #23
nu skal jeg så bare lige rode med at pc'erne kan se hinanden på et lokalnetværk..... øhh
Avatar billede kenp Novice
21. november 2004 - 20:59 #24
så skulle du have valgt løsning 2 ;)

eller hvis du kan slå nat fra i din router! eller sætte din bærbar i DMZ så ville det også kunne lade sig gøre.
Avatar billede bentsmider Nybegynder
21. november 2004 - 21:12 #25
hvad er DMZ? så overvejer jeg at prøve den trådløse løsning... men det bliver en anden dag ;-)
Avatar billede plx Nybegynder
21. november 2004 - 21:22 #26
Ved dmz vil alle indgående forbindelser blive sendt til den computer du angiver under dmz. Det vil dog ikke hjælpe her.

Når pcerne vil se hinanden foregår det via broadcasting. Det forhindrer dit nuværende setup. Det kan afhjælpes hvis du sætter en WINS server op.

Jeg vil dog mene at den umiddelbare løsning er, at du sætter kablet over i en af routerens lan porte (i stedet for wan porten). Så får du dem på samme logiske netværk.
Avatar billede kenp Novice
21. november 2004 - 23:12 #27
du kan også sagtens gøre som plx skriver, så skal du enten bare deaktiver dhcp i din topcom eller give din bærbar en fast ip.

Men ja en wins server vil også kunne klare det (køre selv routning over flere forskellige ip segmenter)