Avatar billede lallie Nybegynder
10. november 2004 - 08:21 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

FileMaker crasher DB'er ved genstart

Vores FileMaker 5 server, crasher 1 eller flere af vores største DB'er ved genstart af serveren.
DB'erne som den crasher indeholder omkring 400.000 linier, og den crasher 1 eller flere af dem hvad enten vi genstarter serveren normalt, eller hvis vi laver en "power-cut"
Det drejer sig om ca. 3 DB'er den skifter lidt imellem.
Vores miljø er en Compaq server, SCSI-Raid og 2 GHz Xeon CPU, som kører W2K Server m. nyeste service-pack osv. Serveren agere filserver samtidigt med FileMaker. Vi er ca. 10 brugere.

Hvad kan det skyldes at den crasher DB'erne..? Vores externe programmør som har lavet systemet siger at det er hardware fejl, og at vi skal købe en seperat-server til filemaker og det skal helst være en MAC m. OS 10... Jeg vil gerne have lidt feedback på dette, da jeg er Hardware/Server mand og ikke DB-kyndig..?
Avatar billede esys Juniormester
26. oktober 2005 - 10:51 #1
Problemer med server-crashes kan skyldes mange ting, men her er et par råd, som min erfaring siger hjælper meget på stabiliteten.

Lav naturligvis først en fuldstændig backup og versionshåndtering, hvis noget går galt (Anvend evt Stuffit til Mac/PC hvis du vil have systemet komprimeret lidt ned).

1. råd
Dernæst: lav en kopi (Smaller) af dit system.
Dette gør du ved i alle databaserne ved at vælge "File"-> "Save a Copy as" og hernæst vælge "Compacted copy (Smaller)" under fanen "save a". Det er muligt at det står lidt anderledes i din version men du skal vælge "..smaller..".
Når du gemmer filerne så gem dem i en ny mappe men sørg for at alle filer har det samme navn som originalt.

Når databasen/databaserne er gemt vil de typisk være noget mindre, hvilket kun er ok.

Luk alle brugerne på databasen og kopier herefter de nye filer ind i original-mappen således at de gamle baser overskrives. Start herefter systemet igen og se om det hjælper.

Du kan evt overveje nogle af følgende råd nedenunder også.

2. råd: Lav evt en recovery af de nye filer inden de kopieres. Dette kan rense lidt op i de interne strukturer i systemet.
3. råd (Anbefales). På PC og evt Mac vil jeg anbefale at der laves en defragmentering af din harddisk.
4. råd: Følgende kan klart forbedre performance og stabilitet: Få fat i en fornuftig hurtig maskine 3 GHz eller derover (PC). Prop godt med RAM i - 1 til 2GB ram. Sørg for nogle gode harddiske (SATA). Sæt eventuelt GIGABIT-netkort i server, switche og klienter. Hardware forbedringer koster næsten ingenting i dag, så spar ikke på dette.
5. Råd: Lad maskinen blive en dedikeret server for brugerne.
6. Lav eventuelt en opdatering af FileMaker til version 8, hvis jeres database ikke er kompliceret er det rimeligt hurtigt at lave opdateringen.
7. Det lyder som om at klienterne er Mac'er? Jeg ville imidlertid anbefale at blive på Win-platformen rent server-msæssigt, da det virker som om at FileMaker har mest fokus på denne platform.
8. Råd: Sørg også for at jeres netværk (på klienterne) er optimeret da de sommetider kan give problemer på serveren hvis connections mellem server og klienter afbrydes.

Håber du kan bruge det.
Avatar billede esys Juniormester
02. november 2005 - 13:09 #2
Sorry - havde oprettet det som kommentar og ikke svar.
Problemer med server-crashes kan skyldes mange ting, men her er et par råd, som min erfaring siger hjælper meget på stabiliteten.

Lav naturligvis først en fuldstændig backup og versionshåndtering, hvis noget går galt (Anvend evt Stuffit til Mac/PC hvis du vil have systemet komprimeret lidt ned).

1. råd
Dernæst: lav en kopi (Smaller) af dit system.
Dette gør du ved i alle databaserne ved at vælge "File"-> "Save a Copy as" og hernæst vælge "Compacted copy (Smaller)" under fanen "save a". Det er muligt at det står lidt anderledes i din version men du skal vælge "..smaller..".
Når du gemmer filerne så gem dem i en ny mappe men sørg for at alle filer har det samme navn som originalt.

Når databasen/databaserne er gemt vil de typisk være noget mindre, hvilket kun er ok.

Luk alle brugerne på databasen og kopier herefter de nye filer ind i original-mappen således at de gamle baser overskrives. Start herefter systemet igen og se om det hjælper.

Du kan evt overveje nogle af følgende råd nedenunder også.

2. råd: Lav evt en recovery af de nye filer inden de kopieres. Dette kan rense lidt op i de interne strukturer i systemet.
3. råd (Anbefales). På PC og evt Mac vil jeg anbefale at der laves en defragmentering af din harddisk.
4. råd: Følgende kan klart forbedre performance og stabilitet: Få fat i en fornuftig hurtig maskine 3 GHz eller derover (PC). Prop godt med RAM i - 1 til 2GB ram. Sørg for nogle gode harddiske (SATA). Sæt eventuelt GIGABIT-netkort i server, switche og klienter. Hardware forbedringer koster næsten ingenting i dag, så spar ikke på dette.
5. Råd: Lad maskinen blive en dedikeret server for brugerne.
6. Lav eventuelt en opdatering af FileMaker til version 8, hvis jeres database ikke er kompliceret er det rimeligt hurtigt at lave opdateringen.
7. Det lyder som om at klienterne er Mac'er? Jeg ville imidlertid anbefale at blive på Win-platformen rent server-msæssigt, da det virker som om at FileMaker har mest fokus på denne platform.
8. Råd: Sørg også for at jeres netværk (på klienterne) er optimeret da de sommetider kan give problemer på serveren hvis connections mellem server og klienter afbrydes.

Håber du kan bruge det.
Avatar billede lallie Nybegynder
24. februar 2006 - 19:10 #3
Tak for svaret esys. Men problemet var faktisk nemmere løst end det kunne tænkes.
Jeg fandt nemlig ud af at FM ikke kunne nå at "afslutte" FM-DB'erne inden windows selv synes at det skal ske. Så hvis jeg stopper FM-servicen manuelt inden genstart, giver windows den nok tid til at lukke DB'erne, og den kommer op igen uden fejl.
Men dit svar er meget velkvalificeret, så jeg acceptere den aligevel.
Avatar billede lallie Nybegynder
24. februar 2006 - 19:16 #4
lukket