Avatar billede manhunter Nybegynder
02. november 2004 - 13:05 Der er 7 kommentarer

Kun Tal i Tekstfelt

Hey, sidder og er ved at lave et program, og hvordan får jeg lavet sådan at jeg KUN kan indtaste tal fra 0-10, hvis jeg trykker andet skal den slet ik skrive noget.
Avatar billede rbj_fp Nybegynder
02. november 2004 - 13:07 #1
if isNumeric(tekstfelt.value) then
    if (0 <= tekstfelt.value and tekstfelt.value <= 10) then
          ' alt ok
    else
        msgbox "tal er for lille eller for stort"
    end if
else
    msgbox "kun tal"
end if
Avatar billede kabbak Professor
02. november 2004 - 14:30 #2
Private Sub Text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)
If KeyAscii < 48 Or KeyAscii > 59 Then
KeyAscii = 0
End If
End Sub
Avatar billede martin_moth Mester
02. november 2004 - 15:06 #3
manhunter - mener du ikke 0-9?

Eller mener du rent faktisk 1-10 - så man f.eks. ikke kan skrive 11? Eller 0? Eller 117?
Avatar billede manhunter Nybegynder
03. november 2004 - 08:43 #4
Rbj_fp kan ikke få din til at virke :\

Kabbak - Den virker sq :) Men den kan ikke slette, måske pga "tilbage" eller "slet" ikke er et tal :) Hvordan får man den til det :\??

Martin moth - Nix man skal kunne skrive alle tal, bare ikke bogstaver osv :)
Avatar billede kabbak Professor
03. november 2004 - 09:24 #5
Private Sub Text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)
If KeyAscii = 8 Then Exit Sub 'backspace
If KeyAscii < 48 Or KeyAscii > 59 Then
KeyAscii = 0
MsgBox KeyAscii
End If
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
03. november 2004 - 09:26 #6
fjern lige

MsgBox KeyAscii

det var til test for at kunne se de andre værdier
Avatar billede martin_moth Mester
03. november 2004 - 09:41 #7
Så brug kabbaks løsning :o)

Den virker ved, at hver gang du taster et tegn i textboxen aktiverer du _KeyPress eventen.

Dvs. hver gang du skriver et tegn i textboxen, bliver kabbaks kode afviklet.

Den tjekker hvilket tegn du netop har tastet ved at undersøge keyascii værdien, og ligger den mellem 49 og 58 (svarende til tegnene "1-2-3-4-5-6-7-8-9-0") sker der ingenting, men alle andre tegn slettes ved Keyascii = 0

Her den samme kode, på en lidt anden måde, der tillader backspace, og får Retur til at hoppe videre til næste kontrol

Private Sub text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)
  Select Case KeyAscii
    Case vbKeyReturn 'Enter-tast
      SendKeys "{tab}" 'Sender tabulatortegn i stedet for
    Case vbKeyBack 'Backspace
    Case 48 To 57 'Tallene 0-9
    Case Else 'Alle andre tastetryk
      KeyAscii = 0 'Sletter det tastede tegn
  End Select
End Sub