Avatar billede edb-fix.dk Nybegynder
12. november 2004 - 02:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

GPS Tracking

Jeg har siddet og læst lidt om gps tracking, og der er en ting jeg ikke fatter som i eksperter måske kan hjælpe med svar på.

Man kan foreks. udstyre sin bil med en gps tracking system.

Hvordan kan man finde ud af hvor den er henne. snakker vi om en boks med et gsm kort indeni, eller snakker vi om en passiv gps sender.  Og hvordan holder man styr på alle de gps signaler. har hver gps chip sin egen unikke kode eller hva... ????
Avatar billede roenving Novice
12. november 2004 - 02:31 #1
GPS (Global Positioning System) er principielt et passivt system, hvor et antal (et stort antal !-) satelitter farer rundt om Jorden og hele tiden udsender signaler om hvor de er henne til alle og enhver ...

Da man ved at beregne på (tror jeg !-) vinkler og signalstyrker kan bestemme hvor man er henne, hvis man kan opfange et tilstrækkeligt antal af de satelitter (det er vist 3 til en nogelunde position -- de første offentligt tilgængelige -- og 7 til dem, man bruger idag), vil et apparat kunne fortælle hvor det er henne ...

Det er derfor nødvendigt med en maskine, som bruger disse passive signaler, og enten selv beregner placeringen eller videresender indhentede data uden behandling i et gps tracking system.

Så svaret må jo nok være, at en bil med GTS har en sender og modtager, som indhenter gps-data og sender dem til en station, bl.a. med angivelse af denne gts-tings unikke signatur !o]
Avatar billede colabund Nybegynder
12. november 2004 - 15:37 #2
GPS-systemet arbejder med 24 satelitter (+ 6-8 i reserve).
Hver enkelt sattelit udsender i en "pakke" informationer om sin position samt klokkeslettet, med _temmelig_ mange decimalers nøjagtighed.
Modtageren (i dette tilfælde i en bil) kan så vhja signalets forsinkelse beregne den nøjagtige afstand til alle de satelitter, som modtageren kan "se".
Når modtageren kan "se" minimum 3 satelitter, kan den nøjagtige posotion for bilen udregnes.
Når bilen skal trackes overføres positionskoordinaterne blot til en (evt indbygget) mobiltelefon, som lige "ringer hjem...." med koordinaterne.
Så vi snakker altså om en boks med en GPS-modtager og en mobiltelefon indbygget.
Avatar billede edb-fix.dk Nybegynder
16. november 2004 - 09:18 #3
OK.  det var så den almen viden jeg fik der. tak for det.  men en GPS transmitter eller f.eks. Mio GPS/PDA har INGEN "telefon" indbygget. hvordan kan de så fastslå deres position.

OG i mener altså at en GPS "enhed" har sit helt unikke imei kode, og der er derved at sattelitterne kan "genkende" den.
Avatar billede roenving Novice
16. november 2004 - 13:02 #4
Satelitterne læser ingenting !-)

GPS er et passivt system, hvor satelitter 'bare' udsender nogle signaler, som fortæller hvor de var på et givet tidspunkt, og så er det op til modtageren at bruge de signaler til noget ...

-- at der kan være satelitter involveret i en videretransmission af data er slet ikke usandsynligt, men det er umiddelbart nemmest med en slags telefon-løsning !o]
Avatar billede colabund Nybegynder
16. november 2004 - 18:31 #5
Dette er den officielle GPS-side:
http://tycho.usno.navy.mil/time.html
Og som roenving er inde på, skal man passe på at man ikke blander begreberne sammen.
Fx skriver du selv "GPS-transmitter", og snakker om imei-kode i en GPS-enhed, hmmmm!!

En GPS som min (billede fx her: http://www.gpstom.de/GPS/GPS12XL.htm#12Model) er blot en passiv MODTAGER (receiver!) som med 4 AA-batterier er klar, og viser fx det track som du ser på billedet, eller viser fx en masse tal, som fortæller brugeren den nøjagtige position.
De eneste TRANSMITTERE i GPS-systemet er de ca. 30 sattelitter, som USA sendte op i firserne.
Fidusen i et tracking-system er bare, at GPS-modtageren via et datakabel overfører positionskoordinaterne til en mobiltelefon, som sender tallene til tracking-centralen som SMS.
Og alle nyere kort er GPS-kompatible....
Avatar billede edb-fix.dk Nybegynder
25. november 2004 - 22:03 #6
ok. denne debat bliver jeg ikke meget klogere af...
Avatar billede colabund Nybegynder
26. november 2004 - 18:12 #7
Jamen hvad er det egentlig, du vil vide???
GPS-teknologi er indviklet!
Det er mobiltelefonteknologi også.
Og i et trackingsystem bruger man BEGGE teknikker: GPS beregner hvor hvor køretøjet befinder sig, og mobilen ringer "hjem" (til tracking-centralen) med oplysningerne....
Mobil-enheden har INTET med GPS-satelitterne at gøre, og du må ikke skrive GPS og imeikode i samme sætning, fy-fy..  ;-)
En "satelit-tracker" har naturligvis en imei-kode (ellers kunne den ikke ringe hjem...), men GPS-enheden i en satelit-tracker skal jo kun modtage signaler fra GPS-satelitterne, og disse har intet tilfælles med mobiltelefon-signaler.

GPS-satelitterne tilhører US-Navy, og der ca. 32 af dem.
Mobiltelefoner ringer via landbaserede master (Nå-ja, hvis man skal ringe til Langbortistan eller Australien går signalet nok via en kommerciel satelit).
Avatar billede roenving Novice
06. december 2004 - 01:59 #8
Hvorefter man kunkludere kan, at det eneste fejlagtige i mit første indspark var metoden, hvormed en gps-positionering beregnes ...
Avatar billede roenving Novice
06. december 2004 - 02:00 #9
-- den tekniske del af regnemaskinen i gps-tingen, selvfølgelig ...