Avatar billede olholm Nybegynder
14. november 2004 - 12:55 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

XP fryser

Windows XP SP2 fryser pludseligt, det kan ske under spil eller under arbejde i word eller bare mens man er på nettet. Er der nogle der har nogle bud på hvad der skal til for at afhjælpe dette.PC'en er en AMD xp 1700 +, 384 mb sd-ram, Ati 9200 SE grafikkort med 128 mb ddr ram,ECS K7S5A bundkort, IBM 20 gb harddisk. Jeg tror selv at det er grafikkortet og har opdateret driverne men uden hjælp. ps computeren har virket siden maj uden problemer altså problemet kom lige pludseligt.
Avatar billede olholm Nybegynder
14. november 2004 - 12:59 #1
når computeren fryser er en reset det eneste man kan gøre og så kører den igen mellem 5 min og 30 min før den fryser igen
Avatar billede hcma Novice
14. november 2004 - 13:02 #2
kører køleren
hvad er temp. ?
Avatar billede olholm Nybegynder
14. november 2004 - 13:12 #3
der er ikke monteret køler på dette grafikkort men har selv monteret en så temp. er lav . temp. på cpu er 49 grader og 30 i kabinettet
Avatar billede sippa Nybegynder
14. november 2004 - 14:14 #4
Hvad viser fejlloggen.
Avatar billede hcma Novice
14. november 2004 - 16:01 #5
prøv at hive skiftevis den en og den anden ramblok ud, og se om det så bliver bedre.
Måske er det dårlige ram.
Du kan teste dine ram med dette:
http://www.memtest86.com/
Avatar billede olholm Nybegynder
14. november 2004 - 16:18 #6
hvad mener du med fejlloggen, jeg kan ingen ting med pc'en kun genstarte / reset
Avatar billede sippa Nybegynder
14. november 2004 - 16:38 #7
Du skriver  du kører mellem 5 og 30 min, inden den fryser igen, så der skulle være tid nok til at kikke i loggen.
Avatar billede olholm Nybegynder
14. november 2004 - 19:46 #8
ifølge loggen så ser det ud til at der sker følgende:
kl.17:36:07 ( kilde ) ATI Smart ( hændelse ) 105
kl.17:36:23 ( kilde ) Security Center ( Hændelse ) 1800

