Avatar billede marmad Nybegynder
08. november 2004 - 09:35 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Backup i DOS

Jeg har behov for at tage backup af nogle databasefiler i DOS. Tidligere har der været brugt tape, men streameren er stået af. Maskinen starter en "menu" op i DOS. Her kan man vælge at køre det job der er lavet til den gamle streamer, køre DOS-apps eller starte Win-95 som også ligger på maskinen.

Det jeg forestiller mig er at sætte en disk mere i maskinen og så lave et batch-job der kopier filerne over (fylder ikke ret meget). Jeg ved godt at det ikke er efter bogen. Men det vil da være bedre end ingenting som nu. Skulle det være ekstra flot kunne det være en disk man kunne tage med sig.

Er der nogen der har en bedre/sikker/økonomisk løsning?
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
08. november 2004 - 09:44 #1
Hvad med en backup på CD-rom? Evt. zippet, hvis filerne er for store.
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. november 2004 - 09:44 #2
1. Du finder ikke nogle nye backup programmer til DOS i dag. Så enten skal du finde et gammelt backup program, eller også scripte dig ud af problemet.

Hvis du sripter dig ud af problemet, undgår du enhver form for propriætære backupformater, så jeg er enig med denne løsning.

2. Når du kun har 1 backup disk, har du også kun 1 backup. Mit råd: Invester i 2 harddiske og 2 skuffer (1 ramme m. skuffe og 1 ekstra skuffe).

3. Sørg for at dit backup script kopierer data til en selvstændig mappe (ex. genereret ud fra dato). På den måde kan du altid gå baglæns og finde tidligere versioner. Fordel: Hvis din database er korrupt, kan du hente en version, der ex. er 1 uge gammel og køre videre på denne. Ulempe: Du skal rydde op på din backup. Dette kan dog løses ved at benytte dagsnummeret (ex. man=1, tirs=2) som mappenavn og på den måde overskrive 1 uge gammel backup automatisk.

4. Du finder ikke en mere økonomisk løsning. :-)
Avatar billede marmad Nybegynder
08. november 2004 - 10:00 #3
Så mangler jeg bare sciptet ;-)