Avatar billede ti Nybegynder
18. november 2004 - 15:22 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Winfinans til C5

Jeg har indtil nu lavet regnskab i winfinans. Jeg vil gerne skifte til C5 og ønsker derfor at impotere hele bogføringen i C5. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede dma Nybegynder
18. november 2004 - 15:25 #1
Det kræver at:
1. Du kan eksportere alle relevante data fra Winfinans ud i et velbeskrevet format (kommafil, fastlængde fil osv.)
2. At nogen med GOD forstand på C5 programmerer nogle kørsler der tager dine data og smider dem ind i C5. Dette er ikke simpelt, da datamodellen er meget forskellig mellem de to programmmer, samt at momskoder og m.m. skal "oversættes" osv.
Avatar billede leif Seniormester
18. november 2004 - 17:51 #2
Et forslag kunne derfor at være at vente til et passende tidspunkt fx. når du afslutter året !
Avatar billede mariaf Juniormester
18. november 2004 - 21:39 #3
Mit råd er at overføre stamdata (kontoplan, debitor og kreditor), og så starte forfra med primosaldi. Det andet bliver alt for kostbart i forhold til hvad du vinder. Stamdata er billigst at overføre manuelt, og det kan du sagtens gøre selv eller få en vikar til for rimelige penge. Så køber du en C5-konsulent nogle timer til opsætning og igangsætning.
Om du gør det ved årsafslutning eller på andre tidspunkter er knap så vigigt. Vælg et tidspunkt, hvor der er rimelig "ro i butikken", så du kan koncentrere dig om projektet. Så finder revisor og konsulent nok ud af at få lagt de rigtige primotal ind.
Avatar billede dpdam Nybegynder
19. november 2004 - 00:06 #4
Såfremt det er muligt at eksportere relevante data fra Winfinans, jævnfør dma forudsætning nr.1, så forstår jeg ikke forslaget med manuel overførsel af stamdata.

At starte C5 med primosaldi pr. dags dato vil jeg ikke anbefale.

I stedet bør samtlige posteringer (finans/debitor/kreditor) for sidste og indeværende år overføres. Og saldi pr. 31/12 02 med bogførings dag 31/12 02 (ikke primo 1/1 03).

Jeg går ud fra at C5-konsulenten overfører posteringerne i første omgang via kassekladden i 3 kopi-regnskaber for henholdsvis finans, debitor og kreditor (momspligtige finans poster og momsposteringer behandles på en særlig måde).
Avatar billede mariaf Juniormester
19. november 2004 - 16:11 #5
Det kan være hurtigere at overføre data manuelt, især hvis det er bøvlet at finde ud at få lavet et fornuftigt format - husk at en konsulent er hundedyr i timepris.
Hvorfor skulle man bruge kopiregnskaber? Og hvad mener du med at finansposter som er momspligtige skal behandles på en særlig måde? Det nemmeste er da at bruge standard.
Avatar billede dpdam Nybegynder
20. november 2004 - 00:50 #6
Kan stamoplysningerne udskrives fra  winfinans  til en tekstfil så er det forholdsvis let at 'import/insert' stamoplysningerne over i henholdsvis  FinKart,  DebKart og Krekart . FinKart skal selvfølgelig afstemmes med kontoplanen i Winfinans. Og opsætningen af grupper, moms systemkonti m.m. i C5 skal også tilpasses.

Den sikreste måde at importere finans-, debitor- og kreditorposteringer til C5 er via finanskladden og såvidt jeg kan fornemme er experterne i dette forum enige om det.

Mariaf: Det med kopiregnskaberne er uklart, så derfor mere detaljeret:
    (her forudsættes at samtlige posteringer overføres og at Finanskonto 10 bruges sum modposteringskonto.
  1. Sikkerheds-kopi_1 af C5data.dat.
  2. Importere samtlige debitorposteringer til finanskladden (med modpost.konto 10) og bogføre kassekladden.
  3. Det samme som 2.  men nu med kreditorposteringer.
  4. Sikkerheds-kopi_2 af C5data.dat
  5. Slette posteringer i finansmodulet (som er posteringer i samlekonti for debitor/kreditor og modposteringskonto 10).
  6. Importere samtlige finansposteringer (med undtagelse af momsposteringererne på momskonti)  til finanskladden (med modpost.konto 10), samtidig med at posteringerne med momskode forhøjes med 25 % svarende til momsbeløbet. Og bogføre kassekladden.
  7. Sikkerheds-kopi_3 af C5data.dat.
  8. Slette posteringerne i modposteringskonto 10 (saldo skulle gerne være lig 0)
  9. Undersøge om manuelle moms-afregningsposteringer på momskonti er med. Danne primoposteringer m.m.  Afstemme debitor/kreditor bogholderi med finans.
(Databasen kan formindskes med export/import af databasen. Eller export af samtlige posteringer til kopi af sikkerheds-kopi_1 som så bruges som original.)
Avatar billede mariaf Juniormester
21. november 2004 - 22:06 #7
OK, det giver mening med sikkerhedskopierne, men jeg ville nok vælge en nemmere løsninger afhængig af behovet - posteringer giver det sjældent mening at tage med over og derfor spild af tid (penge). Og den med finansposteringerne - hvorfor modposten? De skal jo balancere (incl momsposterne).

