Avatar billede tjuf Nybegynder
28. oktober 2004 - 20:41 Der er 6 kommentarer

Beskæring af billed

Jeg skal beskære et billed, så størelsen bliver 2:3. Det skal gøres således, at man definere størrelsen, og så skuller der gerne komme en markeringsfirkant jeg kan flytte rundt på billedet, indtil jeg beskærer.

Carsten
Avatar billede willsonn Nybegynder
28. oktober 2004 - 20:52 #1
Jeg plejer at trykke på "Selection" funktionen -> herefter kan du trække firkanten på dit billede indtil du har den rigtige størrelse i pixels (størrelsen kan ses nede i bunden) -> herfter trykker jeg på "Mover" (ovenover "Selection") -> Nu kan du så holde højre musetast nede ovenpå den firkant du trak op, og derved flytte det præcis derhen hvor den skal være -> Tryk derefter på "Copy" (i topbjælken) -> tryk "Paste selection" lige ved siden af "Copy" -> Nu har du dit beskårede billede klar!
Avatar billede tjuf Nybegynder
28. oktober 2004 - 21:04 #2
Hvis man f.eks. skal have et normalt billed på 10X15 cm, hvor mange pixels er det så?? Kommer det ikke an på hvilkenopløsning billedet er i??

Carsten
Avatar billede willsonn Nybegynder
28. oktober 2004 - 21:20 #3
425 x 284 px er nok det tætteste du kommer. Er det noget, som du skal printe ud på et papir i 10x15 cm?
Avatar billede tjuf Nybegynder
28. oktober 2004 - 21:26 #4
jeps, men har fundet ud af , at man kan definere størrelse under presets i kontrolboksen.
Avatar billede willsonn Nybegynder
28. oktober 2004 - 21:43 #5
Fik du så svar på dit spørgsmål eller andet jeg kan hjælpe med?
Avatar billede milter Ekspert
28. oktober 2004 - 23:00 #6
Du har ret i, at det kommer fuldstændigt an på, hvilken opløsning, du vil have, d.v.s. hvad du skal bruge billedet til.  Hvis du vil printe et billede i god kvalitet, skal du helst have en opløsning på mindst 200 DPI. En fil på 425*284 pixels vil således kun give dig et billede på ca. 5 gange 2,6 cm, hvis det skal printes ud. Hvis det kun skal bruges på din computer, er det derimod fint.

Hvis du vælger presets i PSP, vil din opløsning til din beskæring være den, som billedet har i forvejen.

Prøv at læse linket herunder:

http://fotoportal.dk/artikler/oplosning.aspx