Avatar billede simonr Nybegynder
08. november 2004 - 16:17 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hjælp,computer gået død!!

hej!
skulle flytte min computer, var igang med at tage stikkene osv. da jeg ved et uheld kom til at røre en rød knap.. på denne røde knap stod der 230V og min computer vil nu ikke starte!!
hvad kan der være sket og hvad gør jeg???
please hjælp mig!!
på forhånd tak.
Simon
Avatar billede pink-bear Nybegynder
08. november 2004 - 16:31 #1
Det er på psu'en vi snakker om, ikke?
Avatar billede kalp Novice
08. november 2004 - 16:41 #2
Først skal du selvfølgelig sætte den røde knap tilbage!!
Men hvis det ikke virker så er din strømforsyning sprunget!!
Har du forsikring på din pc bliver det dækket. ellers er sådan en ikke så dyr
Avatar billede simonr Nybegynder
08. november 2004 - 16:57 #3
den er sat tilbage og den virker stadig ikke : (. den er købt for under 2 år siden, så der burde være garanti på.. er der mulighed for at den har brændt alt mit hardware af?? eller er der en sikring på nyere computere så det ikke sker??
Avatar billede simonr Nybegynder
08. november 2004 - 16:58 #4
pink-bear:
det er bagpå computeren, er newbie...
Avatar billede kalp Novice
08. november 2004 - 16:59 #5
Det burde den ikke have gjort nej... jeg vil trøste dig med at jeg gjorde det selv med vilje engang.. fordi jeg ville se hvad den var til: ) men eftersom den er sprunget din strømforsyning så burde der ikke gå strøm ind i dit andet hardware...
Avatar billede kalp Novice
08. november 2004 - 17:00 #6
den knap bag på skal være på 230v når man bruger vekselstrøm;) derfor den sprang du du trykkede på den
Avatar billede simonr Nybegynder
08. november 2004 - 17:04 #7
ok, kalp, men er der risiko for at den har taget, mit bundkort+CPU+Ram osv. med?? eller kan jeg være heldig der sidder en sikring, så overnævnte stadig er intakt??
Avatar billede kalp Novice
08. november 2004 - 17:06 #8
risikoen er meget lille vil jeg mene... sikringen gik i din strømforsyning forhåbentlig så snart den mærkede strømmen.. jeg tror ikke der er sket noget med dit andet hardware
Avatar billede simonr Nybegynder
08. november 2004 - 17:06 #9
sorry, kalp, så ikke dit andet svar. tak!, håber virkelig også at den ikke har snuppet mit harware!! men ved du hvor stor risikoen er??
Avatar billede simonr Nybegynder
08. november 2004 - 17:08 #10
ok. takker MANGE gange for svarene!!
Avatar billede kalp Novice
08. november 2004 - 17:13 #11
Jeg ved ikke hvor stor risikoen er, men hvis du ikke hørte noget brag eller nogen speciel lugte så er der ikke sket andet en din strømforsyning er røget.. og det ikke så slemt:)

med mig sagde det BANG! og jeg havde lige fået min pc hehe.. men man lære af sine fejl:p
Avatar billede simonr Nybegynder
08. november 2004 - 17:15 #12
der var intet bang, eller noget røg.. den gik bare ud som om man pillede strøm fra den og så ville den ikke starte igen..
Avatar billede bennyn Nybegynder
08. november 2004 - 17:19 #13
Så er din Strømforsyning stået af. Dine pc komponenter har med 99% sikkerhed ikke taget skade af det.  Fabriksgarantien på pc'en dækker ikke denne slags fejl. Den må du enten tage på din egen kappe, eller høre din indbo forsikring om de vil dække..
Avatar billede kalp Novice
08. november 2004 - 19:05 #14
bennyn:

Det skal du ikke være helt sikker på... jeg fik en helt ny computer fordi de ikke gad bruge tid på at reperere den... og jeg gjorde det med vilje.. trykkede på den.. men uden at vide hvad der ville ske selvfølgelig
Avatar billede bennyn Nybegynder
08. november 2004 - 21:53 #15
Kalp: Der er noget moralsk forkert i at lyve med at tingene er gået i stykker af sig selv, hvor man selv har forvoldt skaden.
Avatar billede kalp Novice
08. november 2004 - 22:38 #16
bennysyn:

hmm.. hvem har jeg sagt at jeg løg? Ringede og spurgte om forsikringen galt hvis man havde gjort dette og det gjorde den... den eneste forskel på min forsikring og simons er nok at jeg betalte 2000kr for at få den forsikret i 4 år!
men jeg gjorde det der efter 3 dage! tror alle ville have fået lavet computeren gratis!
Avatar billede bennyn Nybegynder
09. november 2004 - 07:56 #17
Kalp: Jeg tror vi taler forbi hinanden. Der er forskel på om det er din forsikring der dækker den, eller ham der har solgt dig pcéns fabriksgaranti.

Jeg fik forvekslet dit svar med det siomonr kom med.. Noget med at den var under 2 år gammel og der burde være garanti på..

Sorry
Avatar billede pillpopper Nybegynder
09. november 2004 - 08:22 #18
Hej simor jeg vil sige det samme som bennyn at dine komponenter,ram bundkort o.s.v ikke har taget skade det er helt sikkert din strømforsyning den er gal med som beskrevet, så bare rolig men jeg kender følsen da min ene pc osse på et tidspunkt gav et knald og det var strømforsyningen der røg.
Det der kan have røget sig en tur sammen med din strømforsyning er dit nekort men det sker sjælden.

Hvis du vælger at skifte den selv, så et *godt råd* er at HUSKE at lige røre ved en radiator feks. for så aflaster du dig selv (sagt med andre ord du er ikke statisk og har strøm i kroppen) for det kan nemlig sagtens smadre alle dine kompomenter bare du røre det.

Jeg håber du får din pc op sat stå igen og er det din strømforsyning der er røget så kan du købe en her til 169kr. www.computerting.dk

Forsat god dag:)