Avatar billede jrisskov Nybegynder
01. november 2004 - 13:51 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Linke Autocad-tegning til Access-db

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig med at få lagt et link til en Autocad-tegning ind i min formular i Access. Det skal helst være sådan at man kan se et "preview" af tegningen. Det er nemt nok at få til at virke hvis man bare smider tegningen ind i databasen men jeg skal have lagt mange tegninger ind i og så kommer databasen til at fylde alt for meget. Derfor vil jeg gerne have at tegningerne kan hentes ind fra et andet sted på computeren. Jeg har lavet tricket med billeder og så kan det vel også lade sig gøre med Autocad-filer.... Eller hvad?

På forhånd tak
Jesper
Avatar billede mugs Novice
01. november 2004 - 14:00 #1
Kan du ikke blot lagre stien til din tegning, og så åbne tegningen direkte fra Access?
Avatar billede jrisskov Nybegynder
01. november 2004 - 14:02 #2
Jo, men så får jeg jo ikke muligheden for at se et billede af tegningen fra Access. Ved du om det kan lade sig gøre?
Avatar billede mugs Novice
01. november 2004 - 14:08 #3
Nej - Beklager.
Avatar billede somaliomar Praktikant
01. november 2004 - 14:15 #4
Avatar billede mugs Novice
01. november 2004 - 14:21 #5
I må meget undskylde, me jeg kan ikke se forskellen i at åbne en tegning af en fil, kontra at åbne selve filen.
Avatar billede jrisskov Nybegynder
01. november 2004 - 14:22 #6
Nej desværre. Hvis jeg kopierer tegningen ind i databasen bliver filstørrelsen hurtigt uoverskueligt stor.... Andre bud?
Avatar billede -anders- Juniormester
01. november 2004 - 14:23 #7
En anden mulighed:ALT Printscreen nåt autocad filen er åben, start et billedbehandlingsprogram feks. Paint, paste ind og gemme som feks .bmp eller .jpeg. Dette kunne så måske bruges som et preview i formen. Nok ikke den mest elegante løsning specielt ikke hvis det er mange filer det drejer sig om :)
Avatar billede terry Ekspert
01. november 2004 - 14:38 #8
cant you just store the path/filename in Access and then when you doube click the field open the file in AutoCAD using ShellExec. ShellExec opens a file in the associated program!
Avatar billede mugs Novice
01. november 2004 - 14:41 #9
terry > Nice to "see" You again. That was what I suggested 14:00:01
Avatar billede terry Ekspert
01. november 2004 - 14:45 #10
Hi mugs, nice to be back. Yes I see you suggets ed it,but didnt mention how! :o)

http://www.mvps.org/access/api/api0018.htm

or an easy alternative

Public Declare Function apiShellExecute Lib "shell32.dll" _
    Alias "ShellExecuteA" _
    (ByVal hWnd As Long, _
    ByVal lpOperation As String, _
    ByVal lpFile As String, _
    ByVal lpParameters As String, _
    ByVal lpDirectory As String, _
    ByVal nShowCmd As Long) _
    As Long

Function OpenDocument(DocFileName As String)
Dim lRet As Long

    On Error Resume Next

    lRet = apiShellExecute(hWndAccessApp, vbNullString, DocFileName, vbNullString, vbNullString, 1)

End Function
Avatar billede jrisskov Nybegynder
15. november 2004 - 09:38 #11
Undskyld ventetiden - jeg har kæmpet med det længe... Endte med bare at lagre stien til filen. Tak for jeres svar - Mugs du får pointene.