Avatar billede fatass Nybegynder
29. oktober 2004 - 11:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

mange til mange

Hvordan vil et eksempel på en mange til mange relation ser ud - og hvornår kunne man forestille sig, at man kan bruge den?
Avatar billede -mundi- Nybegynder
29. oktober 2004 - 11:19 #1
elever <-> kurser

en elev kan være tilmeldt 0 eller flere kurser, og et kursus kan have 0 eller flere elever.
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. oktober 2004 - 11:20 #2
personer og telefoner:

Der bor 1 eller flere personer i hver lejlighed.
I hver lejlighed er der 0 eller flere telefoner (numre der er registreret til 1 eller flere beboere).

Hvert telefonnummer hører til mange personer.
Hver person kan have mange telefoner.
Avatar billede -mundi- Nybegynder
29. oktober 2004 - 11:20 #3
eller er det noget helt andet du er ude efter ?
Avatar billede fatass Nybegynder
29. oktober 2004 - 11:29 #4
okay, men hvordan skal må så kæde dem sammen, så der fremkommer en mange til mange?

jeg ville have gjort sådan her:

Telefon
- nummer (pk)

Lejlighed
- id (pk)
- adr

kobling
- telefonnummer
- lejlighedid

og så lave en 1 til mange fra lejlighed til kobling og kobling til telefonnummer. Men så er det jo bare 2 en til mange... Men det er måske en mange til mange?
29. oktober 2004 - 11:30 #5
ja, du kan IKKE lave en mange-til-mange relation uden at lave 2 1-til-mange relationer.
Avatar billede -mundi- Nybegynder
29. oktober 2004 - 11:31 #6
Mange til mange relationer løses ved at gøre som du selv foreslår
Avatar billede fatass Nybegynder
29. oktober 2004 - 11:33 #7
okay - synes også at det gik imod alt logik... men tak for afklaringen på det.