Avatar billede benkan Nybegynder
17. november 2004 - 18:30 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm

Min computer starter normalt op men desværre uden billede, kun sort skærm, ingen BIOS.

Hvis der intet er monteret på bundkortet kommer der en udrykningslyd. Hvis kun CPU'en er i kommer der ingen lyd.

Skal der ikke komme lyd hvis der ingen RAM er i?

Alt hardware er testet på anden PC og virker.

Kan det være AGP-slot der er stået af.

Bundkortet er et Asus CUSL2-C med P III 667, socket 370.

Gogen der har nogle forslag?
Avatar billede percilidax Nybegynder
17. november 2004 - 21:33 #1
Prøv at clear BIOS og se om det hjælper. Kom kun grafikkort, ram og processor i.
Hvis det ikke virker check at du køre JUMPER-FREE mode. Hvis du har et gammelt PCI-grafikkort kan du prøve at sætte dette i og se.

Normalt skal bundkort afgive lyd hvis der mangler ram og/eller grafikkort.
Se side 43 i manual for hvile lyd sekvenser du får i forskellige situationer.
Avatar billede benkan Nybegynder
17. november 2004 - 21:45 #2
Jeg har prøvet clear BIOS ved at tage batteriet ud ca. 1/2 time.
Jeg har ikke noget PCI-grafikkort.

Hvad mener du med jumperfree mode, er det en indstilling man kan gøre manuelt på bundkortet?

Er det manualen til CUSL2-C du henviser til?
Desværre kan jeg ikke finde min manual, har du et link til hvor jeg kan finde den på nettet? Jeg har prøvet på Asus' hjemmeside.
Avatar billede percilidax Nybegynder
17. november 2004 - 22:00 #3
Det er til CUSL2-C og her er linket

http://www.asuscom.de/pub/ASUS/mb/sock370/815ep/cusl2-c/cusl2c-104.pdf

På side 57 står der hvordan man clear'er BIOS'en.
Hvis du ikke får lyd ved opstart kan det godt indikerer at "noget" er brændt af på bundkortet. Har du også teste cpu i anden maskine?
Avatar billede benkan Nybegynder
17. november 2004 - 22:59 #4
Tak for linket, men hvad betyder "short solder points"? Det plejer jo at være en jumper man flytter hvis man vil clear CMOS. På det angivne sted sidder der ingen jumper. Skal jeg kortslutte 2 punkter med f.eks en skruetrækker?

Jeg har godt nok ikke testet den oprindelige CPU, men erstattet den med en anden som jeg ved virker. Jeg kører jumperfree mode, så man kan vel putte en hvilken som helst CPU i.
Avatar billede gl.k. Nybegynder
17. november 2004 - 23:01 #5
ja. kortslut de 2 punkter.
Avatar billede benkan Nybegynder
17. november 2004 - 23:12 #6
Jo tak, men kortet er fyldt med alverdens punkter mm. på det sted. Hvordan skal de se ud?

Desuden, skal man holde skruetrækkeren derpå når mens computeren er slukket, eller skal man kortslutte og tænde for den samtidig?
Avatar billede percilidax Nybegynder
18. november 2004 - 10:19 #7
Desvære kan man ikke forstørre billedet i manual, men kig på dit bundkort i det område hvor CLRTC skal side.

Hvis ASUS har været søde vil der være en hvid streg rundt om de to punkter, svarende til hvor meget en alm. 2 pins jumper fylder. evt. kig på side 57 hvor der er en rimelig præcis placering af "solder points".

Desuden plejer de to "solder points" også at være betydelig større end alm. "solder points" da jumper pinde er rimelig tykke.

Som jeg læser det skal du kun kortslutte UDEN strøm på
Avatar billede benkan Nybegynder
18. november 2004 - 10:58 #8
OK, jeg prøver når jeg kommer hjem i aften.

Desuden har jeg lånt et PCI- grafikkort som jeg lige vil afprøve.
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. november 2004 - 11:03 #9
Den skal være slukket. og 220 Volt skal være taget fra.
Avatar billede benkan Nybegynder
18. november 2004 - 21:46 #10
Jeg har nu afprøvet først PCI-grafikkortet og derefter prøvet at kortslutte de to solder points, men forgæves.

Konklusionen må vel være at bundkortet er stået af.

Tak for hjælpen, specielt til percilidax.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2004 - 21:49 #11
har du prøvet med andet

grafik kort
ram

pil alt andet unødvendigt ud af maskinen
Avatar billede percilidax Nybegynder
18. november 2004 - 22:56 #12
Jeg hælder også mest til at bundkort er brændt af.
Avatar billede benkan Nybegynder
18. november 2004 - 23:02 #13
Point til percilidax for stor tålmodighed.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. november 2004 - 15:31 #14
Hvad så, lukker du ?