Avatar billede grandalf Nybegynder
03. november 2004 - 13:57 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Fra Word til Wordperfect

Hej er ikke den store haj til computere men sidder med et lille problem.
Jeg arbejder hos et mellemstort revisorselskab og nu ønsker de at får konverteret alle deres regnskaber fra WordPerfect 9 til MS Word. Jeg har prøvet forskellige ting, men uden det store held, har prøvet at gemme dokumenterne både som *.doc og *.rtf i WordPerfect, og de er da også blevet konverteret, men har problemer med at layoutet ser ud af h.. til, dette er selvfølgelig til at rette ved at gå hver enkelt dokument igennem igen, men med over 300 regnskaber på mellem 10 til 25 sider vil det bare tage alt for lang tid. Jeg har også prøvet testversionen af Wordport, et konveteringsprogram, men uden det store held, heller ikke her blev layoutet konverteret ordentligt… jeg nægter at sidde og rette i 300 regnskaber manuelt.
Så nogen der har nogle idéer til hvordan, jeg kan gøre det så nemt for mig selv som muligt?
Avatar billede grandalf Nybegynder
03. november 2004 - 14:02 #1
ahh.. kan da lige se at min overskrift er forkert... skulle stå fra WordPerfect til Word....sry
Avatar billede doodoo Novice
03. november 2004 - 14:02 #2
Du kan aldrig få det til at være 100% det samme da WordPerfect kører en gammel flade - hvor word er meget længre fremme end den.

Desværre

Hvis der er billede, streger her og der osv er det umuligt. men hvis det kun er tekst skal det kunne lade sig gøre.

Prøv evt. at gemme som *.txt
Avatar billede grandalf Nybegynder
03. november 2004 - 14:13 #3
Det virker heller ikke, er faktisk værre end hvis jeg gemmer det som et *.doc, men ærgeligt hvis jeg ikke kan få det her til at virke.
Avatar billede ejvindh Ekspert
03. november 2004 - 14:21 #4
En mulighed var at få lavet wpd-filerne om til Pdf-filer. Det ville godt nok have den ulempe at du ikke kan arbejde videre i de gamle dokumenter, men til gengæld kan du regne med at bevare layoutet nogenlunde. Og det er vel heller ikke meningen at de gamle filer skal ændres mere?

Ellers er der jo den mulighed at få installeret det WP-filter som er slået fra som default når man installerer word, men som faktisk gør det muligt at læse WP-filer i Word. Men her er layoutet nok heller ikke optimalt. Layout sikring får du vist kun med pdf-løsningen.
Avatar billede ejvindh Ekspert
03. november 2004 - 14:32 #5
Her er et program, der tilsyneladende kan lave dén konvertering:
http://www.convertzone.com/net/cz-abc%20amber%20text%20converter-1-1.htm

Her er et program, der kan køre batch-konvertering:
http://www.galcott.com/pd.htm

(jeg kender dog ikke programmernes lødighed...)

Ellers har de nyere versioner af WP jo også en indbygget pdf-eksport funktion. Men det er lidt besværligt med 300 filer....
Avatar billede grandalf Nybegynder
03. november 2004 - 15:00 #6
jeg har ikke rigtig fået nogle svar jeg kan bruge, at lave filerne om til *.pdf er der ingen mening i, da alle regnskaberne har sammenlignings tal fra forrige år, så jeg skal kunne skrive i dem igen. ved dog ikke med hensyn til det program der påstår at kunne konvetere filerne, da jeg ikke kan downloade en free trail version, og nægter at betale 25$ for noget der måske og måske ikke virker. kunne dog sende en *.wpd fil, med et eksempel på hvordan et sådant regnskab ser ud, hvis nogen er villig til at bruge deres tid på det, smider selvfølgelig nogle flere point ind hvis det er tilfældet
Avatar billede grandalf Nybegynder
03. november 2004 - 15:02 #7
Iøvirgt har jeg installeret det filter i word. det virker dog forfærdeligt, simpelthen gyseligt..
Avatar billede ejvindh Ekspert
03. november 2004 - 15:48 #8
Ja, det første link har jeg godt nok også haft problemer med at finde en trial-version til. Det findes dog til det andet: http://www.galcott.com/pdfcon14.zip

Men jeg tror heller ikke det løser dit problem, idet pdf-filerne netop ikke er særligt smarte, hvis man vil arbejde videre med dokumenterne.

En sidste løsning jeg kan komme på, som måske kan hjælpe findes her:
http://libwpd.sourceforge.net/index.html

Libwpd er et open source projekt til konvertering af wpd-filer. Det bruges bl.a. til at lave et filter til OpenOffice, men der er også lavet forskellige batch-programmer, så man kan konvertere til sxw- (OpenOffice), html-, og txt-filer. En løsning (men den er lidt besværlig) kunne være enten at åbne wp-filerne i OpenOffice (vha filteret) og så herfra gemme som doc, eller at konvertere filerne til html, og så åbne disse gennem Word. Du kan jo prøve det sidste først, og hvis det ikke fungerer prøve OOo-løsningen.

