Avatar billede moebiuz Nybegynder
09. november 2004 - 08:56 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

hvilke programmer for at gøre min nye comp sikker?

hey
får ny comp her i løbet af ugen. Der er ikke noget styresystem, men regner med at lægge xp pro ind, installere sp1 og sp2, og så har jeg desuden norton2003 anti-virus og ad-aware. Hvilke programmer kunne jeg ellers tænkes at for brug for for at holde min computer nogenlunde sikker?
Er det ikke noget med at der er en firwall i sp2, er den god?
Avatar billede wickedd Juniormester
09. november 2004 - 09:00 #1
Jeg vil helt klart anbefale Sygate og/eller ZoneAlarm istedet for Windows firewall.
Og så gør brug af en anden browser istedet for IE.
Spybot er der heller ikke noget galt i at installere. Som regel finder den det som Ad-Aware ikke finder & omvendt.
Avatar billede juggalo Nybegynder
09. november 2004 - 09:08 #3
Du behøver ikke at installere både sp1 og sp2 - du kan nøjes med 2'eren.

Jeg vil heller ikke anbefale den indbyggede firewall.

Hvis du vil holde din computer sikker, så husk at opdatere fra Windows Update, husk at holde dit antivirus opdateret og scan for virus/spyware en gang om ugen.
Og vigtigst af alt, lad være med at svare ja til alle popups'ne når du surfer ;o)
Avatar billede moebiuz Nybegynder
09. november 2004 - 09:11 #4
Firewall - er den der følger med sp2 ikke særlig god? Har prøvet zonealarm, men var ikke videre imponeret, men sygate er noteret.

Browser - bruger allerede mozilla, men er egentlig ikke særlig glad for det, synes der er for mange sider, som den ikke viser rigtig.

Spyware - er det et program som køre i baggrunden, eller er det ligesom ad-aware?

Ellers andet?
Avatar billede moebiuz Nybegynder
09. november 2004 - 09:15 #5
Juggalo - jamen er sp2 ikke en overbygning til sp1? Er der ikke noget i sp1, som der ikke er i sp2?
Avatar billede juggalo Nybegynder
09. november 2004 - 09:16 #6
nej, sp2 dækker hele sp1 (som jeg mener alle service packs gør)
Avatar billede morteeart Nybegynder
09. november 2004 - 09:16 #7
Jeg vil også sige:

Firefox, spybot S&D , Ad-aware, Antivius(f.eks. AVG som er gratis) og en firewall

Lad være med at installer nogle som helst Service Packs..
Bare installer blaster/sasser patch.

"Browser - bruger allerede mozilla, men er egentlig ikke særlig glad for det, synes der er for mange sider, som den ikke viser rigtig."

Det er fordi at hjemmesiderne er lavet af idioter, som ikke fatter html/css.

"Spyware - er det et program som køre i baggrunden, eller er det ligesom ad-aware?"
Både ad-aware og spybot er programmer som skal startes, og så sættes til at scanne din pc, når du har lyst. kører ikke i baggrunden.
Avatar billede morteeart Nybegynder
09. november 2004 - 09:19 #8
btw. så er norton2003 ikke særligt sikkert, da Norton ikke udgiver updates til det mere.
og så trækker norton også sygt meget ram, Et freeware antivirus som AVG er ligså godt, omend bedre.
Avatar billede juggalo Nybegynder
09. november 2004 - 09:25 #9
Nu ved jeg ikke hvad morteeart's erfaringer er - men jeg ville personligt aldrig sætte mit lid til freeware antivirus programmer (har prøvet flere forskellige, men er altid vendt tilbage til et ikke gratis-program).

At undlade at installere sikkerhedsupdates til et windows system, mener jeg også er en rigtigt dårlig ide.

Kommentaren omkring Mozilla og de idioter som laver hjemmesider vil jeg lade hænge...
Avatar billede plx Nybegynder
09. november 2004 - 09:25 #10
morteeart, hvad er din begrundelse for at ingen service pack skal installeres?

Enhver som har lidt respekt for sin computer, installerer alle nye opdateringer.
Avatar billede moebiuz Nybegynder
09. november 2004 - 09:26 #11
Morteeart -  er lidt skeptisk med ikke at installere nogle som helst service packs, men hvad er det for nogle blaster/sasser patches.

"Det er fordi at hjemmesiderne er lavet af idioter, som ikke fatter html/css"
eksempelvis har jeg problemer med min net-bank, og eksperten.dk giver også problemer..

Spybot - er det ligesom spyware og ad-aware?

AVG- har du et link, vil lige tjekke det?
Avatar billede morteeart Nybegynder
09. november 2004 - 09:31 #12
Ja, men de fleste netbanker er optimeret til IE, fordi de fjolser som har kodet den ikke har tænkt over at der finde flere browsere

og Eksperten er også kodet af lort.

