Avatar billede darkk24 Nybegynder
13. marts 2001 - 09:58 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

mailserver uden domain navn

kan jeg installere en mail server i windows 2000 server selvom jeg ikke har noget domain navn udad til?
selve serveren har en ip og et domain navn \'molle\' men det er ikke registreret.
Avatar billede hobbez Nybegynder
13. marts 2001 - 10:18 #1
Ja!

Alle mails der sendes til brugernavne@123.123.123.123 vil ramme serveren med IP-adresse 123.123.123.123

Altså skal du bare sætte din mailserver op, tildele brugernavne, og angive din e-mail adresse som brugernavn@ip1.ip2.ip3.ip4

/Rob
Avatar billede guggemand Nybegynder
13. marts 2001 - 10:35 #2
jeg mener at mailadresser med ip\'er skal være i [] altså brugernavn@[ip.ip.ip.ip]

Avatar billede darkk24 Nybegynder
13. marts 2001 - 10:40 #3
jeg har forsøgt mig med :

merak mail server
internet anywhere mail server
nt mail
pop3
mercur

og et par andre, men ingen af dem vil virke
Avatar billede guggemand Nybegynder
13. marts 2001 - 11:17 #4
prøv at indtaste \"[ip.ip.ip.ip]\" når programmerne spørger efter dit domæne

og så send mail til user@[ip.ip.ip.ip] fra en anden maskine

hvis det ikke virker så vil jeg skyde på der er lukket for smtp porten til din ip.. det gør cc fx på deres adsl forbindelser
Avatar billede hobbez Nybegynder
13. marts 2001 - 12:28 #5
Jeg har lige testet. Jeg fandt IP-adressen på min mailserver, og sendte en email til mail@ip.ip.ip.ip - uden klammer eller noget. Den gik lige igennem.

Mit gæt er, at der ligesom guggemand skriver, er lukket for trafikken et eller andet sted. Enten i router eller hos din ISP.

/Rob
Avatar billede darkk24 Nybegynder
13. marts 2001 - 12:44 #6
okay. så opgiver jeg nok at sætte en mail server op. jeg kan ikke selv konfigurere router eller har forstand på det. og der er sikkert lukket for \'trafik\' jeg har lavet en alm. installation af win2k server så jeg har ved ikke hvilke porte der er åben og hvilke der skal bruges
Avatar billede hobbez Nybegynder
13. marts 2001 - 12:50 #7
darkk24 >> Ikke give op så nemt :o)

Anvend scanneren på https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 - vælg Probe My Ports, og se om der er hul igennem på din router.

/Rob
Avatar billede goulduck Nybegynder
13. marts 2001 - 18:06 #8
Hvilken router er det?

Er det en CyberCity ADSL router (Cisco 667)

Hvis det er det, skal du blot gør følgende:

telnet 10.0.0.1
indtaste password
skrive en
indtaste password igen
set nat entry add inside_ipaddress port_no outside_ipaddress port_no tcp

Så bliver alt trafiken der komme ude fra på port XX sendt videre til maskinen på dit lokal netværk med ip adressen \"inside_ipaddress\"
Avatar billede darkk24 Nybegynder
14. marts 2001 - 08:53 #9
det er en cisco 2514 router styret af sektornet. men jeg tror også det er en dum ide at have en mail server hvor folk skal huske en ip for at kunne sende mail. jeg tror eleverne skal lære at bruge skolekom som er et mail/konference system
Avatar billede darkk24 Nybegynder
14. marts 2001 - 11:09 #10
men jeg har fået følgende svar fra sektornet:

Vi kan godt lave mail til dig på moellemarkskolen.dk således at du så hedder bruger@moellemarkskolen.dk. med en mx record. subdomain bruges ikke i den sammenhæng.
meld tilbage når du er klar. Det tager normalt en yil to dage at få registreringen igennem.
-----
så jeg vil sætte en mail server op når jeg har fået det domain routing eller hvad det er, iorden
Avatar billede darkk24 Nybegynder
21. marts 2001 - 08:32 #11
nå, jeg har fået sektornet til at lave en mx record.  men de kan ikke gøre det før de kan dns\'e serveren (195.181.221.125)

Jeg har prøvet https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 men selvom jeg har en pop3 server på port 110 og en smtp på port 26 (port 25 er i brug siger mailserver programmet) så siger https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 at alle porte er grønne. men hvorfor kan jeg ikke dns\'e serveren??
Avatar billede guggemand Nybegynder
21. marts 2001 - 09:45 #12
smtp serveren SKAL køre på port 25

hvis noget andet bruger den skal det stoppes
Avatar billede darkk24 Nybegynder
21. marts 2001 - 09:49 #13
ja du har ret.. jeg har fået at vide at win2k har sin egen smtp på port 25 (iis) men jeg har lige fået at vide fra sektornet:

jeg sprøg: hmm ok. jeg ved ik hvad p-ben er, men det var planen at lærer og elever
skulle kunne logge på serveren hjemme fra deres egne hjem.......

sektornet svarer: Det kan desværre ikke lade sig gøre, da P-benet ikke tillader HTTP-, FTP- og anden trafik at komme ind udefra!

så jeg må droppe alle de planer jeg har og lade serveren køre som intern fil server og muligvis et intranet en dag.