Avatar billede gl.k. Nybegynder
02. november 2004 - 19:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan man blive rig på Pizza- Slices ?

Sprgs. dukkede op ved et tilfældigt set TV-show et par måneder siden, og jeg har måtte tænke over samme siden:

Skær i en pizza, OTTE GANGE, lige som en (dygtig) pizza-bager kunne finde på at gøre.

Dvs.:

Lodret er alt tilladt, bare ikke vandret.

Find så ud af maximum antal pizza-slices, det kan blive til efter "8 cuts" ....

Håber, i er med her.

Gæt tilladt, men gerne en forklaring ( formel ? ) også. ;-)

Jeg har prøvet næsten alt nu...

- dvs. der er næsten ikke flere pizza til salg på Jylland

- grafisk vil EMM opgaven ikke være til at løse, pga., at linier ved centrum bliver fo rtæt dvs. upræcist.

Jeg vil tillade mig, at trække 50 point fra, for hver dag der går ;-)

Mvh.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
02. november 2004 - 21:25 #1
Når du taler om lodret og vandret, hvilken vinkel betragtes pizzaen så fra... oppe fra eller fra siden? Er det fra oven er "lodret" og "vandret" nogle spændende størrelser... en pizza er nemlig rund, så den har ingen orientering som sådan. Må man roterere den mens, man skærer? Og når man siger lodret, hvor mange grader må man afvige fra dette, før du vil betragte det som vandret?

Til sidst: det hedder "i Jylland", ikke "på Jylland"... Jylland betragtes som fastland.
Avatar billede krogsager Nybegynder
02. november 2004 - 21:28 #2
Mit gæt vil være 16 (8*2 der skabes to nye stykker, hver gang du skærer) Og dette så vel og mærke hvis alle stykker skal være ens (altså ægte slices) og at man ikke må flytte på slice'ene mellem cuts'ene.
Avatar billede krogsager Nybegynder
02. november 2004 - 21:31 #3
Og til dit indgangs-spørgsmål: Kan man blive rig på Pizza-Slices. Svaret må være: Ja. F.eks. blev Pizza-Åge på Fanø, en del rigere (på erfaring!)
Avatar billede gl.k. Nybegynder
03. november 2004 - 06:36 #4
#thomasledet:

Ja, oppe fra, dvs. snakker vi grader vil man fx. skære fra 0 til 180 grad første gang. Fra 90 til 270 grad anden gang. 3. gang vil man kunne skære fra omkr. 30 grad til omkr. 240 grad for at kunne få 7 istedet normalt 6 stykker. 4.gang fra 5 grad til 185 grad og man er oppe på 11 stykker. Men så starter problemerne, vil man løse opgaven grafisk...
Den sidste "Cut" må ikke være lodret, få at kunne fordoble antal Slices til sidst.
Det behøves ikke være lige store stykker.
Avatar billede gl.k. Nybegynder
05. november 2004 - 05:18 #5
Vil give fulde 200 points, når engang en af jer fandt ud af det.

vh.
Avatar billede gl.k. Nybegynder
31. januar 2005 - 13:22 #6
den har været på længe nok nu...