AVG: http://free.grisoft.com/freeweb.php/doc/1/

plx, jeg har lige installeret SP1, og det eneste det gav var et par trælse instilllinger som skulle slåes fra alligvel.

Har set SP2 og det er nok det værest crap i dette århundrede..
Jeg vil slå ting TIL, ikke FRA..

Men M$ synes åbenbart , at de vil aktivere en masse lort, som man så selv skal slå fra.

"men hvad er det for nogle blaster/sasser patches."

Har du aldrig hørt om blaster/sassar ?
Avatar billede morteeart Nybegynder
09. november 2004 - 09:33 #13
Og jeg kan tilføje med mine nuværende instillinger har jeg:

Intet spyware, (skanner temmeligt tit)
Ingen virus

Og har ikke haft virus/spyware i over 1 år.
Avatar billede moebiuz Nybegynder
09. november 2004 - 09:33 #14
morteear - jo, har hørt om dem, men tænkte mere på hvor finder jeg de patches?

Tror nu jeg holder mig til service pakkerne, ville ikke vide hvad jeg skulle slå til eler fra.
Avatar billede moebiuz Nybegynder
09. november 2004 - 09:35 #15
juggalo - har du et link hvor der står at sp2 afløser sp1, eller er der nogen de kan bekræfte det?
Undskyld, det er ikke for at fornærme dig, men det er rart lige at høre det fra andre også ;-)
Avatar billede moebiuz Nybegynder
09. november 2004 - 09:36 #16
nå, smutter på arbejde, men vender tilbage med fornyet energi senere i aften - foreløbig tak for hjælpen.
Avatar billede juggalo Nybegynder
09. november 2004 - 09:40 #18
none taken - http://support.microsoft.com/kb/322389  (læs sammenfatning)
Avatar billede ejvindh Ekspert
09. november 2004 - 15:31 #19
SP2 indeholder alt hvad SP1 havde, så du behøver ikke at installere begge. Medmindre man er meget inde i sikkerhed ville jeg også vælge at lægge SP2 ind, idet der allerede er begyndt at dukke fejl op som ikke gælder for SP2:
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=25882

Angående antivirus, så kan man diskutere om man tør tiltro et gratis program. Jeg har nu gode erfaringer med AVG. Men jeg har hørt fra flere sider at Norton i hvert fald ikke er det mest optimale (bruger meget processorkraft, og er svær at komme af med igen, hvis man vil det).

I tillæg til de nævnte programmer kunne det også være en god ide at få lagt Spywareblaster og Spywareguard ind -- evt. suppleret med IEspyad (hvis du bruger IE-explorer). Disse programmer lægger (på forskellig vis) forhindringer i vejen for spyware.

En side at konsultere hvis man vil lære om snavs på computeren er www.spywarefri.dk

Wickedd (som også har svaret ovenfor) har før kritiseret mig for at henvise til dette site, men jeg synes altså at de giver et godt generelt indblik i sikkerhed på computere. Og så er de rimeligt uafhængige (dog anbefaler de noget software, som kan købes igennem dem, men den del af sitet er ikke særlig eksponeret, hvilket jeg synes er et godt tegn).

Er man villig til at betale for at blive fri for spyware, så er den nemmeste løsning  programmet Spysweeper, som jeg har erfaringer for er et godt købeprogram til at holde spyware væk fra døren. Det kan mere eller mindre erstatte de anti-spy-programmer der har været nævnt her (dvs. Adaware, Spybot, Spywareblaster, Spywareguard). Så kan du nøjes med Firewall, antivirus og Windows-opdateringer.
Avatar billede moebiuz Nybegynder
09. november 2004 - 17:54 #20
Har nu surfet rundt på microsoft.dk osv for at finde en måde at dl sp2 på, uden at skulle installere den med det samme, men det er ikke rigtigt lykkes for mig. vil gerne have den som en fil jeg kan lægge på en cd, ligesom man kunne med sp1 - Hvor?
Avatar billede ejvindh Ekspert
09. november 2004 - 18:12 #21
Avatar billede morteeart Nybegynder
27. november 2004 - 23:44 #22
lukketid ?
Avatar billede moebiuz Nybegynder
12. december 2004 - 11:06 #23
Ja, lukketid - og undskyld jeg det har taget så lang tid. Har brugt lidt fra hver af de forskellige svar, så hvis I smider et svar deler jeg pointene imellem jer, tak for hjælpen.
Avatar billede ejvindh Ekspert
13. december 2004 - 09:10 #24
Det var så lidt...
Avatar billede ejvindh Ekspert
11. april 2005 - 14:24 #25
Det ser ikke ud til at der er flere der vil have point, og jeg tror derfor roligt du kan lukke nu. Hvis du ikke synes jeg skal have alle point, kan du selv lægge et svar også, og så fordele pointene efter fortjeneste ved at klikke på avanceret.
Avatar billede moebiuz Nybegynder
14. april 2005 - 15:21 #26
havde fuldstændigt glemt jeg have et spg kørenede - men tak for svaret.