Avatar billede frazze Nybegynder
13. november 2004 - 00:23 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Skifte windows til anden partition

Jeg har to partitioner på min Presario, 10G og 5G. Desværre ligger min windows XP på den mindre partition og nu har jeg problem med for lidt hukommelse. Hvordan gør jeg for at flytte windows til den større partition ? pft
Avatar billede gak Nybegynder
13. november 2004 - 01:15 #1
Du kan ikke flytte systempartitionen. Det er den partition som XP er installeret på. Som regel C-drevet. Så enkelt er det!

Du må geninstallere maskinen, eller bruge det kendte disk-håndteringsværktøj Partition Magic til at ændre partitionsstørrelserne. Det kan gøres uden en geninstallation.

En prøveversion af Partition Magic kan du finde på Tucows under System and Utilities.
http://tucows.tdconline.dk/
Avatar billede frazze Nybegynder
13. november 2004 - 09:28 #2
Er det heller ikke muligt at installere en ny XP på den anden partition og så slette den tidligere ?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
13. november 2004 - 11:55 #3
Hvis du har for lidt plads på C: så følgende muligheder
* Flyt [Dokumenter] til den anden partion
* Flyt Pagefile/Sidefil til den anden partion
* Slette midlertidige filer:
Åbn en mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".
Slet alle filer/mapper i følgende mapper (IKKE hele mappen, KUN alle filer/mapper i mappen)
C:\Windows\Temp\
C:\Documents and Settings\<Din bruger>\Local Settings\Temp\
C:\Documents and Settings\<Alle andre brugere>\Local Settings\Temp\
C:\Documents and Settings\<Din bruger>\Local Settings\Temporary Internet Files\
C:\Documents and Settings\<Alle andre brugere>\Local Settings\Temporary Internet Files\
Tøm din "Papirkurv"

???
Avatar billede gak Nybegynder
13. november 2004 - 12:26 #4
Det er noget tid siden jeg har kigget på "dual boot/multiple operating systems"-problemstillinger.
Men nu har jeg undersøgt det i min Windows XP Resource Kit Documentation.
Det kan man godt - ifølge s. 43 deri.

Du får lige her nogle enkelte citater fra afsnittet (man må også kunne finde de samme oplysninger på Microsofts website under "dual boot" eller "multiple operating systems" - selvom jeg ikke lige selv kan finde dem for tilfældet med de to Win XP-partitioner):

1. "Install each operating system on it's own partition, and then install the applications used with each operating system on the same partition."
2. "If the computer paticipates in a domain, use a different computer name for each installation."
3. "If you use Encrypting File System (EFS), ensure that encrypted files are available from each of the installations."

Men du får jo sådan set det samme ud af det hvis  du ominstallerede maskinen forfra med en enkelt Windows XP partition.
I begge tilfælde skal du selvfølgelig blot huske at gemme de data, du vil evt. vil bevare.
Avatar billede gak Nybegynder
13. november 2004 - 12:32 #5
I forlængelse af det majsmarken er inde på, som absolut er rigtigt, vil jeg mene, at det jo nok er mere sandsynligt, at du ville få endnu mere plads ved fx. at afinstallere store programmer, der ligger på systemdrevet og så bare geninstallere dem på det andet drev.

Det kan sikkert give nogle GigaByte ekstra plads på drev C!
Avatar billede frazze Nybegynder
13. november 2004 - 18:04 #6
Tak gak. Jeg har ikke andet end windows XP på den partition. Alle store programmer ligger på anden drev. Jeg prøver med "dual boot"
Avatar billede majsmarken Nybegynder
13. november 2004 - 19:17 #7
Hvis du har "ikke andet end windows XP på den partition" så bør det ikke fylde op til de 5Gb - hvad med mine forslag ?
Avatar billede gak Nybegynder
18. november 2004 - 14:23 #8
Ok!
Du virker jo lidt som om du er over alle bjerge nu, men alligevel har jeg et svar mere, selvom det ikke direkte har relation til dit oprindelige spørgsmål, men nok har relevans for dit faktiske problem.......

Hvis dit Windows XP systemdrev er så stort som 5 GB er det efter al sandsynlighed nedennævnte  to filer, der udgør forskellen på det du kan se, der er brugt ved at tælle mapperne sammen og det Windows rapporterer at der er brugt af plads.
I stedet for at ominstallere, vil det derfor være langt det nemmeste at tilrette disse to filer efter ens ønsker!

Filerne er

Hiberfil.sys  (uden ”e” i slutningen af fornavnet!)
Pagefile.sys

Disse to filer er typisk på tilsammen 2-3 GB. Størrelserne afhænger af RAM-mængden.
Det er systemfiler begge to og default kan du ikke se dem.

En af årsagerne til at swapfilen (pagefile.sys), også kaldet sidefilen, er valgt så stor i Windows XP i forhold til i Windows 2000 (hvor den hele tiden skifter størrelse efter det aktuelle behov) er, at den herved helt undgår at blive fragmenteret. Med den store størrelse bruger Windows XP heller ikke hele tiden kræfter på at ændre og beregne ny størrelse som Windows 2000 gør.

Hvis du vil vide mere om filerne, herunder hvornår du kan tillade dig at slette dem (for det kan du godt såfremt visse kriterier er opfyldt) og hvordan, så sig til!
Avatar billede gak Nybegynder
18. november 2004 - 14:32 #9
Det er i øvrigt ikke sikkert at du har hiberfil.sys.
Den opstår kun i øjeblikket lige inden din pc går i såkaldt dvaletilstand.
Derefter vil du have den.
Avatar billede gak Nybegynder
18. november 2004 - 14:34 #10
Ovenfor:  kun = først.
Dvs. "...opstår først i øjeblikket lige inden...."
Avatar billede frazze Nybegynder
19. november 2004 - 21:02 #11
Tak gak. Jeg havde en delskjulte filer men for at ikke komme i det samme problem igen følger jeg dine råd og flytter min windows xp til den anden partition.