Avatar billede martinm Nybegynder
01. november 2004 - 19:17 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hvad ligger i begrebet Operational Support Systems?

Hej alle,

Hvad betyder OSS(se titlen)? Hvilken typer af systemer kunne det f.eks. være i teleindustrien?
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. november 2004 - 19:23 #1
Her er tale om Command and Control for teleudbydere

Operation Support Systems (OSS) are mechanized (computerized) support systems attached to the Central Office (CO) switch that support the switch through data collection and analysis, or surveillance and control.

A software system that allows operators in a telecommunications service provider to control and monitor their networks. An interface that provides operations, administration and maintenance (OAM) capabilities for multiple network elements.
Avatar billede martinm Nybegynder
01. november 2004 - 19:30 #2
buffferzone >> Har du et par links (måske danske)? Jeg har næsten kun fundet "skidt" vha. Google?

Skal det forståes således, at det er systemer, der analyserer og overvåger, om tele- og datalinierne er oppe og kan detektere fejl? Har du eksempler på sådanne systemer?
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. november 2004 - 19:40 #3
Jeg opfatter det således at overvågningen og dedektering af fejl kun er en del af det. Der ligger også daglig administration, opsamling af date med henblik på datamining og beslutningsstøtte, ressource styring/fordeling og routeplanlægning.

Dette giver ikke meget, men lidt har vel også ret
http://www.google.com/search?hl=da&q=define%3AOSS&btnG=S%C3%B8g&lr=
Avatar billede martinm Nybegynder
01. november 2004 - 20:06 #4
Ja... Tror du har ret! Hvad ser du som daglige adm. opgaver. og ressource styring/fordeling? Datawarehousing og datamining f.eks. i forbindelse med indsamlige at data fra linierne til analyse? Eller kan det også være brugerne adfærd på deres adsl linier?
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. november 2004 - 20:14 #5
Hvis du kender noget til router konfiguration og båndbredde styring, så ser jeg det som de opgaver der er forbundet med at allokere den rådige båndbrede bedst muligt. ISP erene sælger jo mere båndbredde end de har fordi deres kunder ikke hele tiden udnytter det hele. Ved at styre hvordan signalerne går i nettet og hvor båndbredden tildelse kan de hele tiden optimere deres ydelse. Havde det været et kraftværk havde man talt om flow control.

Samtidig hermed analyseres trafikken både med henblik på at give en bedre ydelse (vaner, adfærd og forbrug) men også med henblik på at opdage potentielle problemer i tide
Avatar billede martinm Nybegynder
01. november 2004 - 20:18 #6
Ahh.. Nu begynder jeg at se noget af lyset! Mange tak! Et ret bredt begreb efter min mening.