Avatar billede stign Nybegynder
31. oktober 2004 - 12:48 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

XP vil ikke starte op

Hej Jeg har et problem med mine svigerforældres PC.

I starten var problemet at den var meget langsom til at åbne programmer, mails etc.

Det viste sig at HD var helt fyldt op, men jeg kunne ikke finde hvad på PC'en som fyldte så meget (15GB) for det eneste de gemmer er nogle dokumenter og har ellers ikke så meget på den. Jeg prøvede at rydde lidt og og fjernede enkelte programmer som de ikke bruger samt internetfiles som den gemmer og fik ca 2 GB fri.

Nu vil den ikke starte op og jeg får fejlmedelser, jeg kan heller ikke starte op i fejlsikret tilstand, hver gang jeg starter op kommer den med en blå skærm og skriver den var en fejl.

Jeg har også prøvet repair fra XP CD-Rom men det kan jeg heller ikke.

Har i nogen ide om hvad jeg kan gøre

På forhånd tak
Avatar billede fastpoint Nybegynder
31. oktober 2004 - 12:56 #1
har du prøvet at starte windows i fejlsikret tilstand? ved hjælp af F8..
Avatar billede stign Nybegynder
31. oktober 2004 - 13:00 #2
Ja og det vil den heller ikke
Avatar billede trekkies Juniormester
31. oktober 2004 - 13:03 #3
Du skriver: "skriver den var en fejl"

Skriver den det, eller kommer den med en mere detajlerede beskrivelse?
Avatar billede trekkies Juniormester
31. oktober 2004 - 13:05 #4
Den harddisk som dine svigerforældre har, hvor gammel er den og hvilket mærke er den?

Der er problemer med IBM harddiske fra 199?, så det kan være at harddisken er ødelagt, har selv haft en af dem, jeg mistede ALT.
Avatar billede stign Nybegynder
31. oktober 2004 - 13:20 #5
Hej,

PC er ca 2 år gammel, men tror ikke det er en IBM.

Når jeg starter PC skriver den flg:

windows startede ikke korrekt. Dette kan sjyldes at der fornylig er sket en ændring i computerens hardware eller softwarw

og så kan jeg vælge at

Starte normalt
Fejlsikret tilstand
-med netværk
-med kommandoprompt

Det er så ligegyldigt hviklen jeg bruger så kommer dette skærmbillede, efter XP starten er kommet på skærmen

Der er fundet en fejl og windows er blevet lukket ned for at forhindre beskadigelse af computeren

unmountable_Boot_Volume

Hvis dette er første gang du har set denne stopfejl, skal du genstarte computer. Hvis dette skærmbillede viser sig igen skal du gøre flg:

Sørg for at alt nyt hardware eller software er korrekt installeret

Det seneste jeg har installeret er software til et digitalt kamera, men der er over en måned siden
Avatar billede haverslev Novice
31. oktober 2004 - 13:28 #6
”Unmountable Boot Volume”
Når du starter Windows XP, får du måske en fejl der siger "Unmountable Boot Volume". Dette er muligvis fordi din boot.ini fil er beskadiget.
Ufør dette:
Sæt din Windows XP cd i cd-drevet  og lad den starte op.                                                                            Tryk ”R” for at komme i gendannelseskonsollen – skriv: "chkdsk  /p"  uden anførselstegnene og tryk enter.
Når det er færdiggjort, skriv fixboot og tryk enter.
Når det er gjort skriver du exit, trykker på enter og maskinen genstarter og skulle gerne genstarte korrekt og Windows skulle kører igen.

Hvis dette ikke virker, prøv at gå i gendannelseskonsol igen, som nævnt ovenfor, og skriv: chkdsk  /r    og tryk på enter - dette vil tage længere tid, men systemet skulle starte korrekt bagefter.
Avatar billede stign Nybegynder
31. oktober 2004 - 14:11 #7
Hej igen

Nu har jeg prøvet det første og fik beskeden: Enheden indeholder tilsyneladende to eller flere uoprettelige problemer

Nu prøver jeg med: chkdsk /r
Avatar billede stign Nybegynder
31. oktober 2004 - 14:13 #8
ok og den skriver det samme igen. Er der andet jeg kan gøre?
Avatar billede haverslev Novice
31. oktober 2004 - 14:24 #9
Prøv at gå i Bios - Tryk på "DEL" under opstart
(kan også være F1-F2-F10-F11-F12, men prøv dig frem)
Her vælger du "load default settings" og Save and exit.
Avatar billede stign Nybegynder
31. oktober 2004 - 14:37 #10
Det hjalp heller ikke
Avatar billede haverslev Novice
31. oktober 2004 - 15:12 #11
Selom du skriver at du har lavet en repair:
Repair af Windows XP:
Hvis du har din XP cd og din Cd-Key klar, kan du lave en repair. Du mister ikke noget ved det.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.

Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;
2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)
3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R = det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Avatar billede stign Nybegynder
31. oktober 2004 - 15:31 #12
Hej

Problemet er bare at den siger der ikke er plads nok til at indlæse og så skal den slette en partition? men sletter jeg så ikke det hele?

Jeg fik lavet en fixboot ting, men når jeg genstarter nu siger den 'NTLDR is missing'
Avatar billede haverslev Novice
31. oktober 2004 - 16:09 #13
For mig at se, er det en installation "mere" den er igang med, er du sikker på at det er en repair du har sat den til?

Du skal IKKE slette partitionen, du mister ALT så.
(uha da, så skal du nok have nye svigerforældre, hvis det sker ;0)

'NTLDR is missing':
Har du efterfølgende været i BIOS og sætte den op til at boote på Harddisken/
C-drevet igen -  ellers vil den jo starte på cd`en igen ?

Du kan også bruge en win.98 boot diskette til at fixe 'NTLDR is missing'.
Start op på disketten og når der står A:\  - skiv: sys c: og tryk enter

Der skriver så en "System Transferred" og du kan tage disketten ud og genstarte.
Avatar billede hcma Novice
31. oktober 2004 - 20:17 #14
Avatar billede stign Nybegynder
04. november 2004 - 09:05 #15
Hej igen,

Undskyld jeg er så sent om at svare. Nu har jeg prøvet det du beskrev, men det hjælper stadig ikke. Den skriver 'Pri master HDD error'??
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2004 - 20:11 #16
Hvis ikke du kan komme i "kontakt" med harddisken, efter at have udført alt det ovenstående og den skriver "Primær master harddisk error" så ej sq bange for at harddisken er stået af ;(
Avatar billede stign Nybegynder
04. november 2004 - 20:30 #17
Hej med dig.

Det er den også, jeg tog ned i en PC butik med den og det var og det de konstaterede ;-( Men jeg har fået en ny Harddisk sat i og har installeret det hele igen, og imorgen skal jeg lære mine svigerforældre (som jeg stadig har) at tage backup.

1000 tak for hjælpen
Avatar billede stign Nybegynder
04. november 2004 - 20:36 #18
haverslev jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg giver dig point??
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2004 - 21:04 #19
ok, godt du stadig har dine svigerforældre.  ;0)
Avatar billede haverslev Novice
04. november 2004 - 21:05 #20
øh, marker navn i venstre side og accepter svar ;)