Avatar billede anakin_solo Nybegynder
02. november 2004 - 21:23 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

NoBoundingBox - problemer med integrering af .eps grafik i TeX.

Hey! Jeg er LaTeX spade, men det ændrer ikke på min situation, nemlig at jeg skal have billeder med i en rapport, der skal sættes med TeX.
Jeg har kaldt graphicx pakken og det hele, med [dvips].
jeg kan også godt få den til at fatte at jeg har dette her .eps billede der skal sættes ind når jeg skriver kommandoen, men den siger til mig når jeg compiler det, at den ikke kender størrelsen på billedet og "no BoundingBox"... Det skifter lidt alt efter hvordan jeg konverterer mine billeder, som jeg gør i photoshop. Der er lidt for mange muligheder. Men nogle gange tuder LaTeX ikke, så vises der bare ikke noget billede. Andre gange får jeg den førnævnte besked. Så derfor tror jeg det handler om .eps-formatet, og ikke LaTeX... men hjælp! Kan man evt. implementere jpg filer?
Avatar billede ljm21 Praktikant
02. november 2004 - 21:37 #1
Du har ret, i at problemet ligger i eps-filerne. Problemet er <sound tada.wav> at du ingen bounding box har på dit eps-billede.
Jeg plejer at lave den ved at eksportere til ps istedet og konvertere ved hjælp af gsview. (file, ps to eps). Så skal den som regel bare have lov til selv at regne ud hvor bounding boxen skal være, men hvis det driller kan man vælge selv at sætte den.

Gs kan downloades her:
ftp://mirror.cs.wisc.edu/pub/mirrors/ghost/ghostgum/gsv46w32.exe
Det kræver vist nok at Ghostscript også er installeret:
ftp://mirror.cs.wisc.edu/pub/mirrors/ghost/AFPL/gs814/gs814w32.exe

Håber det kan hjælpe dig
Mvh
Lars
Avatar billede anakin_solo Nybegynder
03. november 2004 - 12:05 #2
Tak, men det driller stadig, da jeg ikke kan gemme som .ps i photoshop, og jeg kan sgutte finde nogle programmer der kan konvertere jpg. til .ps. Jeg har prøvet at konvertere en photoshop .eps til .eps med ghostview, men det skete der ikke noget ved. Så jeg er stadig på skideren. Men hvis der findes et program der kan konvertere jpg til ps, så kan det være det dur.
Avatar billede ljm21 Praktikant
03. november 2004 - 13:34 #3
Jeg mener at jeg nogen gange har haft succes ved at omdøbe en .eps-fil uden bounding box til en .ps-fil, og så konvertere den.

Nederst på denne side:
http://www.anjaoglars.dk/uni/512/skabelon-rap.php
er der en guide til hvordan eps-indstillingerne skal være i fotoshop

Lars
Avatar billede anakin_solo Nybegynder
03. november 2004 - 16:49 #4
Hmmm... Det virkede næsten, nu kan jeg, hvis jeg skriver Latex blabla.tex i en prompt få  en dvi-fil frem der faktisk viser billedet... Men så har jeg jo kun en .dvi fil... Og når man nu er sådan en windows spade (slå mig ikke), der er vandt til at trykke på latex2pdf i winedt når man vil have et resultat ud... så er det lidt noget crap ;)
hvordan får man en pdf ud af en dvi så? Ved ikke om det er så meget et andet spørsgmål at jeg burde lave et nyt... Kan bare ikke lige overskue det.
Avatar billede anakin_solo Nybegynder
04. november 2004 - 10:46 #5
ok, glem at jeg spurgte om det sidste... ;)
Men altså, problemet er ikke helt løst, men løst nok til at give point vel ;) Så tak for hjælpen, det var sgu cool!
Avatar billede ljm21 Praktikant
04. november 2004 - 11:29 #6
Jeg vil gerne finde en måde at gøre det på for dig, men jeg når det ikke før i aften.
Hvis det kun drejer sig om et enkelt dokument kan jeg også oversætte den for dig.
Jeg vender tilbage senere.

Lars
Avatar billede bromer Nybegynder
04. november 2004 - 11:58 #7
Prøv at se på: http://www.linmpi.mpg.de/~daly/latex/grf.htm

Du kan angive din bounding box manuelt.. hvilket burde være muligt da du sikkert kender dimensionen på dit billede ikke?

Rune
Avatar billede bromer Nybegynder
04. november 2004 - 11:58 #8
Avatar billede ljm21 Praktikant
04. november 2004 - 15:06 #9
Prøv med "pdftex blabla.tex" eller "latexpdf blabla.tex" i din prompt.
Ellers prøv at kigge her:
http://www.miktex.org/index.html
Den skulle kunne gøre tricket.

Lars