Avatar billede hf Nybegynder
09. november 2004 - 10:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Pladsforbrug med select

Kan man få informationer om tabellers pladsforbrug med et select udtryk - ligesom man kan med "SHOW TABLE STATUS" i en MySQL database?
Avatar billede trer Nybegynder
10. november 2004 - 15:09 #1
Ja, sagtens - du skal blot arbejde lidt for det.

Du kan bl.a. kigge lidt på information_schema.columns for at få data om defineret pladsforbrug (dvs. max plads) samt du kan kigge på de ægte systemtabeller, bl.a. sysindekses hvori aktuelt antal forbrugte pages og reserverede pages står for hver enkelt tabel.
Avatar billede hf Nybegynder
10. november 2004 - 15:57 #2
Kan du give et eksempel på hvordan man gør i praksis?
Avatar billede trer Nybegynder
10. november 2004 - 23:30 #3
Noget i denne stil (ikke testet):

select so.name, sum(si.used)*8 as total_used, sum(si.reserved)*8 as total_reservered
from dbo.sysindekses si inner join dbo.sysobjects so
on so.id = si.id
group by so.name

output er i KB.  Der vil nok være lidt fnidder med tabeller med blobfelter etc - men det skulle være muligt at fikse for dig.

Du kan læse om systemtabellerne i Books Online som er installeret sammen med Enterprise Manager og tilgængelig fra Microsofts hjemmeside.
Avatar billede hf Nybegynder
11. november 2004 - 08:32 #4
Tak - det virker - næsten ...
from dbo.sysindekses
skal være:
from dbo.sysindexes

Det ser ud til at jeg også kan få oplysningerne med en Stored Procedure:
Set RS = Conn.Execute("sp_spaceused 'myTableName'")
Avatar billede trer Nybegynder
11. november 2004 - 13:46 #5
Ah.. det er da også rigtigt... Da jeg kiggede på de her ting havde jeg behov for data på anden måde så derfor har jeg ikke anvendt den.