Avatar billede elektronikken_dk Nybegynder
02. november 2004 - 11:41 Der er 2 kommentarer

Regler for lagerafskrivning, hvad er de ?

Hej,

Jeg har et varelager til en værdi af f.eks. 10.000,-
Det er det nok ikke værd om 1 år.
Kasserne bliver måske gule og dimserne er måske obsolite.
Men hvad er det så værd og hvad er reglerne for lagerafskrivning ?
Avatar billede miko67 Nybegynder
02. november 2004 - 14:31 #1
der kan straksafskrives, når anskaffelsessummen ikke overstiger kr. 10.800, hvis altså aktivet ikke regnes for en del af et aktiv, som samlet overstiger kr. 10.800.

Det samlede aktiv (varelageret) kan altså restafskrives hvis det er mindre end 10.800,- værd.

- Så vidt vides :)  Hvis ikke din revisor siger noget om det, så gør skattefar sikkert - der er iøvrigt forskel på skattemæssige og driftsmæssige afskrivninger.
Avatar billede triaudit Nybegynder
10. december 2004 - 22:45 #2
Med frygt for at spørgsmålet er forældet, vil jeg lige komme med et par kommentarer:

Straksafskrivning og grænsen på kr. 10.800 gælder for driftsmidler, der kan afskrives i henhold til afskrivningsloven.

Varelager er ikke et driftsmiddel men derimod en beholdning af varer til videresalg. Der vil derfor være fradrag for varerne når de bliver solgt, tabt eller ikke længere har en værdi. Så hvis dine dimser er "obsolite" så er de ikke noget værd kan du foretage en nedskrivning (ikke en afskrivning) af dit varelager til den nye skønnede værdi. En sådan nedskrivning på grund af ukurans eller lign. er fuld fradragsberettiget i såvel den skattemæssige som den regnskabmæssige opgørelse.

Du kan naturligvis ikke det ene år nedskrive et parti varer for at opnå fradrag og derefter året efter opskrive dem igen, med mindre dette har et gyldigt argument fx. bestemt af modesvingninger eller lignende.