Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 21:06 Der er 72 kommentarer

hjælp hjælp hjælp!

har lige købt et agp grafikkort (Radeon 9600 series), men kan ikke få det til at virke. Bruger i forvejen det integrerede Intel Extreme Graphics, men kan ikke finde en måde at deaktivere dette og få kontakt med den agp port som sidder på motherboardet. Har allerede prøvet at kigge i bios men herfra kan der ikke gøres noget, og bios er opdateret til nyeste version som er at finde på ibms hjemmeside.

Håber MEGET der er nogle der kan hjælpe, og takker for jeres indsats....

forresten modellen er 819179g
Avatar billede kalp Novice
06. november 2004 - 21:13 #1
hvis du højreklikker på "Denne computer" og vælger egenskaber...
og trykker på fanen hardware.. tryk på enhedshåndtering.. vælge skærmkort...
højreklik på dit gamle skærmkort.. og vælge deaktiver.. virker det?
Avatar billede kalp Novice
06. november 2004 - 21:14 #2
du kan også finde dette via. kontrolpanel-system-skærmkort
højreklik og sig deaktiver kort.. til det gamle
Avatar billede dragonknight Juniormester
06. november 2004 - 21:15 #3
Er det et Intel bundkort ? ?
Avatar billede kalp Novice
06. november 2004 - 21:16 #4
når du har deaktiveret det og hvis det andet kort ikke virker endnu så prøv at geninstallere det... du kan evt genstarte først for en sikkerheds skyld.. når du er i windows igen højreklik på skrivebordet vælge egenskaber.. vælge indstillinger og se om du kan bruge den nye skærm
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 21:28 #5
Hej kalp har prøvet dette og uden held... har du nogle andre gode råd?? takker for din hjælp...
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 21:29 #6
det er et IBM rev 1.5 bundkort...

på forhånd tak.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
06. november 2004 - 21:32 #7
Yders sigende titel....
Avatar billede kalp Novice
06. november 2004 - 21:37 #8
Kunne du se dit nye grafikkort i enhedshåndtering der hvor du deaktiverede dit gamle? og stod der om det virkede korrekt?
Avatar billede dragonknight Juniormester
06. november 2004 - 21:39 #9
Jeg er ikke blevet klogere på hvilket bundkort der er tale om !
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 21:40 #10
nej man kunne ikke se det... :o(
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 21:43 #11
Ved ikke hvad for et bundkort det er præcis...

Men computeren er en Thinkcentre a30 og modellen er 819179g

Takker...
Avatar billede haverslev Novice
06. november 2004 - 21:43 #12
Du skal i BIOS for at deaktivere et on-board grafik og ativere AGP.
Tryk på "DEL" under opstarten for at komme i bios.
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 21:45 #13
det har jeg prøvet og ved udemærket godt hvad du mener, men man kan ikke slå det fra i bios... desværre...
Avatar billede kalp Novice
06. november 2004 - 21:45 #14
så er dit nye kort ikke blevet korrekt installeret... det skal gerne stå der inde som enten  aktivt eller ikke aktivt... prøv at kigge i enhedshåndeting efter dit grafikkort... kig evt efter noget med et udråbs tegn

!

og et spørgsmålstegn bag ved

?

når du har fundet det så sig geninstaller.. og vælge din cdrom som kilde.
Avatar billede kalp Novice
06. november 2004 - 21:47 #15
kig evt lidt ned på denne side hvor der er noget om installations problemer angående dit kort

http://www.ati.com/support/products/pc/radeon9600/radeon9600issues.html
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 21:49 #16
windows registrere slet ikke nogle nye komponenter når jeg sætter mit grafikort i. og tilslutter jeg skærmen til det kort er der bare sort billede...
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 21:59 #17
her er et link... som kan forklare problemmet helt ned til sidste detalje

http://buttersideup.com/docs/howto/Thinkcentre-DVI-ADD.html

Takker for jeres hjælp...
Avatar billede haverslev Novice
06. november 2004 - 22:04 #18
det skal lade sig gøre:
tryk på "enter" når du se IBM ikon i opstart, find "devices" brug pil ned til "video"
tryk på + for at skifte fra on-borard til AGP - exit og save
Avatar billede data2k.dk Nybegynder
06. november 2004 - 22:07 #19
Ingen årsag: )
Avatar billede kalp Novice
06. november 2004 - 22:08 #20
mickeyskaaning:

