Avatar billede elektronikken_dk Nybegynder
02. november 2004 - 10:19 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Købt ass. varelager men på hvilken konto ?

Hej,
Dette er mit første spørgsmål her, så på forhånd undskyld hvis jeg gør det forkert.

Jeg har lige købt et varelager med mange mange varer.
Jeg er igang med at lære summasummarum og er ved at lave et regnskab.

Jeg har tænkt mig at bruge lagerstyring og hele molitjavsen, men har lidt svært ved at komme igang.

Prisen på de købte varer havde jeg tænkt mig at putte ind på konto 55100 (Varebeholdning). Kontoen er en status konto. Men jeg er i tvivl om det er rigtigt ?

Senere har jeg tænke mig at oprette og tælle alle de vare som findes. Og måske sætte købsprisen til 0,- hvis det er smart.

Men spørgsmålet er kort, er det korrekt at bogføre de købte varer på Varebeholdningen som ovenstående ?
Avatar billede ladyhawke Novice
02. november 2004 - 10:54 #1
Kan godt nok ikke svare på dit spørgsmål, men vil bare lige sige at dit spørgsmål er stillet helt fint
Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
02. november 2004 - 10:57 #2
Hvis du vil bruge lagerstyring lyder det ikke som god ide. Hvis du skal have nogen gavn af det, skal der jo være kontrol med hvilke varer du hr på lager, hvilke er næsten i bund osv. I det øjeblik at du så registrere købet vil de bliver faktureret igen.
Avatar billede elektronikken_dk Nybegynder
02. november 2004 - 11:00 #3
Tak :-)
Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
02. november 2004 - 11:08 #4
Lav en købsfaktura og tast varerne ind der. Samtidig må du så oprette varerne og dine kreditorer, men så ER det jo gjort næste gang.  ;-)
Avatar billede elektronikken_dk Nybegynder
02. november 2004 - 11:13 #5
Mit problem er naturligvis at jeg ikke har optalt hele lageret endnu.
Der er vel ca. 50.000 stk varer og måske omkring 3000 vare typer.

Så det som jeg havde tænkt mig var at nedskrive prisen på Varebeholdningen med f.eks 20% årligt. Ellers ender jeg måske med at have solgt 10% af vareantallet og så er varebeholdningen f.eks 20.000 kr endnu...

Selv om at jeg havde optalt hele varelageret så skal alle varene jo have en købspris.. Den kender jeg ikke da jeg har købe 'et helt lager' inkl. alt.

Jeg har svært ved at se hvordan jeg løser dette problem, også i hht. told og skat.
Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
02. november 2004 - 11:16 #6
Desværre, så må jeg melde pas, der er vi snarere ovre i revisorafdelingen. Jeg skal se om jeg kan lede andre med svar på spørgsmålet i din retning.
Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
02. november 2004 - 11:19 #7
Måske har du fat i noget af det rigtige med at sætte købsprisen til nul.

Altså tast hele prisen ind som et samlet indkøb uden skelen til lagerstyring. Herefter kan du indtaste varelageret efterhånden som du får det talt op med købspris på nul. Skulle du senere købe mere af samme vare, kan du ændre prisen igen.
Programmæssigt tror jeg det virker, men om det holder regnskabsteknisk aner jeg ikke noget om. Vareprisen er jo blevet ført ind i regnskabet, blot ikke samtidig med registreringen i lagerstyringen.
Avatar billede elektronikken_dk Nybegynder
02. november 2004 - 11:29 #8
Det kunne måske også løses ved at droppe at bogføre det som lagerbeholdning og så sætte det som en udgift istedet. I takt med at jeg får optalt varene opretter jeg dem med en købspris ganske som vi snakkede om. Hmmm. Nu er vi nok over i noget med lagerafskrivning. Bør jeg så oprette et nyt spørgsmål for at finde reglerne for dette ? Og hvor mange point bør jeg så sætte det til ?
Til sidst, ellegaard vil du mene at jeg skal trykke accepter nu på dit svar, og vil det så betyde at andre ikke gider læsee denne thread mere. Phew sikke en masse jeg spørger om. Husk på at jeg er helt grøn her, så irettesæt mig gerne.
Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
02. november 2004 - 11:35 #9
Giv det en uges tid - jeg har jo trods alt ikke givet dig den perfekte løsning - endnu!  ;-)

Men stil gerne flere og mere præcise spørgsmål, pointene er ikke så vigtige og slet ikke her under Summa. Der handler det mest om ildsjæle og meget hjælpsomme mennesker.
Avatar billede elektronikken_dk Nybegynder
02. november 2004 - 11:37 #10
Ok - tak.. Jeg laver et om lagerafskrivning..
Avatar billede ladyhawke Novice
02. november 2004 - 11:41 #11
Du kan også evt. spørge din lokale Told og Skat, de bør vide hvordan man indskriver sådan et varekøb i et regnskab.
Avatar billede elektronikken_dk Nybegynder
02. november 2004 - 13:38 #12
Jeg har nu snakket med Told og Skat.
De sagde at jeg skulle finde de kurante varer og finde en nyanskaffelsenspris og så finde en forholds pris ihht. det som jeg har betalt for varelageret. Derved sætte købsprisen på de kurante varer. Købsprisen på ukurante varer kunne så sættes til 0.

Det betyder dog at hvis det skulle vise sige at det er muligt at sælge ukurante varer så tænker jeg at jeg bliver beskattet helt uden fradrag da købsprisen er 0.
På den anden side så kan man vel også sige at de har en værdi hvis de kan sælges.

Ved årets udgang kunne jeg så gennemgå varelageret og bogfører nedskrivningen af vare som nu ingen værdi har på varekøb. . . Men det forstår jeg sgu ikke helt.