Ellers tror jeg ikke rigtig der findes bedre løsninger....
Avatar billede collin Nybegynder
03. november 2004 - 19:58 #9
Jeg har haft held med at bruge den seneste WordPerfect dvs version 12. En fuldt funktionel demo kan hentes fra Corel og bruges i en måned. Den kan gemme i den seneste Word format men hvordan det ville klare kompliceret layout, med billede og tabeller osv ved jeg ikke. Jeg vil prøve lige og melde yilbage....
Avatar billede grandalf Nybegynder
04. november 2004 - 15:49 #10
hey alle sammen tak for hjælpen og idéerne, jeg har dog ikke haft tid til at prøve alt sammen endnu, men får det nok gjordt i morgen eller i næste uge, skal nok huske at smide nogle point når jeg har fundet en måde at gøre det på, hvis det da er muligt at få gjordt..
Avatar billede grandalf Nybegynder
05. november 2004 - 15:05 #11
jeg har nu prøvet hvad i har forslået, dog ikke at lave regnskaberne om til pdf-filer det vil bare ikke virke. men tak for jeres foreslag men det lader ikke til at der er en nem måde at gøre det her på, så det bliver sikert ikke gjordt lige med det samme, det vil sq tage for lang tid og koste for mange penge.

men tak,(selv om i ikke kunne hjælpe det store ;-), og i kalder jer nørder....Tisk Tisk ;-D)
Avatar billede grandalf Nybegynder
19. november 2004 - 09:00 #12
ja nu er der ikke nogen der har svaret på mit spørgsmål.... ikke sket noget i den seneste tid men tænkte på om min konvertering bliver mere besværlig af at teksten er skrevet i "courier new"?

Snakkede med en kollega om det i går og det er jo en lidt speciel skrift, det lader til at konvetering af punktumer specielt er et problem.. eks vil det i perfect stå:

Omsætning.................................................... xxxxxxx

hvorefter konvetering der vil stå i word

Omsætning                                      ............... xxxxxxx

selfølgelig er der lige mange punktumer men de har en tendens til at blive mindre i word.

iøvrigt til jer der ikke kender "courier new" er det en skrift-type hvor alle tegn har den samme størelse..
Avatar billede ejvindh Ekspert
15. december 2004 - 10:45 #13
I word behandles courier new også som en skrift-type hvor alle tegn har samme størrelse. Problemet er bare at der ofte sker et skrift-type skift ved konverteringer (også selvom begge tekstbehandlinger har de samme skrifttyper...). Dit problem med punktummer kunne godt tyde på, at de ikke står i courier når du er ovre i word. Du kunne jo prøve i word at markere alt, og så vælge at det skal være courier, og se hvad der sker...

Libwpd-converteren er faktisk god til at fastholde skrifttyper. Den har så bare (endnu - der arbejdes vist på det) en bug ved at den ikke oversætter typografier...
Avatar billede ejvindh Ekspert
15. december 2004 - 11:15 #14
Har du haft et kig på denneher?:
http://www.pictureresize.com/wpcvt.htm

Den koster godt nok lidt, hvis du vil have fuld version, men der er en funktionsdygtig trial også (jeg er ikke lige klar over hvad man får ekstra ved at betale...)

Jeg fandt den ved en google-søgning på "convert wordperfect word", som i det hele taget gav mange interessante links...
Avatar billede grandalf Nybegynder
21. december 2004 - 15:35 #15
Jeg prøvede den wordperfect converter du foreslog og den virkede ikke særligt godt den tog ikke nok hensyn til layoutet, i øvrigt hvis man betaler for den kan man konvetere mere end 5 dokumenter af gangen, har dog ikke købt det.

så står tilbage med det samme problem som for 2 måneder siden, uden at være kommet  nærmere målet.

men i skal have tak for hjælpen, selvom det lader til jeg har spildt en masse timer der kunne være blevet brugt på noget fornuftigt!

Glædelig Jul og alt det der!
Avatar billede ejvindh Ekspert
21. december 2004 - 15:37 #16
Og du har også prøvet mit forslag fra 15/12-2004 10:45:26 (med at selv aktivt at skifte til courier)?

Og tak i lige måde.... :-)
Avatar billede grandalf Nybegynder
22. december 2004 - 11:53 #17
har prøvet at skifte skrift typen efter at dokumentet er konveteret men det giver på ingen måde et tilfredsstilende resultat. Havde i øvrigt selv opdaget at den ikke er for god til at konvetere courier new.. det underlige er at nogle gange bliver noget af dokumentet konveteret til courier new, mens resten bilver til shruti. Så vidt jeg husker, hedder det Shruti, er dog ikke sikker på det, et stykke tid siden jeg sidst har brugt det store tid på det her problem.
Avatar billede ejvindh Ekspert
11. april 2005 - 14:21 #18
grandalf: Jeg tror ikke du skal regne med mere feedback her, og jeg synes derfor du skal lukke spørgsmålet (så vi andre ikke behøver blive ved med at kigge forbi tråden, for at se om vi stadig kan hjælpe dig videre).

Jeg lægger derfor et svar, i tilfælde af at du syntes min hjælp førte dig videre. Hvis ikke, så kan du selv lægge et svar som du accepterer (hvorved du får pointene tilbage igen). :-)
Avatar billede grandalf Nybegynder
12. april 2005 - 08:09 #19
Fik aldrig et tilfredstilende svar på mit spørgs mål så må hellere lukke tråden, men takker skam for hjælpen
Avatar billede ejvindh Ekspert
12. april 2005 - 08:46 #20
Det var så lidt :-)