Avatar billede chrisb Nybegynder
09. november 2004 - 09:08 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Skrive besjyttet base?

Hej alle experter.

Jeg kan ikke skrive i min MS SQL base.. :(
Jeg logger på den vi ODBS i Access, men jeg kan ikke rette eller tilføje nogle felter, jeg syntes jeg har givet brugeren alle rettigheder som puplic.

Hjælp mig, jeg er ved at få grå hård..
Avatar billede trer Nybegynder
10. november 2004 - 15:12 #1
Prøv at give din bruger rettighederne DB_DATAREADER og DB_DATAWRITER.
Avatar billede chrisb Nybegynder
11. november 2004 - 14:42 #2
Jep, men ingen forskel..
Avatar billede trer Nybegynder
11. november 2004 - 20:52 #3
Du skriver du "rette eller tilføje felter".  Mener du rette og tilføje data i en eksisterende tabels kolonner eller mener du at ændre i tabel-layout mv?

Og - hvis du kører en sp_dboption i databasen - så står den vel ikke til readonly der?
Avatar billede chrisb Nybegynder
11. november 2004 - 21:01 #4
jeg mener at tilføje data i tabellen, ikke i strukturen..

så_dboption??? øhhh jeg er ikke så god til MS SQL...
Avatar billede trer Nybegynder
11. november 2004 - 21:44 #5
Er det en MSDE eller har du Enterprise Manager og Query Analyzer installeret?

Hvis du har QA - så logger du blot på din server og skriver

exec sp_dboption mindatabase

og afvikler denne stored procedure.  Du vil så få en oversigt over hvilke database options der er sat (og Jeg tror du kan få Access til at afvikle en SP ved blot at lave en query i SQL Mode og så der skrive kaldet).
Avatar billede chrisb Nybegynder
15. november 2004 - 17:30 #6
Jeg får følgende:

torn page detection
dbo use only
auto create statistics
auto update statistics
Avatar billede chrisb Nybegynder
15. november 2004 - 17:33 #7
dbo use only er ikke på...
Avatar billede trer Nybegynder
15. november 2004 - 21:22 #8
Ok, så er din database sat op så den tillader skrivning.

Hmm - du skriver at du forbinder via ODBC i Access.  Dvs. at du har oprettet tabellinks til dine tabeller?

Hvis du har det - og du ikke har defineret en primærnøgle i din database, så vil Access spørge om en (eller flere) kolonner der giver en unik identifikation af en række når du linker. Svarer du "Cancel" til det - så nægter Access at tillade skrivning.

Ergo - check at du har primær nøgler på alle tabeller og re-link så dine tabeller.
Avatar billede chrisb Nybegynder
19. november 2004 - 12:58 #9
Der er en Primærnøgle i basen..
og jeg svarer ikke cancel til nogen ting..

Hvis du vil kan du få et kig på SQLen.. så skal du bare sende mig din mail..

Jeg er ved at være lidt desperat..
Avatar billede trer Nybegynder
20. november 2004 - 15:48 #10
Ok - du kan se mit brugernavn "trer" - tilføj @maildk, så er det det.
Avatar billede chrisb Nybegynder
23. februar 2005 - 15:00 #11
Du tret? er du frisk på en kigger igen?
Avatar billede trer Nybegynder
23. februar 2005 - 21:13 #12
Hej Chris

Har haft et disk-crash på min bærbare, så jeg har ikke længere mit fulde email arkiv...  men send mig url'en til serveren så kigger jeg igen.

mvh
Troels
Avatar billede chrisb Nybegynder
07. juli 2005 - 20:56 #13
Nåhh.. lukket..