Avatar billede zaily Nybegynder
12. november 2004 - 17:44 Der er 12 kommentarer

DI-604 hjælp

Vi har 2 computere, som er koblet til vores 4 ports DI604 router.
Men jeg har et lille problem med port nr.3. Hvis man sætter en computer til den port, så hvirker internettet pludselig ikke mere.

Og lyset fra port 3 står altid og blinker vildt, også selvom computerne er slukket.

hvad er det for noget? Lidt irriterende man kun kan bruge 3porte
Avatar billede cerb Nybegynder
12. november 2004 - 17:46 #1
Gælder det hvis du prøver port 4 osse ?
Avatar billede leif Seniormester
12. november 2004 - 17:47 #2
Altså samme maskine anden port ?
Avatar billede zaily Nybegynder
12. november 2004 - 19:02 #3
skal lige have rettet i mit spørgsmål:=) altså det er port nr.2 som ikke virker.
Anyway, nu er det som følgende:

port nr.1 virker
port nr.2 virker ikke (der skal desuden side et frithængende kabel i for at nettet virker på de andre porte)
port nr.3 virker
port nr.4 bruger jeg ikke (men virker ellers)

Det skal også lige siges, at nettet og netværket virker kun hvis at jeg sætter et kabel i port nr.2 uden at den anden ende af kablet sider i en computer, altså et frithængende kabel.

Ved godt at det her er en omgang pærevælling at finde rundt i, men hjælp :)
Avatar billede justme Nybegynder
12. november 2004 - 19:29 #4
Jeg er ikke umiddelbart bekendt med at man kan "slukke" / "tænde" for de indbyggede porte i denne router. Derfor er mit bedste bud, at det er hardware fejl...
Til at begynde med ville jeg dog, hvis jeg var dig, lige downloade de seneste drivere til routeren og se om det ikke afhjælper problemet:
http://www.dlink.se/support/supportdatabas.asp
Avatar billede zaily Nybegynder
14. november 2004 - 12:40 #5
har lige opdateret firmwaren, det hjalp desværre ikke:(
Avatar billede justme Nybegynder
14. november 2004 - 19:19 #6
Jamen så vil jeg sige at der er dømt "hardware fejl". Over til butikken med den igen, og få en ny...

Alt dette forudsætter naturligvis, at du har "forsøgt"/"er sikker på" at router opsætningen er ok. F.eks. har prøvet flere forskellige PC'ere end bare den ene. Har set i Router opsætningen at den DHCP rangen er sat til udlevere mere end f.eks. 2 ip.adr, og at du har 3 PC'ere på, på samme tid... Dette er dog noget som opdatering af Firmwareen ville "resette", hvilket var en af grundene til at jeg syntes at det er en god ide lige at opdatere denne.

Som et sidste lille alternativ, kunne du forsøge at;
1. login på administratorsiden på din router (højt sandsynligt 192.168.0.1)
2. klik på "run wizard" under fanebladet Home->Wizard
3. Genstart de forskellige PC'ere som du har hægtede på. Har det løst dit problem?

Men umiddelbart ville jeg sige: klag din nød til butikken... ;?
Avatar billede justme Nybegynder
14. november 2004 - 19:27 #7
Ups, glemte at nævne, at det i fejlsøgningsproceser, kan være en god idé at starte fra scrach, altså at sætte indstillingerne tilbage til dengang du fik routeren. I dit tilfælde gøres det ved at lave en "factory reset" på routeren-> se i din manual hvordan du gør dette...
Avatar billede zaily Nybegynder
15. november 2004 - 23:05 #8
Har forsøgt mig med forskelige pc´er og har lavet en restore factory, begge uden det hjalp.

Er ikke helt inde i det der DHCP range?
Avatar billede justme Nybegynder
17. november 2004 - 18:08 #9
DHCP range, er kort fortalt, hvor mange PC'ere (ipadr.) som man ønsker at der kan være på routeren på samme tid. DHCP = Dynamic Host Configuration Protocol. Hvis DHCP rangen f.eks. på routeren er sat til 192.168.0.100 - 192.168.0.102, så kan 3 PC'ere være opkoblet via routeren på samme tid, altså: 192.168.0.100 og 192.168.0.101 og 192.168.0.102 (altså 3 PC'ere). At aktivere DHCP (er vist nok standard på din router, er ensbetydende med at du får en dynamisk ip.adr tildelt fra routeren, hver gang du logger på. Altså ligesom du får en dynamisk ip.adr. tildelt fra din internet udbyder hver gang du surfer på internettet, hvis du har f.eks. ADSL med dynamisk ip.adr. Forskellen her er bare at din router tildeler på dit "interne" netværk, altså dit netværk =LAN (Local Areal Network) og du får ip.adr. tildelt fra din internet udbyder på det eksterne netværk = WAN (Wide Area Network). Fordelen ved at benytte den indbygget DHCP server, ja flot ord, fra routeren, er at man så ikke behøver at indtaste fast/fixed ip.adr. på de computere som skal koblet op via routeren...

Måden du kan se hvordan din DHCP range er sat til, er:
1. log ind på administrator siden via e.g. Internet Explorer højt sandsynligt 192.168.0.1
2. Vælg fanebladet "Home" og "DHCP".

Som før omtalt tvivler jeg at det er det som forudsager dine problemer, men så har man jo lært noget nyt?! Virker dette ikke, ville jeg hvis jeg var dig gå ned i butikken med routeren igen og få den ombyttet...

NB: Undskyld det sene svar, jeg har haft travlt... ;o
Avatar billede zaily Nybegynder
18. november 2004 - 16:24 #10
okay, min DHCP range er sat fra 192.168.0.100 til 192.168.0.199, så det burde ikke være der problemet ligger. Egentlig så burde det vil have virket efter at jeg Factory Resetede?

Jeg er bare glad for at du i det hele taget gider hjælpe:)
Avatar billede justme Nybegynder
19. november 2004 - 23:07 #11
Jep, du har ret! den burde have virket efter du lavede en "factory reset", men så har du jo lært noget nyt ;o (Din DHCP range er jo sat til mellem 0-99 = 100 PC'ere på samme tid).
Som en ekstra sikring er det altid en god idé -> Når du får din nye router fra butikken, at du sætter den til kun det antal PC'ere som du forventer at tilgå routeren. Det er en mindre sikring/sikkerhed, men ikke desto' en slags sikkerhed, bare et lille råd...
Når du endvidere kommer så langt, så gå en på en hjemmeside og tjek din indbygget firewall, f.eks. på www.grc.com. Dette er dog en noget anden kategori, så opret gerne nogle spørgsmål her på Eksperten, og jeg er sikker på at der er mange som vil hjælpe... Lev og lær ;o

Naturligvis vil vi alle hjælpe, det er jo det som hele dette forum handler om. Og i fremtiden, husk, at hvis du ikke får nogle svar så er det fordi de fleste har overset dit spørgsmål i mængden. Svar derfor selv på dit spørgsmål og giv dig selv point, og opret et nyt spørgsmål, evt. med en bedre "titel"? Jeg er desværre ikke den mest stabile bruger her, men der er mange som er... God weekend ;-o
Avatar billede juggernutt Nybegynder
25. november 2004 - 22:15 #12
jeg har samme router, og er ikke løbet ind i nogen problemer som du beskriver, jeg holder med justme at det er en HardWarefejl, da det virker som om at der skal være en terminering i routeren, for at springe til den næste port, altså port 3. jeg har også kun 2 pcer på, og kan skifte mellem portene uden problemer, også selv om det evt. er port 1 og 4 jeg bruger, så det er en ombytter .. !!