Avatar billede avg-user Nybegynder
17. november 2004 - 16:44 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Ny harddisk i gammel Compaq Presario 5696

Efter at have monteret en ny harddisk i en gammel Compaq Presario 5696 kan jeg intet med computeren.

Fra en anden maskine er harddisken formateret i NTFS, opdelt i to partitioner og derefter monteret i computeren.
Harddisken virker med sikkerhed som den skal, da den er afprøvet i anden maskine.

Alt er monteret korrekt og den starter også op så man kan se Compaq screen-logoet, hvorfra man ved at taste <F10> skulle kunne komme i bios, men der sker intet ved forsøg derpå.

Har forsøgt at boote op fra både en WindowsXP cd-rom og fra en Windows98 bootdiskette, men intet sker.

Hvad er der galt her ?
Avatar billede perj Nybegynder
17. november 2004 - 16:54 #1
Avatar billede peet-49 Novice
17. november 2004 - 16:56 #2
Har du jumpet HD rigtigt?
Avatar billede perj Nybegynder
17. november 2004 - 16:59 #3
Er den anden maskine hvori du har formateret den - også en Compaq Presario 5696 ?
Avatar billede avg-user Nybegynder
17. november 2004 - 17:10 #4
perj>
Jeg har kigget lidt på dit link, men der synes ikke at være noget jeg kan bruge. Kigger videre.
Maskinen jeg brugte til at formatere hardisken fra er ikke en Copmaq. Men det kan vel ikke have betydning ?

per56>
Harddisken sidder monteret allene på den primære IDE og har været forsøgt jumpet som både master og cabel select, men det gør ingen forskel.
Men uanset om maskinen er jumpet på den ene eller den måde, skulle det vel være muligt at komme i bios ?
Avatar billede peet-49 Novice
17. november 2004 - 17:15 #5
Er HD sat til AUTO i bios? Hvis den er sat som USER, er det den gamle disk, den finder, og det virker ikke.
Avatar billede avg-user Nybegynder
17. november 2004 - 17:18 #6
Jamen jeg kan jo som sagt ikke komme i bios, hvor jeg jo ville se om den kan finde den nye disk ?
Avatar billede perj Nybegynder
17. november 2004 - 17:23 #7
Prøv at fjerne alle hd kabler (også fra bundkortet) og se så om maskinen kan boote. ´Når du ser det røde logo, så forsøg med entet /10 ell. F1
Avatar billede perj Nybegynder
17. november 2004 - 17:24 #8
med entet /10 ell. F1 = F10 eller F1
Avatar billede avg-user Nybegynder
17. november 2004 - 17:29 #9
perj>
Yeps, det lykkedes nu at komme i bios hvor alle kabler er fjernet fra IDE stikkene.
Underlig ?
Hvad vil du så foreslå jeg gør nu ?
Avatar billede perj Nybegynder
17. november 2004 - 17:30 #10
Kablet har været kortsluttet. Udskift kablet.
Avatar billede avg-user Nybegynder
17. november 2004 - 17:33 #11
Hvilket kabel mener du ?
Jeg har jo lige på din opfordring pillet dem alle ud ?
Avatar billede perj Nybegynder
17. november 2004 - 17:34 #12
Din harddisk har formentlig ikke taget skade, men det der er sket er, at du har været for voldsom ved hd kablet/kablerne. Der er ikke andet at gøre end udskifte dem.
Avatar billede avg-user Nybegynder
17. november 2004 - 17:40 #13
Sikke da noget sludder.
Jeg har helt bestemt ikke været for voldsom ved min kabler og i øvrigt kan jeg ikke se det mindste tegn på skade på dem. Men jeg prøver lige at skaffe nogle andre kabler og ser om det løser problemet. Gør det ikke det, må du finde på en bedre grund.
Avatar billede avg-user Nybegynder
17. november 2004 - 17:59 #14
Hmm - jeg monterede de samme kabler igen, da jeg er sikker på de ikke fejler noget og er nu igang med at installere Windows direkte fra cd-rom.
Hvad hulen kan der have været galt før. Jeg er 100% sikker på at alt var monteret på nøjagtig samme måde som det er nu.