Men det ænder ikke min grundholdning: Overfør kun poster, hvis værdien af informationerne er større end omkostningerne. Overfør stamdata billigst muligt.
Avatar billede dpdam Nybegynder
22. november 2004 - 10:49 #8
Enig: Det afgørende er kundens behov.  At kunne sammenligne regnskabstal med tidligere perioder, udskrive kontoudtog m.m.

Uden modpost skal man være mere end heldig at få en kassekladden med f.eks. 50.000 posteringer til at balancere. Det kan være en fordel at overføre finansposteringerne til kassekladden i flere omgange og så med modpost bogføre overførslerne med det samme. Avstemningen af modpostkontoen foretages så til sidst.

Man kan overføre finansposteringerne til kassekladden i 3 omgange. Samtlige posteringer med udgangspunkt i konto-intervallet henholdsvis før momskonti  og efter momskonti, samt momsafregningsposteringer fra momskonti.

Min grundholdning er: Foretag aldrig manuel overførsel af data som er tilgængelig i registreret form.
Avatar billede mariaf Juniormester
22. november 2004 - 18:14 #9
Hvis man overfører manuelt på 15 timer, men det tager 20 at få lavet koden til den elektroniske overførsel? Små mængder data er typisk billigere at flytte manuelt.

Og stemmer dine 50.000 finansposter ikke, så har du et alvorligt problem - det snyder du dig omkring med modposten, men det ændrer jo ikke problemet.
Avatar billede dpdam Nybegynder
23. november 2004 - 18:08 #10
Jeg kom til at skrive 'modpost' men mener selvfølgelig 'modkonto'.

Hermed kan man så nøjes med (som antydet ovenfor) at overføre finansposteringerne til kassekladden i 3 omgange (hver import bogføres for sig).
I sagens natur vil modkontoen således afspejle eventuelle differencer: Statistiken i kontoplanen for modkontoen vil afsløre eventuelle måneds differencer. Udskrift af posteringerne på modkonto'en sorteret i bilagsorden med subtotaler vil afsløre eventuele bilags differencer. OgSåVidere.

Lukke_tid for mine kommentarer i denne omgang.
Avatar billede mariaf Juniormester
23. november 2004 - 20:56 #11
Det er stadig fundamentalt noget vrøvl. Finansen SKAL stemme inden man begynder at rode med konverteringer. Og der er ingen grund til at gøre det i tre omgange. Finans for sig, debitor for sig og kreditor for sig, ja, men ALLE finansposter af en gang - ellers stemmer det ikke, modkonto eller ej!
Avatar billede ti Nybegynder
24. november 2004 - 06:59 #12
Jeg kan sagtens få alle bogføringerne over i en tekstfil i Word. Dem har jeg liggende som tekst.
Jeg er bare ikke med hvordan jeg få dem over i kasseklassen
Avatar billede dpdam Nybegynder
24. november 2004 - 10:10 #13
Mariaf: At overføre posteringer over i kassekladden og sidenhen bogføre kassekladden er ikke konvertering, men ganske almindelig bogføring.

Ti: Overførsel til kassekladden er behandlet før: f.eks.
http://eksperten.dk/spm/509080
http://eksperten.dk/spm/138760
(fundet ved søgning efter  Kassekladde  under fritekstsøgning.
Avatar billede ti Nybegynder
24. november 2004 - 21:32 #14
Jeg kan kopiere bogføringsfilen over i et excel-ark og lavet den til en kommasepareret fil. Hvordan får jeg denne over i kassekladden??
Avatar billede mariaf Juniormester
24. november 2004 - 22:48 #15
I C5 går du ind i Generelt/Peridisk - Datamanipulation og vælger Finkladde i Kartotek, og Import, insert i Handling (vælg Delete, når du skal slette den igen). Herefter vælger du "Alle felter", så du får lagt databasefelterne ind. Nu kan du se hvordan din kommaseparede fil skal se ud. I feltet Navn vælges "Dagligt", linienummer skal være linienr + 1 og du får sikker noget omkring formatering af dato, men når jeg ikke kender din fil, så er det lidt svært at beskrive. Du skal være opmærksom på om det er Finanskonto (0), Debitorkonto(1) eller Kreditorkonto(2), du indlæser. Du kan sagtens forsøge nogle gange. Husk at stamdata skal være indlæst først og at C5 med fordel skal være sat op, da du ellers kommer til at bøvle med både teknikfejl og datafejl i en pærevælling.