Fortæl os endelig om det lykkes
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 22:17 #21
man kan kun vælge mellem onboard og pci... ikke agp, det er simpelthen ved at drive mig til vanvid... ville give 1000 point til den der kan hjælpe mig hvis jeg bare kunne.

takker meget for jeres hjælp...
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 22:29 #22
ved ikke om det kan være jeg skal til at pille ved jumpere på motherboardet for at deaktivere onboard kortet og aktivere mit nye radeon. men har heller ikke vejledningen til kortet så ved ikke hvorhenne man skal pille ved jumper på kortet.
Avatar billede haverslev Novice
06. november 2004 - 22:30 #23
har du mod på at update /flashe din Bios ?
Så hent denne 24jt54a.exe eller søg lidt længere nede på siden og lad den selv "detect Bios version" og smid den på en diskette.
sæt disketten i A-drevet og start pc`eren.
Når den er færdig med at flashe, tager du disketten ud og genstarter.
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 23:02 #25
Har flashe bios med præcis den fil du skriver, men stadig det samme, man kan kun vælge onboard og pci.. :o(
Avatar billede haverslev Novice
06. november 2004 - 23:07 #26
Det fatter jeg altså ikke, har lige prøvet ved IBM Netvista og den kører med samme bundkort.  Her kan jeg under "video" vælge mellem Onboard - Pci - AGP ?
Så har jeg ikke flere ideer - desværrer ;(
Avatar billede haverslev Novice
06. november 2004 - 23:12 #27
og dog, har du ikke en mappe på c-drevet der hedder IBMTOOLS ?
Gå i den, klik på drivers, klik på chipset, klik på intel, klik på setupen og installer det.
Herefter skal du installere dit grafik kort igen og bageefter gå i bios og ændre det til AGP. - det skal nok lykkedes ;)
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 23:17 #28
i C:/IBMTOOLS/DRIVERS ligger der 2 mapper de hedder følgende: DSIZ43US og E4957US.

Hvad gør jeg??

Takker og bukker.
Avatar billede haverslev Novice
06. november 2004 - 23:23 #29
Okay, vi gør det lige på en anden måde, for at være sikker på vi får fat i den rigtige vi får fat i:

Det kan løses ved at opdatere dit chipset.
Hent programmet EVEREST Home Edition v1.51 som giver en masse oplysninger om din pc.
F.eks kan du klikke på Motherboard, klikke på chipset og hent opdateringer via producentens hjemmeside.
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en&pageid=3
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 23:24 #30
prøver 1000000 tak
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 23:27 #31
hvad gør jeg så nu?? undskyld hvis jeg er lidt uviden :o)
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 23:28 #32
har klikket mig ind på chipsæt, under motherboardet...
Avatar billede haverslev Novice
06. november 2004 - 23:33 #34
Øverst står navnet på chipsettet, husk det og gå nederst på siden står: hentning af driver - DB-klik på internet addressen og den kommer på IBM`s hjemmeside.
Her finder du navnet på dit chipset og henter den nyeste driver.
Avatar billede haverslev Novice
06. november 2004 - 23:35 #35
ja, tag den øverste:  INF Update Utility [INFINST.EXE]
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 23:36 #36
det hedder: intel brookdale-G-i845G

kan du finde et link til den driver der passer til???

1000 tak for hjælpen...
Avatar billede haverslev Novice
06. november 2004 - 23:37 #37
2 sek.
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 23:37 #38
ok takker
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 23:45 #39
har prøvet at installere det der INF program men den siger den ik kan finde filen: usbehci.sys hvor finder jeg den henne??
Avatar billede haverslev Novice
06. november 2004 - 23:47 #40
Hent den der hedder 845G, du skal downloade den under chipset og vælg derefter styresystem f.eks xphome eller hvad du har.
http://support.intel.com/support/chipsets/sb/CS-009236.htm
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 23:49 #41
ok 2 min.
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 23:53 #43
for den anden er den samme som før (INF)
Avatar billede haverslev Novice
06. november 2004 - 23:55 #44
hvis du kører win 2000 eller XP Pro så JA
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 23:55 #45
men hvad når jeg har downloadet INF programmet hvad gør jeg så??