Det står der hver gang den fryser selvfølgelig med forskellige klokkeslet
Avatar billede olholm Nybegynder
14. november 2004 - 19:52 #9
har prøvet med nogle helt andre ram men det hjalp ikke
Avatar billede olholm Nybegynder
14. november 2004 - 19:58 #10
er det rigtigt at ATI Smart er et program som grafik-kortet selv startet op for at holde bedste ydelse . det er hvad jeg tror men ved ikke om det er rigtigt.
Avatar billede sippa Nybegynder
14. november 2004 - 20:28 #11
Jeg ville prøve med et andet grafikkort,eller fjerne det i enhedhåndtering og installere det igen.
Avatar billede boxer Nybegynder
15. november 2004 - 07:40 #12
Du skriver at computeren har virket siden Maj. Du har XP sp2. Jeg gætter på problemet er opstået efter installationen af sp2? Prøv at at deaktivere windows firewall. Brug windows jobliste til at holde øje med hvornår CPU'en bliver brugt.
Er der en konflikt i Windows Firewall, kan jeg ikke hjælpe dig med konfiguration af denne.
Hvis det er SP2 der er problemet ville jeg nok vælge at køre en systemgendannelse fra en dato før SP2 blev installeret. Men egentlig burde det være nok at deaktivere den.
Avatar billede visto Professor
15. november 2004 - 17:58 #13
Kører du med anden firewall end Windows? Hvis ja, kan der være problemer der skyldes nogle valgmuligheder man let overser ved installation af SP2, i så fald ville jeg geninstallere SP2.
Der er også en valgmulighed under virusbeskyttelse, der skal være ok under installation.
En anden mulighed: Jeg har haft problemer med låsning, som jeg mener skyldtes, at der ved driveropdatering kan opstå problemer, hvis virusprogrammet ikke er lukket ned under installationen.
Avatar billede olholm Nybegynder
15. november 2004 - 20:49 #14
jeg prøver at rode lidt med det omkring SP2 og firewall men er ikke hjemme før torsdag
Avatar billede visto Professor
15. november 2004 - 22:23 #15
Hvis du geninstallerer SP2, så skal du klikke på knappen "Anbefalinger" (så vidt jeg husker) og både for firewall og virusprograms vedkommende vælge "Overvåger selv.." eller noget i den stil, hvis du har anden firewall og antivirus kørende. Der findes en udmærket artikel her på Eksperten, hvor jeg selv har fået tippet, husker blot ikke hvor og hvem der har skrevet det, men det var godt og grundigt.
God fornøjelse - det er et helvede når XP fryser; jeg har selv brugt en måned på at finde en løsning.
Avatar billede jan_vernersen Nybegynder
15. november 2004 - 22:28 #16
Hej
Din pc fryser ved belastning.Hvor høj er din cpu tempratur?
Tit ligger fejlen der.Tjek din cpublæser og tjek at kølepastaen ikke er indtøret.
Jan
Avatar billede jan_vernersen Nybegynder
15. november 2004 - 22:31 #17
Har også lige denne.Tjek at cpu vcore står på auto og hvis den gør ,prøv at sætte den på den mindste værdi.
Avatar billede visto Professor
15. november 2004 - 23:17 #18
Jeg har set den med temperatur ofte. Og jeg skal ikke kunne sige, at det ikke er det det handler om, men jeg har fulgt flere diskussioner, hvor der ikke har kunnet konstateres noget temperaturproblem.
Som nævnt har jeg intensivt brugt en måned på at finde mit fryseproblem. Og i og med at maskinen for første gang lader til at vise andre takter efter intenst arbejde med softwaresiden og installationer, så er mit biddrag, at XP er uhørt følsom overfor diverse afvigelser i en ganske bestemt adfærd, når det drejer sig dels om installation af SP2, men også opdatering af drivere. Ved at bruge images og kunne køre tilbage til velfungerende setups mener jeg at have konstateret, at SP2 er kritisk og sart. Hvis det er sandt, så er det ringe, at de vigtige/afgørende valg ligger gemt under en knap der hedder "Anbefalinger" og som dermed ikke opleves som obligatorisk at tjekke. Tænk hvis vi accepterede samme stanard teknologi hvad angår vores bilbremser og køleskabe. Ufatteligt!
Jeg oplevede også, at det at jeg ikke havde lukket mit virusprogram ned, da jeg installerede driveren til min Logitech MX700 mus knaldede maskinen helt ned. Om det er generelt, at man skal have sit virusprogram slået fra når man installere det ene eller det andet og specifikt drivere ved jeg ikke. Men jeg vil gøre det fremover.
Disse to ting lader til (7-9-13) at have gjort en forskel for mig, der har lidt af massive, dvs. daglige, fryseproblemer.
Maskinen glider nu, arbejder helt ubesværet, og har ikke frosset en eneste gang i hele to dage!
Jeg lover at vende tilbage, hvis billedet ændrer sig. Jeg opererer pt med "4 døgns prøven" før jeg tager mine observationer for gode varer.
Avatar billede olholm Nybegynder
18. november 2004 - 22:24 #19
min cpu temp er 49 grader efter den har været tændt i flere timer. omkring kølepasta så er grafik-kortet udstyret med en passiv køler som vel også er påført kølepasta. denne køler sider lidt løs, altså man kan bevæge den lidt så måske fejlen ligger her hvis der ikke er ordentlig forbindelse mellem pasiv køler og cpu på grafik-kortet. vil prøve at købe noget kølepasta og påføre det.
Avatar billede olholm Nybegynder
18. november 2004 - 22:30 #20
jeg kan ikke justere cpu vcore i bios den står fast
Avatar billede boxer Nybegynder
12. maj 2005 - 21:20 #21
Kan spørgsmålet lukkes?
Avatar billede olholm Nybegynder
13. maj 2005 - 11:41 #22
computeren er skrottet til fordel for en ny
Avatar billede hcma Novice
13. maj 2005 - 12:22 #23
så accepterer du bare dit eget svar, hvorefter spørgsmålet/tråden bliver lukket