Avatar billede kim-h Novice
15. november 2004 - 21:39 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Min gamle pc kan ikke læse windows xp cd

Har lige instaleret windows 98 på en ældre maskine, og vi så opgrader til xp, men computeren kan ikke læse skiven ?
Den virker godt nok på mín nye computer.
Og drevet kan også læse win 98 skiven.
Er der nogle der ved hvorfor den gamle ikke kan læse skiven.
Det er et cd drev med 10 gange speed.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. november 2004 - 21:41 #1
Original cd el. kopi?
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. november 2004 - 21:41 #2
Hvis kopi, er det sikkert derfor :)
Avatar billede kim-h Novice
15. november 2004 - 21:42 #3
kopi
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
15. november 2004 - 22:46 #4
xp på en ældre maskine? har den tilstrækkkelig RAM til det? jeg mener at have læst at xp minimum skal have 256Mb.
Avatar billede kim-h Novice
15. november 2004 - 22:49 #5
der er 128 Mb, det burde være nok, men den kan slet ikke læse cdén.
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
15. november 2004 - 23:25 #6
så er det nok dit cd drev, der er problemet. Jeg kan kun læse en kopi Cd, hvis den er lavet som en direkte kopi, mens jeg i mit cd brænder drev sagtens kan læse en kopi. Så prøv, hvis du har en cd brænder, at sætte den i pc-en. Det kan være at dette drev kan læse den,(med den tilhørende driver/brænderprogram.
Avatar billede kim-h Novice
15. november 2004 - 23:31 #7
Jeg har kun den brænder der sidder i min anden pc, og det er en klub pc, som jeg ikke vil pille i :-/
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
15. november 2004 - 23:48 #8
så må du nok stille dig tilfreds med john stigers besvarelser
Avatar billede kim-h Novice
15. november 2004 - 23:57 #9
ja det må jeg nok, og fortsætte med win 98.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. november 2004 - 00:07 #10
Gamle drev har besvær med at læse drev der er brændt i mere end 12x hastighed.
Prøv at lave en kopi i den laveste hastighed der er mulig, og se så om cdrommen kan læses.
Avatar billede kim-h Novice
16. november 2004 - 00:09 #11
Det prøver jeg i morgen. tak for svarene.
Avatar billede kesh Nybegynder
16. november 2004 - 10:50 #12
Undskyld jeg blander mig, men kan slet ikke læse CDen? Eller er det fordi den ikke kan læse driver.cab?
Fordi jeg har lige smidt en ny cdbrænder i min comp. og den kunne ikke læse driver.cab, men så smed jeg den gamle tilbage i kabinettet, og så kørte den som den skulle..

Og det skal lige siges at min er en Original XP cd, men jeg har prøvet med en kopi og den opførte sig som original CDen gjorde...:-)

\\kesh
Avatar billede kesh Nybegynder
16. november 2004 - 10:55 #13
Ps.
Microsoft siger den kun skal have 128Mb, men nu har jeg arbejdet så meget med XP at jeg har checket opsætningen godt igennem, og XP kræver at der minimum er 132Mb ram tilrådighed...:-)
Og det skal lige siges at den checker op på dine ram når du starter din XP cd, og det er endda inden du for lov til at oprette en partition/formate...:-)

Undskyld jeg blande mig..:-)

\\kesh
Avatar billede kim-h Novice
16. november 2004 - 11:05 #14
Det er i orden med en kommentar.
Jeg får den besked at drevet ikke er tilgængligt, når xp cdén er i. Hvis jeg derimod har win 98 i er der ingen problemer.
Avatar billede kesh Nybegynder
16. november 2004 - 11:38 #15
Oki, så er det jo dit drev...
Hvorfor prøver du ikke at køre Windows 2000 sp4?
Den køre på næsten samme måde som XP, men er meget mere stabil, derud over kræver den kun 64Mb ram, og kan sagtens køre på systemer helt ned til 333Mhz... Udover det skal du lige tænke på at XP køre med meget store probs når du ikke har mere en 128Mb ram, det anbefales at du mindst har 256Mb...:-)
Nu skal det lige siges at jeg sidder med et netværk på 352 cmputere, hvoraf vi har 20 maskiner der stadigvæk køre med win2000 og det er faktisk dem der aldrig er probs med..:-)

Håber det lykkes for dig..:-)

\\kesh