Avatar billede dennis78 Nybegynder
09. november 2004 - 12:03 Der er 37 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til bootup

Hej Eksperter!

Jeg har prøvet at få løst dette problem herigennem før men uden held. Mit problem er at jeg har 2 harddiske i min maskine. Den ene kører Windows XP og den anden kører Linux Red Hat. Maskinen starter op med en Linux bootmanager hvor jeg kan vælge imellem Linux eller Win XP. Jeg ønsker ikke længere at anvende Linux og jeg vil gerne kunne sætte den hdd til rådighed for Windows. Jeg har opgivet at få slettet bootmanageren vha Linux-programmer.

Hvad sker der hvis jeg bare fjerner den hdd med Linux på? Vil computeren så ikke starte op normalt i Windows? Hvordan ved computeren på hvilken hdd der ligger en bootmanager?

Hvad gør jeg? HJÆLP?!?
Avatar billede levich Nybegynder
09. november 2004 - 12:16 #1
Hvis nu du starter computeren kun med en harddisk, nemlig den med linux på, og så sletter linux-partitionen og opretter en windows partition på ny. Så sætter du din windows-harddisk i igen og booter i windows. Herved skulle den gamle linux-harddisk gerne fremstå som en ny tom harddisk.
Jeg regner med at du har styr på det her med master og slave harddisk :-)
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 12:18 #2
Boot computeren på en Win98 startdiskette, ved a-prompten skriver du
fdisk /mbr
så skulle du gerne boote op i Windows
Avatar billede resten Nybegynder
09. november 2004 - 12:24 #3
Du kan også fjerne den manuelt i din bootini se evt denne side skrevet af Mircrosoft på DK som omhandler alt omkring fjernelse at et andet oprativsystem.

http://support.microsoft.com/kb/289022/da
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 12:24 #4
Du kan også vælge
Start computeren med Win XP installations cd-en i drevet,  nu bliver du bedt om at trykke på en tast for at starte fra cd-rom, gør det.
Du vil nu se at Xp installationen står og arbejder og afhændig af hvor hurtig din computer er vil efter en tid få en skærm med 3 valgmuligheder nemlig
Afbryde installation
Installere
Reparere
Du taster R for reparation
Du bliver nu bedt om at angive hvilken installation du ønsker at reparere, jeg forudsætter du kun har en nemlig den der ligger på drev C:, så du taster 1 – næste punkt er din administrator password hvis du har opgivet et password så skriv det har du ikke opgivet et password klikker du blot enter.
Nu skulle du være inde i systemet, så du skriver
Fixboot -> klik enter
Du svarer ja til at du ønsker at skrive en ny boot sector og når det er gjort klikker du exit og din computer rebooter
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 12:26 #5
"resten" det kan han da ikke der står ikke et kvæk om linux i "boot.ini"
Avatar billede resten Nybegynder
09. november 2004 - 12:31 #6
Nej men vælger han at starte op på Windows kan han ændre sin bootini inde i Windows til kun at indeholde den og derefter slette Linux manuelt og nu skulle den starte op i Windows uden de helt store indgreb.
Avatar billede dennis78 Nybegynder
09. november 2004 - 12:32 #7
helgec -> Skulle jeg lige til at sige. Det er jo netop Linux's bootmanager som kører først. Jeg prøver lige den med XP-Installations CD'en først da den virker sikrest. Mine data på C: må nemlig ikke gå tabt!!
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 12:36 #8
"dennis78" hvis du gør som beskrevet går intet tabt
"resten" der er intet at ændre i "boot.ini"
Avatar billede dennis78 Nybegynder
09. november 2004 - 12:51 #9
Nu har jeg gjort som beskrevet men den starter stadigt op i Linux's Grub bootmanager....
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 13:00 #10
Det lyder ikke rigtigt, har jeg forstået det rigtigt
1) XP ligger på den primære harddisk ?
2) Linux ligger på den sekundære harddisk
3) Du har installeret GRUB i MBR ikke i roden ?
4) du har forsøgt med begge de vejledninger jeg har givet ?
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 13:05 #11
Jeg tror du har installeret GRUB i rodpartitionen, start Linux, Log på som root
I terminalen -> skriv grub -> klik enter
skriv root ( -> klik tabulator intil du får listet dine partititioner, indsæt den partition der indeholder din kernel efter , (kommaet) og afslut parantesen -> klik enter
skriv setup (hd0) -> klik enter
skriv quit -> klik enter
skriv reboot -> klik enter
Brug så en af de muligheder jeg har beskrevet tidligere
Avatar billede dennis78 Nybegynder
09. november 2004 - 13:05 #12
1&2 jep!
3 - det ved jeg ikke. Hvordan finder jeg ud af det?
4 nej jeg troede at det var enten den ene eller den anden. Jeg bruger ikke rigtigt disketter længere
Avatar billede dennis78 Nybegynder
09. november 2004 - 13:06 #13
Ok vender lige tilbage når det er forsøgt om lidt
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 13:07 #14
Det var også den ene eller anden men jeg sværger mest til disketten
Avatar billede dennis78 Nybegynder
09. november 2004 - 13:15 #15
når jeg skriver root og klikker på tabulator skriver den "Possible commands are: root tootnoverify"??
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 13:18 #16
du skal skrive
root (

