Avatar billede riversen Nybegynder
10. marts 2001 - 19:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

En hård nød...

Jeg har en liste over kørere og de heats de skal køre i. I cellerne J4-19 står navnene og cellerne L4-19 står deres point, som bliver summeret fra andre celler i arket.

Er der en formel, så der et bestemt sted i arket, bliver vist de 4 bedst placerede kørere. Det skal ændre sig automatisk efterhånden som pointene også ændrer sig, så man der på nuværende tidspunkt ligger nr. 1 etc.
Avatar billede riversen Nybegynder
10. marts 2001 - 19:47 #1
øh...så man kan se hvem der på nuværende tidspunkt ligger nr. 1 etc.
Avatar billede frankgrevil Praktikant
10. marts 2001 - 19:59 #2
I celle O4:O19 indtaster du tallene 1-16.

I celle N4 indtaster du =STØRSTE(L$4:L$19;O4) og kopierer til N5:N19.

I celle M4 indtaster du =LOPSLAG(L4;N$4:O$19;2;FALSK) og kopierer til M5:M19.

Nu står placeringen lige til højre for pointene.

Kolonnerne N og O kan eventuelt skjules.
Avatar billede riversen Nybegynder
10. marts 2001 - 21:16 #3
har du de engelske betegnelser? jeg bruger engelsk excel
Avatar billede janvogt Praktikant
11. marts 2001 - 01:02 #4
Med følgende formel opnås det samme som Frank foreslår bare i en kortere og nemmere version:

=COUNTIF($L$4:$L$19;\">=\"&L4) indsættes i celle I4 og kopieres til I5:I19.

Derved står placeringen lige til venstre for navnene.

I dit spørgsmål ønsker du så at have en TOP4-liste et andet sted på arket.
Hvis denne liste f.eks. skal ligge helt oppe i venstre hjørne af arket skrives 1,2,3,4 i celle A1 til A4.
I celle B1 skrives nu formlen =VLOOKUP(A1;$I$4:$L$19;2;FALSE) som kopieres til B2:B4.
Hvis du yderligere vil have pointene med på TOP4-listen skrives følgende i celle C1 =VLOOKUP(A1;$I$4:$L$19;4;FALSE) som kopieres til C2:C4.
TOP4-listen kan selvfølgelig placeres hvor som helst.

Jeg har hele løsningen liggende i et ark, så opgiv mail, hvis jeg skal sende den.
Avatar billede riversen Nybegynder
11. marts 2001 - 07:48 #5
Min mail er riversen@mail.ikasths.dk

Jeg har lidt problemer med top4 listen. Jeg vil gerne have at listen blive vist i området i26:k29 hvor i rækken er placeringen som jeg selv skriver (1-4), j rækken er navnet, og k rækken er pointene.

Og så lige et spørgsmål vedr. countif. Hvis vi siger der er to kører som har førstepladen, så kommer der til at stå 2 ved dem begge...er det muligt at få arket til at skrive 1? den tæller placeringen op hvis de ligger á point, hvis du forstår.