Avatar billede thomas_b_ Nybegynder
10. november 2004 - 17:59 Der er 11 kommentarer

Vil ikke boote på den her SATA disk

Hej! Jeg har et Asus P4S800D med VIA chipset. Der sidder 2 stk cdrommer som primary IDE og en Maxtor som SATA1. Men når jeg prøver at installere windows siger den at den ikke kan finde nogen harddisk. Selv om den godt kan finde den i BIOS.
Avatar billede freehelp Praktikant
10. november 2004 - 18:01 #1
Du skal formatere den inden brug
Avatar billede freehelp Praktikant
10. november 2004 - 18:02 #2
start>kontrolpanel>administration>Computeradministration>diskhåndtering
Avatar billede freehelp Praktikant
10. november 2004 - 18:02 #3
Det kan også være nødvendigt at installere tredjepart drivers. Dog oftes ved RAID opsætning
Avatar billede freehelp Praktikant
10. november 2004 - 18:07 #4
Lidt sammensætning:

Dit sata stik skal isættes i dit bundkortet i det stikket der hedder SATA1 eller SATA2
Via BIOSskal skal du sætte disse ting
Onboard Ide operating mode til Enhanced mode
Enhanced mode support on til P-ata+S-ata
Configure Sata as raid til No
Serial ATA boot rom til Enablet
Under din Boot device prority skal du så vælge cdrom til nr 1. og SATA harddisken til nr 2, hvis du kan finde den - ellers skal resten være som disablet.
Kan du ikke finde sata disken her skal du blot have cdrom'en som nr1 og resten skal være disablet.
Avatar billede freehelp Praktikant
10. november 2004 - 18:52 #5
Forsvandt du eller løste vi problemet?
Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
10. november 2004 - 19:18 #6
Det er fordi du under windows installationen skal trykke f6 ig installere sata software... på den CD du fik med til dit mobo er der en mappe der hedder drivers og inde i den er der 3 for skellige steder der er en makedisk.exe

mine er E:\Drivers\VIARAID\Driver\
        E:\Drivers\VIARAID\

Og så er der vist nok en til fasttrack også men kan ikke lige huske hvor den ligger.. men den er også til hvis du køre den på sata raid controleren... men du skal lave de 2 disketter og så trykke F6 under installationen a win lige i starten... og hvis den ene diskkette ikke virker er det den anden de ter en lidt fucked måde man jeg brugte selv 7 time på min føreste SATA HDD *SS* og de andre jeg har lavet har jeg lave de 3 disketter så er det ikke noget problem og det virker...

Så nu skulle du kunne installer win på den og starte op på de nogså.. GL
Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
10. november 2004 - 19:20 #7
Freehelp aka lars tror vist du skal til at lege lidt med sata hdds ) /smile
Ses imorgen
Avatar billede thomas_b_ Nybegynder
11. november 2004 - 00:36 #8
Tak for hjælpen. SMoelf'en havde ret her.. men jeg har før været ude for at man skal indstille den til både at bruge P-ATA og S-ATA. TAkker
Avatar billede freehelp Praktikant
11. november 2004 - 08:16 #9
Det kan også være nødvendigt at installere tredjepart drivers. Dog oftes ved RAID opsætning

Det gør man også med F6

Kommentar: freehelp
Avatar billede freehelp Praktikant
20. november 2004 - 09:19 #10
Fik du tid til at svare tilbage på dit spørgsmål?
Avatar billede freehelp Praktikant
29. november 2004 - 12:16 #11
Er det ikke på tide du finder udaf at give feedback her eller få lukket spørgsmålet!