1000 tak du har været en KÆMPE hjælp!!!
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 23:56 #46
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
06. november 2004 - 23:57 #47
køre forrseten med win xp professionel
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2004 - 00:02 #48
har du SP1 eller SP2 installeret på din XP ?
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
07. november 2004 - 00:09 #49
tror ikke jeg har nogen installeret for når jeg går ind i everest home og kigger under operativ systemer er der bare - altså en streg....

men hvad skal jeg køre eller gøre nu?? ved du det??
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2004 - 00:14 #50
Installer programmet du lige har downloadet, herefter installere du dríverne til det nye grafikkort, går derefter i Bios og se om du ikke kan vælge AGP nu.
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
07. november 2004 - 00:14 #51
ok 2 sek.
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2004 - 00:19 #52
Du skal helst have minimum SP1 installeret på din pc, da der er væsentlige ting på den som gør, at windows kører og registrer ting bedre f.eks hardware drivere osv.
H-klik på denne computer, klik på egenskaber og se om ikke der står service pack1 eller 2 ?
ellers kan du hente dem her:
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
07. november 2004 - 00:21 #53
kan kun vælge pci eller integrated i bios :o( men henter lige service pack, har kigget der står ikke noget...
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
07. november 2004 - 00:22 #54
henter bare sp1 ikke??
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2004 - 00:27 #55
ja, hvis det er en "pir.t kopi af win.XP pro" så kan du ikke installere den !
Avatar billede mickeyskaaning Nybegynder
07. november 2004 - 00:28 #56
ok hvad gør jeg så??
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2004 - 00:33 #57
så er der ikke så meget at gøre end at få en orginal version.
Det er nok også derfor den skriver fejl i "kan finde filen: usbehci.sys" når du dowloader denne -det skulle også være nok at installere den.
http://downloadfinder.intel.com/scripts-df/filter_results.asp?strOSs=44&strTypes=DRV%2CARC&ProductID=816&OSFullName=Windows*+XP+Professional&submit=Go%21

Jeg kan ikke hjælpe dig med mere - desværre
Går i seng, god nat ;)
Avatar billede haverslev Novice
07. november 2004 - 14:10 #58
Det er det billigeste og så kører du igen, når alle win.updateringerne er hentet.;)
http://www.jumbo.dk/windows/
Avatar billede webmasterdk Praktikant
09. november 2004 - 16:56 #59
Kommet videre?
Avatar billede kalp Novice
03. januar 2005 - 22:21 #60
husk at lukke spørgsmålet
Avatar billede webmasterdk Praktikant
03. januar 2005 - 22:31 #61
kalp > han kan sikkert ikke huske hvad hans spm gik ud på bare ud fra titelen! ;)
Avatar billede kalp Novice
03. januar 2005 - 22:32 #62
hehe
Avatar billede kalp Novice
05. januar 2005 - 19:39 #63
mickeyskaaning ?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
05. januar 2005 - 19:47 #64
kalp > Kan jo være han stadig ligger i koma fra nytår :P
Avatar billede kalp Novice
05. januar 2005 - 19:51 #65
hehe jeg bliver sgu nød til at følge op på gamle spørgsmål:) (virker dog håbløst engang imellem:))
Avatar billede webmasterdk Praktikant
05. januar 2005 - 19:59 #66
hehe...
Ja, nu skal jeg ikke tale for højt... har selv et par skeletter i skabet...
Dem må jeg hellere lige få kigget på ;)
Avatar billede kalp Novice
05. januar 2005 - 20:03 #67
De går da kun et par måneder tilbage hehe:) men tilgengæld tror jeg du reagere på dem når det endelig er:)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
05. januar 2005 - 20:10 #68
Ja, for det meste :)
Men nu har jeg da fået lukket de fleste af dem...
Avatar billede kalp Novice
20. januar 2005 - 01:52 #69
mickeyskaaning du savnes i forumet
Avatar billede haverslev Novice
20. januar 2005 - 08:10 #70
Tror ikke vi hører mere!
Avatar billede kalp Novice
30. januar 2005 - 15:22 #71
haverslev>> Jeg giver ikke op hehe

mickeyskaaning>> hvornår får du tid til eksperten igen?
Avatar billede kalp Novice
05. februar 2005 - 17:21 #72
mickeyskaaning -------> hvorfor skriver du ikke?