altså du skal selv sætte startparantesen
Jeg skal lige et ærinde er tilbage om ca 30 min.
Avatar billede dennis78 Nybegynder
09. november 2004 - 13:19 #17
Ups havde glemt parentesen!! Hvordan ved jeg om min Kernel ligger på hd0 el 1??
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 13:27 #18
Hvis "fixboot" stadig ikke virker så prøv "fixmbr"
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 13:28 #19
det er sikkert hd1
Avatar billede dennis78 Nybegynder
09. november 2004 - 13:45 #20
Skal man ikke gøre noget når man kører setup (hdd...
Den ændrer vel ikke ved noget?

Har hver sin hdd ikke en bootloader?
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 13:52 #21
Nej du skal gøre som jeg har skrevet, find din kernel på hd1 og skrive det hele til (hd0)
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 13:53 #22
men du kan jo også prøve at boote på XP-cden som jeg tidligere skrev og så skrive fixmbr
Avatar billede dennis78 Nybegynder
09. november 2004 - 13:56 #23
fixmbr skriver at: "This computer appears to have a non-standard or invalid master boot record.
FIXMBR may damage your partition tables if you proceed."

Det lyder jo ikke så godt...
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 14:00 #24
Jamen det tror jeg skyldes at den har opdaget GRUB
Avatar billede dennis78 Nybegynder
09. november 2004 - 14:01 #25
Er det sikkert at fortsætte??? Jeg må ikke miste noget data på c:!!!!
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 14:03 #26
altså MBR er kun på 1024 byte, valget er dit, jeg ville ikke tøve med at fortsætte
Avatar billede squashguy Nybegynder
09. november 2004 - 14:04 #27
Uanset hvad du skal lave, bør du da tage en backup, hvis dine data er så vigtige..
Avatar billede dennis78 Nybegynder
09. november 2004 - 14:05 #28
Men hvad nu hvis den ødelægger de der partition-tables??
Så er mine data gået tabt eller?

"THIS COULD CAUSE ALL THE PARTITIONS ON THE CURRENT HARD DISK TO BECOME INACCESSIBLE!"
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 14:09 #29
Valget er stadig dit, men har du ikke nerver til det så brug diskettem som jeg tidligere foreslog dig
Avatar billede dennis78 Nybegynder
09. november 2004 - 14:13 #30
Okay og er det 100% sikkert??
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 14:16 #31
Yesmen det vil jo kun virke hvis du har installeret Linux bootloaderen i MBR men der sker intet ved det, det skal være en Win98 SE startdiskette
Avatar billede dennis78 Nybegynder
09. november 2004 - 14:18 #32
OK Det prøver jeg lige. Hvordan ved jeg om det er installeret i mbr??
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 14:20 #33
Prøv det nu
Avatar billede dennis78 Nybegynder
09. november 2004 - 14:24 #34
Hmm det ser sgu ud til at virke!!!
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 14:26 #35
hva´sa´jæ´
Avatar billede dennis78 Nybegynder
09. november 2004 - 14:29 #36
Du er fandme en skat!!! ;-) Damn jeg har slåsset med det længe! Aldrig mere Linux!!
Tænk at Windows98 skulle rede dagen he he...
Jeg har overført point'ene til dig - de er mere end velfortjent! Tusinde tak!!!
Nu går jeg ud fra at jeg bare kan formatere Linux-hdd med Partition Magic og få den til at virke med mit nuværende Windows uden problemer??
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 14:32 #37
Jeg vil anbefale dig at bruge XP til formatering
start -> højreklik "Denne Computer" -> administrer -> diskhåndtering
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2004 - 14:33 #38
Du skal naturligvis først slette partitionerne og derefter oprette ny /nye partitioner
Avatar billede dennis78 Nybegynder
09. november 2004 - 14:38 #39
Den er i fuld gang! Endnu engang mange tak for hjælpen!!!