Avatar billede galle Nybegynder
03. november 2004 - 11:18 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

XP bruger alt plads på harddisk

Jeg har formateret min harddisk (som er 8GB) og delt den i 2 partioner på hver 4 GB.

Jeg har herefter installeret XP Home og Norton Antivirus på den ene partion og Officepakken på den anden.

Så vidt jeg læse mig til, bruger XP ca. 2,3 GB og derfor skulle der være ca. 1,7 GB tilbage på den første partion. Problemet er nu, at hver gang jeg starter maskinen, bliver der mindre og mindre plads, og nu er der kun 200 MB tilbage - hvilket afstedkommer en advarsel om begrænset plads på partionen.

Hvad kan der være galt. Jeg har som nævnt kun installeret Norton Antivirus og ingen andre programmer udover de automatiske Windows opdateringer.

PS: Har slettet alle "system-genetablerings punkter", undtaget det sidste.

Hjælp!

mvh
Jan
Avatar billede kenp Novice
03. november 2004 - 11:21 #1
Det som også tager plads er dvalefunktione, samt sidefil, system gendannelse tager jo også noget plads selv om den ikke bruger det hele med det samme.
Avatar billede galle Nybegynder
03. november 2004 - 11:23 #2
Ok - men hvad kan jeg gøre ved det - nu har jeg jo kun 4GB til rådighed!
Avatar billede juggalo Nybegynder
03. november 2004 - 11:36 #3
Hvis du agressivt vil spare plads kan du gøre følgende (som kenp også er inde på);
- slå dvale fra
- slå systemgendannelse fra
- begræns sidefilens størrelse
- slå papirkurven fra
Avatar billede kenp Novice
03. november 2004 - 11:38 #4
også tømme midlertidige filer hele tiden! og slette backup´s af opdateringer som du har lagt på så de heller ikke kan fjernes igen.
Avatar billede galle Nybegynder
03. november 2004 - 11:43 #5
Ok

Kan I give en kort beskrivelse af hvordan jeg ændre sidefilens størrelse - og hvad betyder det for brugen af systemet.

Hvordan sletter jeg backups af opdateringer?

Hvor stor plads kræver XP for at køre uden disse problemer.

Tak :-)
Avatar billede kenp Novice
03. november 2004 - 12:04 #6
det kræver som regl minimum 4 gb! for selv om du indstallere programmet på en anden disk, så ligger den stadigvæk en masse af filerne sammen med styresystemet!

opdateringerne er mapper skrevet med blå under windows mappen.

Sidefilens størrelse bør ikke være mindre en 1½ gang dine ram (jeg vil dog ikke sætte det under 512 mb) højreklik denne computer egenskaber avanceret ydeevne avanceret.
Avatar billede galle Nybegynder
06. november 2004 - 22:50 #7
Nu har jeg udført flere af ovennævnte ting - men efter 2-3 dage er jeg på den igen. Kan jeg udvide størrelsen på partionen uden at skulle til at genindstalere hele pivemøget igen?

Og hvor stor skal den være for at undgå ovenstående?
Avatar billede juggalo Nybegynder
07. november 2004 - 12:07 #8
Jeg har en C-partition på 10 GB - og det fungerer fint.

Du kan ændre partitionens størrelse med Partition Magic (og sikker også andre programmer) uden at slette data.
Avatar billede galle Nybegynder
11. november 2004 - 09:33 #9
Hej igen

Kan jeg ændre størrelsen på de 2 partioner med FIPS uden at slette data?

Jeg vil ændre C partionen fra 4 til 6 GB og F partionen fra 4 til 2 GB.
Avatar billede juggalo Nybegynder
11. november 2004 - 11:18 #10
kender ikke FIPS - så det kan jeg ikke svare dig på
Avatar billede galle Nybegynder
11. november 2004 - 11:45 #11
Hej Juggalo og kenp

Jeg vil gerne dele point ud på jer begge, da I har hjulpet mig en del på vej, men jeg kan ikke se begge jeres navne i pointskalaen?
Avatar billede kenp Novice
11. november 2004 - 11:57 #12
Hvis jeg nu ligger et svar så kan du se vores begge navne.
Avatar billede galle Nybegynder
11. november 2004 - 12:40 #13
Sådan - Tak