Samme metode kan bruges, hvis du vil forsøge dig med stamdata. Debitorkartoteket hedder Debkart, Kreditorkartoteket Krekart, kontoplan hedder Finkart - og lageret hedder Lagkart. Der er index på kartotekerne, så ikke to debitorer med samme kontonr. Hvis du har tomme linier i din kontoplan, så skal de have et kontonr. og rettes til efterfølgende.
Avatar billede ti Nybegynder
27. november 2004 - 16:26 #16
Min kommesepareret fil indeholder ikke alle de felter som c5. Skal jeg så lave kolonner svarende til disse i f.eks excel og eksportere dem til en kommasepareret fil og er rækkefølgen vigtig?

Min kommesepareret fil indeholder dato, bilag, tekst, konto, debet, kredit.

Kender I nogen som, mod betaling, kan modtage filen som den ser ud nu og imortere den i finanskladden?
Avatar billede dpdam Nybegynder
28. november 2004 - 20:42 #17
Prøv følgende med finansposteringerne:
Type Navn                        Fil  Udtryk
(Samme rækkefølge som i filen:)
STR  &Dato                        x
DB  Bilag                        x
DB  Tekst                        x
DB  Konto                        x
REAL &Debet                      x
REAL &Kredit                      x
(Rækkefølgen er ligegyldig:)
DB  Dato                              Str2Date(&Dato,321)
DB  BeløbVAL                          &Debet-&Kredit
DB  Valuta                            "DKK"
DB  Moms                              ""
DB  Posttype                          0
DB  Forfald                          Str2Date(&Dato,321)
DB  Kontotype                        0
DB  Navn                              "Dagligt"
REAL &Linienr                          &Linienr+1
DB  Linienr                          &Linienr
DB  Valutakurs                        100
DB  Godkendt                          1
Avatar billede mariaf Juniormester
29. november 2004 - 08:47 #18
Der, hvor du har købt din C5, kan de hjælpe dig med en forhandler. Ellers kan du finde en på www.Navision.dk - og herinde er der flere, der er hos en forhandler, så vi skal bare vide hvor i landet.
dpdam's løsning er korrekt, og kan formentlig bogføres uden videre - husk at kontoplanen skal være lagt ind først.
Avatar billede ti Nybegynder
29. november 2004 - 20:38 #19
Jeg prøver lige løsningen fra dma. Skal nok huske at give point til jer begge for de gode råd og vejledning.
Avatar billede ti Nybegynder
01. december 2004 - 21:45 #20
Det kan jeg ikke få til at virke. Det eneste der kommer med over i kladden er bilagsnumrene og nogle enkelte datoer som ikke passer. Min kommasepareret fil er lavet fra excel som export til kommasepareret.
Avatar billede dma Nybegynder
01. december 2004 - 22:07 #21
Send lige filen til mig, så kigger jeg på den: dma(at)dmaconsult.dk
Avatar billede mariaf Juniormester
01. december 2004 - 22:13 #22
Skriver du lige resultatet? Er lidt nysgerrig
Avatar billede ti Nybegynder
01. december 2004 - 22:28 #23
Jeg har sendt filen til dig.

På forhånd tak.
Avatar billede dma Nybegynder
02. december 2004 - 12:54 #24
dpdam's vejledning var forså vidt god nok, men tog ikke højde for nogle småting:

1. Tallene stod med tusindseperator og komma som decimalseperator. Det kan den ikke rigtig lide og de skal konverteres
2. Datoen stod ikke ÅÅMMDD, men DD-MM-ÅÅÅÅ. Derfor konvereter Str2Date(&Dato,321) forkert. Skulle have været Str2Date(&Dato,123)

Desuden var der fejl i teksterne. Æ,Ø og Å blev ikke konverteret rigtigt og det kunne jo hverken dpdam eller andre gennemskue på afstand.

Så jeg tog filen, konverterede de givne felter, lavede en ny kommafil og sendte til ti, så nu er jeg spændt på om ikke det skulle virke!