Avatar billede gojoy Nybegynder
18. november 2004 - 21:39 Der er 15 kommentarer

Thinkpad X31 uden Dock

Hej dav,
Jeg har lige købt mig en IBM thinkpad X31 - Lækker maskine osv - men hvad gør man når man nu skal have geninstalleret dyret?
Jeg syntes det er lidt vildt at købe en orginal IBM dock når det kun er en gang om året eller sådan at man geninstallere. Så har tænkt meget på om man ikke bare kunne indvistere i et DVD externt drev til USB - og så bare installere windows den vej fra? Evt om der skal noget driverværk eller andet sjov til før at man kan boote sin alm. windows CD?
Avatar billede tronic1 Nybegynder
18. november 2004 - 21:42 #1
Prøv at gå ind i BIOS og se om du kan boote op fra USB... hvis du kan det, burde der ikke været noget problem ved at boote op fra en ekstern enhed. Kender en der kan boote fra alle de "normale" ting, + USB-hdd, USB-CD-Rom osv... så det kan jo være der er de samme muligheder i X31'eren...
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2004 - 21:42 #2
trykker på den blå tast acces ibm inde fra windows så kommer der en skærm op hvor der står :

du skal vælge i øverste bjælke beskyt/retabler

derefter har du muligheden og vælge at retablere maskinen
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2004 - 21:43 #3
jeg glemte lige vi har selv maskinen også x31
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2004 - 21:44 #4
selve windows systemet ligger på et skjult område på disken så du skal ikke bruge nogen cdr
Avatar billede ibka Novice
18. november 2004 - 22:05 #5
Jeg mener at der i det ene hjørne på din harddisk et komplet reetableringsprogram incl. windows
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2004 - 22:55 #6
acess ibm sidder øverst på på maskinen i bunden af skærmen
Avatar billede gojoy Nybegynder
19. november 2004 - 06:11 #7
Jeg ved godt at der er denne berømte skjulte installation på disken - men eftersom jeg nok skifter HD'en til en der er lidt størrer så midster jeg jo lidt muligheden. Derfor mit sprøgsmål :-)
Jeg skal nok lige kikke efter om jeg kan boote fra USB. (maskinen er dog lige ude og rejse så det bliver i starten af næste uge)
Men jeg er bare lidt usikker på at hvis jeg går ud og køber et USB drev, sætter den i maskinen osv - kender den så bare drevet? Altså det er jo lidt umuligt at installere drivere i bios til et "ikke ibm" drev.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2004 - 09:35 #8
lav evt en bootable cd med windows på

har du ikke org cd af windows så er det blot og sætte den i cdrom drevet og tænde maskinen ,du skal selvfølge inde i bios sætte at den skal boot på cdrom
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2004 - 09:38 #9
endnu billigere end du skal ud og købe ext drev er og sætte 2½" hdd i din stationære pc kræver en lille adapter til 30 kr så kopiere selve win inst filerne over ,husk og formater disken inde fra windows med bootable funktion

denne måde har jeg selv benyttet mig at med succes da vi ikke har cdrom drev til en anden ibm maskine en 240x model fra ibm
Avatar billede gojoy Nybegynder
20. november 2004 - 15:13 #11
Jamen jeg har sådan en dims til at smide en 2,5" disk i min alm PC - men ville bare gerne have en lidt mere smart måde istedet for at skille lortet ad.
Jeg er fra Randers
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2004 - 10:52 #12
den med 2,5" stikket er den billigste måde og løse dit problem på

det er ikke bøvlet og tage disken ud af din bærbare
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2004 - 18:05 #13
fik du løst problemet
Avatar billede gojoy Nybegynder
09. december 2004 - 18:56 #14
Jamen jeg har et 2,5" stik .. men jeg syntes bare ikke det er måden at gøre det på .. Men ja jeg fik løst problemet ..
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2005 - 22:58 #15
ok lyder

korrekt det er en lækker maskine vi har den med w2000 og bluetooth og wifi

vi har desværre haft problemer med grønne streger under opstart som kom selv uden harddisk monteret ,men problemet er nu løst efter den har fået nyt bundkort hos service gruppen som står for servicen .