Avatar billede mborik Nybegynder
16. november 2004 - 00:51 Der er 5 kommentarer

Prob. med streng (sti- og filnavn) i forb. med skrivning af fil

Jeg er ved at konvertere et program skrevet i Java 1.4.2 til C# & .NET frameworket.  Jeg skal skrive et antal filer til en mappe på et drev.  Hver fil skal have et individuelt nummer og jeg arbejder derfor med en for-løkke.  Filerne skal hedde fil-1.txt, fil-2.txt … fil-n.txt

Jeg erklærer en StreamWriter file = new StreamWriter(@"d:\mappe\fil-1.txt"); og det virker fint.

Men når jeg så vil erstatte den statiske sti- og filnavn med variable går det galt.  Jeg har debugget en del, da jeg tilsyneladende ikke kan finde ud af den rette formatering af sti- og filnavn (som jo virkede fint i Java programmet).

Jeg forestiller mig at jeg skulle kunne indsætte variable i strengen som StreamWriter tager som aktuel parameter.  Men det går ikke.  Jeg gør følgende:

string mappe = ””; // bliver sat lig med et textboxfelt i en Form
string fil = ””;  // bliver sat lig med et textboxfelt i en Form
int taeller =1;

For(int i = 0; i<antal; i++)
{
StreamWriter file = new StreamWriter(@"d:\”+mappe+”\”+fil+”-“+taeller+”.txt");
// i en try-catch skabes filens indhold og filen lukkes efter hver iteration i for-løkken
taeller ++;
}

Men det virker ikke, så jeg prøvede at bygge sti- og filnavn op af flere gange:

FilNavn = mappe+"-"+nummer+".txt";
string destination = "F:\"+mappe+"\"+FilNavn;
MessageBox.Show("destination er :"+destination);
StreamWriter file = new StreamWriter("destination");

Men det giver andre problemer.  Ved hjælp af MessageBox kan jeg opfange, at den destination er skrup forkert formateret.  Man skulle tro at destination var lig med f:\mappe\fil-1.txt men den ser således ud:
F:\System.Windows.Forms.TextBox, Text: Tekst\System.Windows.Forms.TextBox, Text: Fil-1.txt
(Tekst er en eksisterende mappe på F-drevet og Fil-1.txt er den fil der skal oprettes)

Resultatet er naturligvis, at filen ikke bliver skrevet.

Hvad er det jeg gør forkert?

Mvh Mads
Avatar billede kaffe Nybegynder
16. november 2004 - 05:39 #1
For(int i = 1; i <= antal; i++){
    StreamWriter file = new StreamWriter(@"d:\" + mappe.Text + @"\" + fil.Text + "-" + i.ToString() + ".txt");
}
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2004 - 07:32 #2
Fordi der skal .Text på felterne.

(ToString på tælleren er overflødig)
Avatar billede mborik Nybegynder
16. november 2004 - 13:02 #3
Tak kaffe og arne_v

Desværre virker dette med .Text ikke.  Jeg henter ikke variable direkte fra en Form.  Jeg forstår udmærket brugen af .Text ;-).  Jeg har nemlig ikke implementeret metoderne til fil- skrivningen direkte i den klasse, der indeholder Formen.

I Formen kalder jeg en metode i klassen 'Fil' med to parametre SkrivFil(string mappe, int antal);

private void btn_Ok_Click(object sender, System.EventArgs e)
{
Antal = Convert.ToInt32(txb_antal.Text);
Mappe = txb_mappe.Text;
b.SkrivFil(Antal, Mappe);
}

Meget forkortet sker der følgende i en anden klasse:

public void SkrivFil(Antal, Mappe)
{
this.Antal = Antal;
this.Mappe = Mappe;

for(int i=0; i<Antal; i++){
StreamWriter sw = new StreamWriter@”d:\bla\bla\bla.txt”);
try{
}
catch(Exception eX){
}

Nå, jeg har ind i mellem oplevet, at man bare skal begynde for fra; Oprette et nyt projekt og så genbruge sin kildekode...

Mvh Mads
Avatar billede mborik Nybegynder
16. november 2004 - 21:46 #4
Hum...

Medicinen virkede;
Jeg oprettede et nyt tomt projekt, indsatte de kodefiler jeg havde lavet, kompilerede og så kørte det.  Om jeg fatter, hvad der sker i sådan en situation...

Mvh Mads
Avatar billede kaffe Nybegynder
17. november 2004 - 02:47 #5
Tjaah, sådan er det ind i mellem.
Bare det kører...