Primær IDE = Hardisk med to partitioner, NTFS og jumpet som master.
Sekundær IDE = CD-rom drev, jumpet som master.
Avatar billede peet-49 Novice
17. november 2004 - 18:01 #15
Det kan være et kabel, der ikke har siddet helt i bund på soklen.
Avatar billede avg-user Nybegynder
17. november 2004 - 18:35 #16
Øv - når computeren genstarter efter at der er indlæst filer til harddisken, står der blot på at jeg skal trykke på en tast for at starte fra cd-rom. Undlader jeg at taste, sker der ikke mere og trykker jeg på en tast, starter det hele bare forfra.
(sådan noget p..)

Tror I det kan være fordi det er en gammel pc, som slet ikke kan køre XP, eller vil det måske hjælpe under installationen at vælge fat32 i stedet for NTFS ?

Håber I gider hjælpe mig lidt med det her og så må I dele pointene.
Please :o/
17. november 2004 - 20:00 #17
Jumperne skal sættes til cable Select. Compaq bruger ALTID CS.

mht. at det ikke har virket første gange, så har jeg erfaring med at Auto setup'en kan blive "forskrækket", og så er løsning at starte op uden diske på, lade den time ud. Og så montere disken igen. Og det er jo det du er endt med at gøre.

Om du kører FAT eller NTFS er ligegyldigt.
Det kan være en fordel lige at chekke om det er den nyeste BIOS, ellers opdater den. Det kan ikke skade :)
Der burde ikke være noget som helst problem med at køre XP på den.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?product=93563&lang=en&lc=en&cc=us&dlc=en&os=20
Det er den der hedder Rompaq - System ROM update.
Avatar billede avg-user Nybegynder
17. november 2004 - 20:12 #18
Ok - det var nye toner *S*
Men Windows er installet nu og det ser ud til at virke med begge drev som master på hver sin IDE.
Bør jeg lave det om ?

Bios har så vidt jeg ved aldrig været opdateret på maskinen og vil derfor måske være en god idé. Jeg har downloadet exe-filen du anbefalede, men hvad gør jeg så med den ?
Skal den bare køres og vil så oprette en bootdiskette inkl. bios opdatering, eller hvordan foregår det ?

Du lyder bestemt som om du har erfaring med Compaq, så jeg håber du lige følger mig helt til dørs her *S*
17. november 2004 - 20:29 #19
2 gange ja.
Jeg vil anbefale at du retter jumper settings.

Du dobbelt klikker bare, og følger anvisningerne på skærmen. Disketten skal være formateret. Den laver den selv bootable.
Du skal lige være opmærksom på, at maskinen skal kold bootes (sluk/tænd) på bios disketten. Følg vejledningen på skærmen, der er ikke noget svært i det.

--Der burde!! ikke være noget som helst problem med at køre XP på den.--
dvs. jeg forventer ikke problem med det. jeg har selv kørt både NT4.0 og Win2000 på ældre presario'er uden problmer. Det kan nok knibe med en driver til modemet.
Avatar billede avg-user Nybegynder
17. november 2004 - 20:47 #20
Ok.
Jeg vil afprøve dine forslag, men det bliver ikke før en gang i morgen, da jeg skal i byen lige om lidt og ikke er hjemme igen før i morgen. Håber det er ok og vil bede dem som mener de skal have point, om at lægge et svar.

Jeg vender tilbage *S*
17. november 2004 - 20:53 #21
Helt OK, jeg render selv til ig fra, og det er ikke alle dage jeg kikker med.
Har du flere spørgsmål, så bare skriv dem, så skel jeg se om jeg kan svare på dem.    God fornøjelse.
Avatar billede avg-user Nybegynder
22. november 2004 - 02:32 #22
Computeren hamrer nu derudaf med sin Pentium 500MHz processor og Windows XP ;-)
Smid svar -
22. november 2004 - 21:01 #23
Herligt :). 100 point, er alt for meget !!, et enkelt er fint med mig, jeg går ikke op i det, og jeg har ikke brug for dem.
Og jeg hjælper bare for sjov skyld.