Avatar billede nemoz Nybegynder
04. november 2004 - 14:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvordan foregår det når man sender en mail

Hej alle experter..!!
Jeg ville høre om der er en der kan forklare mig hvordan det foregår gennem OSI modulerne når man sender en mail..
Håber der er en der kan hjælpe mig..
På forhånd tak..
Avatar billede redhat9user Nybegynder
04. november 2004 - 22:14 #1
Det er ikke så let at svare kort på. I "Teach Yourself TCP/IP Networking in 21 days" står en kort introduktion på 32 sider...

Fra afsender til modtagende mail server:
SMTP:
http://www.faqs.org/rfcs/rfc821.html
Fra mail server til mail modtager:
POP3:
http://www.faqs.org/rfcs/rfc1939.html
eller
IMAP:
http://www.faqs.org/rfcs/rfc2060.html
Avatar billede way3000 Nybegynder
06. november 2004 - 18:16 #2
Når du sender en mail kaster du noget data ud på en server som så læser noget af det data (bl.a. addresse og/eller filindhold)

Så finder den ud af hvor dataen er addreseret til og kaster det derhen hvor det igen bliver tjekket igennem for virus osv. og uddelt til den rigtige mailbox(mailserver).

Hvis det ikke er muligt for postserveren at finde modtager addressen så får du en mail tilbage fra mailerdeamon (en automatisk mail) hvor din mail ligger i.

Du kan også blive nægtet at sende mailen hvis der f.eks. ligger en exe fil i eller andet materiale som du måske er nægtet adgang til at kunne sende.
Avatar billede nemoz Nybegynder
09. november 2004 - 10:29 #3
redhat9user ~> tak for linksne... var ikke lige det jeg søgte.. men var da interressant.. nå men det jeg søger er hvordan det foregår i de 7 lag osi modelen når man sender en mail..
Avatar billede redhat9user Nybegynder
09. november 2004 - 20:06 #4
Så er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du søger. Hvis du vil have en forklaring på alt hvad der foregår, lige fra det elektriske signal på kablet (lag 1) over etableringen af forbindelsen og helt op til mail applikationen med alle transaktioner, så er jeg da bange for at vi må ansøge om mere plads på "Eksperten". Det er ikke 1. april, vel? Nåh nej, det er det ikke.

En kort introduktion fylder vel 200 af de 700 sider i ovennævnte bog.

Kan du ikke lige forklare hvad du skal bruge det til, så kan det være vi kan skyde os ind på det?
Avatar billede way3000 Nybegynder
09. november 2004 - 21:00 #5
jeg er ked af mit forrige meget dumme indlæg... jeg havde ikke læst hele spq.
og jeg ved faktisk godt hvad der sker... og jeg har et eller andet sted papir på det..
OSI modellen osv. men jeg kan ikke finde det... og kan da slet ikke huske det....
sorry to bother.... reject mit "svar" tak.

finder jeg noget poster jeg ...
Avatar billede redhat9user Nybegynder
10. november 2004 - 13:05 #6
Grundlæggende er problemet det at de 6 nederste lag i OSI modellen er delt mellem en masse applikationer. Man kan tale om hvilke beskeder, mail protokollerne sender, men præcis hvad det medfører i de nedre lag afhænger af netværkets fortid, af typen og af konfigurationen af netværket. Derimod kan man beskrive hvilke mekanismer, der er implementeret i de nedre lag.

Her er en kort beskrivelse af OSI modellens mekanismer:

http://www.pcsupportadvisor.com/OSI_7_layer_model_page1.htm
Avatar billede nemoz Nybegynder
11. november 2004 - 08:55 #7
redhat9user<~ Hmm.. Tror jeg giver op men mange tak for hjælpen..
way3000<~ Ærgeligt du ikke kunne finde det.. Nå men det er der jo ikke meget at gøre ved..