Avatar billede rickypriv Nybegynder
02. november 2004 - 10:24 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Valg af trådløse produkter.

Hej

Jeg skal have trådløs nu.

Jeg har Arrownet Internet, og dermed også et kabel modem.
Jeg får IP adresserne fra Arrownet's server , så modem'et er ikke en router.

Hvad for noget trådløst netværk skal jeg bestille.

Jeg tænker her på om det skal være Access Point, eller hvad?
Jeg er ikke så meget inde i den trådløse teknologi endnu , så jeg håber i kan hjælpe.

mvh
Avatar billede sprit-billist Nybegynder
02. november 2004 - 10:42 #1
ja der skal vist et access point på for at du kan dele ud fra din internet forbindelse
Avatar billede espersen Novice
02. november 2004 - 10:47 #2
læs evt. denne artikel om valg af trådløs hardware; http://www.eksperten.dk/artikler/121

Jeg ville tage en router med indbygget firewall, switch og accesspoint - den sørger for at dele linien mellem dine maskiner og kan give dig yderligere sikkerhed mod udefrakommende.

Her foreslår jeg en der kan klare både kabler OG trådløst.

Denne router er rigtig fin ; http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516

Med denne kan fx. laptop'en forbindes via trådløs og den stationære kan fortsat benytte kabel (du kan jo lade routeren stå ved din stationære)

En af de 4 porte i routeren benyttes til den stationære - en anden kan eventuelt bruges til en printserver, så alle kan printe trådløst via netværket.

Til USB-printer:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=38702

Til Parrallel-printer:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=19748
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=14145

NB : jeg har medtaget den del med en printserver, da det er et ønske der ofte dukker op, efter at man etablerer et lokalt netværk. Med en printserver kan man printe fra enhver af maskinerne. Ellers kan den selvfølgelig spares væk, hvilket betyder at printeren kobles til een maskine og tillades at den deles med øvrige maskiner på netværket - dette betyder dog at den PC så skal være tændt for at de øvrige brugere kan printe.
Avatar billede espersen Novice
02. november 2004 - 10:49 #3
jeg synes det er lidt overkill at sætte et trådløst netkort i den stationære (medmindre du skal til at trække lange kabler). Et netkort koster jo også penge...

Her er en anmeldelse af Linksys-routeren ; http://www.tweak.dk/tests2.php?id=336
Avatar billede pusler Nybegynder
02. november 2004 - 10:54 #4
Jeg har sådan en linksys router.. den virker upåklageligt.. TDC gav mig bare nogle ret dårlige usb trådløse netværkskort med..
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
02. november 2004 - 11:21 #5
Du skal helt sikkert købe dig en router!

Jeg vil anbefale Zyxel
Avatar billede rickypriv Nybegynder
02. november 2004 - 11:34 #6
Nu anbefaler du en router , der kan dele internet forbindelsen for mig ..
Det gør Arrownet jo i forvejen.
PT har jeg en Switch kablet på mit kabelmodem .. og så kører adgangen derigennem.
Det kører endda sådan at den ene kan have en fast public IP , mens de øvrige bare får en IP tildelt..

Vil der ikke gå ged i det , hvis jeg lægger en Router på`?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
02. november 2004 - 11:35 #7
kender godt TDC's usb kort .. Active-et-eller-andet .. noget værre skod :D
Avatar billede espersen Novice
02. november 2004 - 11:39 #8
det burde der ikke gå ged i  ; men ved ikke om Arrownet har en eller anden speciel opsætning.

Andre leverer jo også flere IPere til samme forbindelse - uden at man har dobbelt hastighed af den grund. Routeren forbindes mod den faste IP og vil dernæst dele sine egne IPere ud til klienterne på netværket (enten faste eller dynamiske)
Avatar billede rickypriv Nybegynder
02. november 2004 - 11:46 #9
hmm .. lyder som om jeg må ringe til Arrownet ...  :)
Avatar billede rickypriv Nybegynder
02. november 2004 - 12:02 #10
hmm .. arrownet ved som sædvanlig ikke en skid .. jeg må bare prøve at se om ikke det funker med en router.
Avatar billede espersen Novice
02. november 2004 - 12:36 #11
det burde ikke være et problem ; fremover vil du med en router ikke have behov for flere IP-adresser.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
20. november 2004 - 14:27 #12
Der var intet problem i at vælge en router.
Jeg købte dog et Level1 sæt , men har lidt ustabilitet på forbindelsen.

Det må jeg lige gå lidt i dybden med .. skal alligevel have re-installeret hele systemet. ;)

Kan i ikke smide lidt svar?
Avatar billede espersen Novice
20. november 2004 - 15:33 #13
;o)