Avatar billede mcpoppe Nybegynder
12. november 2004 - 09:57 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Strømforsygning til P4

Hej jeg har lige købt noget nyt harware.
Abit IC7
Intel P4 2,4Ghz
Men jeg tænkte selvfølgelig ikke på at min PSU ikke havde P4 stik (det med 4 pins).
Hvad skal jeg købe af PSU??
Hvor mange W. skal den være på?
Har også læst lidt om at ikke alle PSU kører med stabile Volt.
Hvad med amp??
Takker håber der er et par der gider bruge tid på mig.
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2004 - 10:07 #1
Du kan købe en adapter til ca 20 kr der giver dig et 4-bens P4 stik :)
Avatar billede mcpoppe Nybegynder
12. november 2004 - 10:09 #2
det lyder jo godt, hvor kan man det?? er min Codegen model: 300x (300w +12v/12a) God nok til det??
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2004 - 10:11 #3
Har ikke lige nogle links (kan ikke huske dem) men det er bare en simpel adapter, da de begge er 12v
Avatar billede mcpoppe Nybegynder
12. november 2004 - 12:27 #4
ok syntes bare ikke jeg kan finde noget.
Avatar billede freehelp Praktikant
12. november 2004 - 13:00 #5
Der er flere gode modeller på gaden i dag.

Til omkring de 500 kr som jeg mener katagorisere en god PSU ligger:

Chill Innovation CP-400P
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97395

Den har dog ikke aktiv PFC som mange gerne vil have i dag

NorthQ 4001BL
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=85285

Heller ikke aktiv PFC

Aspire ATX-AS500W 12V
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=85235

Jeg har alle 3 modeller og kan varm anbefale dem alle 3!

Mange fabrikanter promoverer højlydt når deres strømforsyninger understøtter det såkaldte ”Active PFC”, og selv en velkendt dansk hardwarebutik skriver følgende på deres hjemmeside:
”Active PFC, som kan spare op til 50 % strøm ved maskiner der kører mange timer om dagen. Dvs. i forhold til en normal PSU, så kan denne strømforsyning faktisk betale for sig selv i løbet af et lille års tid!” – og dette er direkte misvisende for langt de fleste normale brugere.

PFC står for ”Power Factor Correction”, og angiver teknisk set at en strømforsyning er udstyret med et kredsløb der mindsker fasedrejning og støj.
PFC har *intet* med effektivitet (hvor stor en del af den forbrugte energi der gør nytte og ikke bare spildes som varme) at gøre – så det ovennævnte citat er fuldstændig forkert.

Populært sagt giver en strømforsyning uden PFC en masse støj på elledningerne, og på grund af ”fasedrejning” bliver strøm og spænding ”forvredet” i forhold til hinanden.

Elselskaberne kan ikke lide dette, da det koster dem en masse udgifter at producere den ”forvredne”/”skæve” strøm og spænding, og støjen kræver også en masse filtre, så de er ganske glade for kravet om PFC – men for den almindelige slutbruger har PFC i sig selv ingen reel betydning. Slutbrugerne betaler nemlig kun for den reelt brugte effekt, målt i Watt – den ”virtuelle” effekt (som måles i VA – Volt * Ampere) betaler vi ikke for.

Visse firmaer der anvender store kraftige motorer og andet elektrisk udstyr der generer en masse støj og ”skæv strøm” skal betale for det ”net-generende” forbrug, altså VA, og disse ville derfor kunne spare nogle udgifter ved at anvende strømforsyninger med høj Power Factor Correction, men almindelige private brugere skal kun betale for reelt forbrugt effekt!
Ok, at elselskaberne sparer nogle udgifter burde selvfølgelig på langt sigt betyde at forbrugerne ikke skal betale så meget for el, og der burde også være mindre støj på ens egne ledninger – men derudover er der slet ikke så store fordele som fabrikanter og forhandlere påstår…

Anvendelsen af PFC er lovbefalet i EU, så alle de strømforsyninger vi kan købe er derfor udstyret med PFC kredsløb – dog er det generelt kun de dyrere strømforsyninger der er forsynet med aktiv PFC, der er mere avanceret og mere effektivt end passiv PFC.

En anden fordel ved PFC er også at strømforsyningen kan bruges ved varierende netspændinger (110 eller 220 V) uden at man selv skal huske at skifte – og det er da sket at en strømforsyning har lidt en forsmædelig død på grund af den omskifter, både forsætligt og ved uheld…

PASTE omkring PFC og store træk.
Avatar billede mcpoppe Nybegynder
12. november 2004 - 14:17 #6
Takker for hjælpen begge 2, nu har jeg bestilt en Chill Innovation CP-400P til 320,- hos shg og det er inkl. forsendelse. billigere end der står på edbpriser.
Freehelp tak for forklaringen af PFC.
Avatar billede freehelp Praktikant
12. november 2004 - 14:20 #7
Bare husk det piver lidt ved load den chill. Ville hellere tage NorthQ :-)

Dog er det ikke noget alvorligt den siger

Husk at lukke spørgsmålet så
Avatar billede mcpoppe Nybegynder
12. november 2004 - 15:08 #8
jep men det kan jeg jo ikke gøre når  i ikke giver noget svar :)
I er begge kommet med alternativer.
Avatar billede freehelp Praktikant
12. november 2004 - 15:10 #9
Du kunne jo bede el_barto smide et svar og give ham point

http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2004 - 15:28 #10
Ellers tak
Avatar billede mcpoppe Nybegynder
12. november 2004 - 15:39 #11
Ok jeg takker og bukker.
Avatar billede freehelp Praktikant
12. november 2004 - 15:41 #12
Velbekomme