Avatar billede enriko Nybegynder
28. oktober 2004 - 20:07 Der er 31 kommentarer og
2 løsninger

bil skade?

jeg har lige et par spørgsmål om forsikring . det er bil forsikring der tales om .

min far kørt i hans bil ind i en anden bil bagfra.. på den vedkommende bil er der ikke nogen skade udover  at der er kommet lidt ris  på det bagerste del af bilen. på vores  var der en lygte der gik i stykker.

hvad gør man så? skal man tage billeder af skaden og melde til forsikring? jeg er bare nysgerrig .. har tænkt mig ringe til forsikring imorgen . men vil vide det nu :) jeg håber der er nogen der har styr på det
Avatar billede backside Nybegynder
28. oktober 2004 - 20:13 #1
Skriv til forsikringsselskabet efter en skadesanmeldelse hvis i ikke har en i forvejen. Ellers kan din far skrive en anmeldelse på det værksted der skal udbedre skaden.
Du behøver ikke at tage billeder.
Avatar billede enriko Nybegynder
28. oktober 2004 - 20:14 #2
det er fordi bilen som min far kørt ind i, er en færørsk bil
Avatar billede backside Nybegynder
28. oktober 2004 - 20:16 #3
Bare i har registreringsnummeret, så skal forsikringsselskabet nok bøvle med det selv.
Avatar billede enriko Nybegynder
28. oktober 2004 - 20:19 #4
ja vi har men de er vist min fars skyld fordu hun skifter vognbane lige pludselig og nå hun kommer til lyskrydset så stopper hun selv om lyset var gult så kunne min far ikk nå at stoppe

hvordan kan man være sikker på at ejeren ikk få  lavet noget andet som ikke er vores skyld.. altså det kan være der er nogen andre riser osv
Avatar billede grinderslev Praktikant
28. oktober 2004 - 20:25 #5
Hvis din far er kørt op bag i en anden bil, har han ikke holdt nok afstand... sådan er det bare...
Avatar billede enriko Nybegynder
28. oktober 2004 - 20:28 #6
det er fordi han troede hun skulle høre i lyskryset det var lige blevet gult.. men så  bremser hun osv men sket er sket..
Avatar billede backside Nybegynder
28. oktober 2004 - 20:44 #7
Man har altid sagt med autoskader: "Alt hvad der kommer bagfra er gratis"
Ja, din far er skyld i skaden, og det er ligegyldigt for ham hvor modparten kommer fra.
Avatar billede grinderslev Praktikant
28. oktober 2004 - 20:44 #8
Uanset, så skal man altid holde så meget afstand til forankørende at man kan nå at standse.
Avatar billede enriko Nybegynder
28. oktober 2004 - 20:45 #9
hvordan kan man være sikker på at ejeren ikk få  lavet noget andet som ikke er vores skyld.. altså det kan være der er nogen andre riser osv
Avatar billede backside Nybegynder
28. oktober 2004 - 20:52 #10
Det kommer for så vidt ikke jer ved, det er en sag mellem forsikringsselskabet og den pågældende taksator på modpartens bil.
Og uanset hvad, så koster det ikke jer noget hvis det skulle være tilfældet at det sker.
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
28. oktober 2004 - 20:54 #11
Din far vil garanteret få hoved parten af skylden, som en anden her også er inde på.
Dermed ikke sagt at det er rimeligt.

Men skylds spørgsmålet er ikke noget i afgør det vil forsikringen selv afgøre (det er jo også dem der skal betale).
Det kan også nemt ske at de deles om byrden (din fars og modpart forsikring).

Hvad og hvor lidt, ridser el. buler gl. og nye, der skal dækkes bestemmes af taksator.
Avatar billede enriko Nybegynder
28. oktober 2004 - 20:56 #12
ok .. mange takker til jer alle sammen .. hvem vil have point der er tre det går lige op til 15 point. i får 5 af hver.. hehe

dunderfjert kom med  et svar så du også kan få point
Avatar billede klojs Nybegynder
28. oktober 2004 - 21:05 #13
Når det er så små skader og hvis bilen ikke skal fuldt omlakeres for de små ridser, så vil mange vælge at betale selv udenom forsikringen. Ofte kan det ikke betale sig at indvolvere dem, da man så stiger i forsikring. Hvis det er en skade der kan laves for et par tusind, kan det slet ikke betale sig. Prøv at finde ud af hvor meget det vil koste at lave skaden hos den anden. Måske kan i lave en handel med at du betaler for skeden udenom forsikringen.
Avatar billede backside Nybegynder
28. oktober 2004 - 21:06 #14
Jeg tvivler nu meget på at der deles om noget.
Lavede selv samme nummer for nogle år siden, det løb bare op en hel del mere selvom der lige var sat i gang da den forankørende stoppede uden grund. (selvfølgelig en kvinde)  *G*
Avatar billede backside Nybegynder
28. oktober 2004 - 21:07 #15
klojs>> Kommer jo an på om det er en fastpræmieforsikring, og om der er selvrisiko eller ej.
Avatar billede enriko Nybegynder
28. oktober 2004 - 21:08 #16
hehe ja kvinder.. men hun har kontaktet sin forsinkrings selskab osv.. og hun skal rejse til færørerne her på lørdag..
Avatar billede klojs Nybegynder
28. oktober 2004 - 21:14 #17
backside.....ja det har du ret i, men jeg mener også bare at det er værd at undersøge hvad der kan betale sig.
Avatar billede backside Nybegynder
28. oktober 2004 - 21:15 #18
Netop, det kan hurtigt blive dyrt.
Avatar billede syvon Nybegynder
28. oktober 2004 - 23:12 #19
Da din far har kørt op bag i en anden bil er der ikke tvivl om at han eller forsikringen skal betale.

Men i dette tilfelde hvor der ike er nogen tvivl behøves din far ikke at melde noget til forsikringen med mindre at han har så stor skade på egen bil og har Kaskoforsikring at det kan betale sig at få det lavet på den måde.

Da det er nok at den han kørte op bag i skal udfylde en skadesanmeldelse, hvorefter hans forsikring får besked og sen der en bekræftelses blanket til din far der  egentligt bare skal skrive den under og sende den tilbage.

Så på den måde at hvis hende han kørte op bag i ikke gør mere ved sagen og ikke laver en skadesanmeldelse skal han eller forsikringen jo ikke betale, og så er pengene jo sparet.
Avatar billede enriko Nybegynder
28. oktober 2004 - 23:16 #20
ok .. det er fordi det er ikke en skade hun har .. der min far kørte i den anden bil er der vist kommet lidt  af vores bils farve på deres bil.. så har hun snaket med sin forsikring og forsikring har sagt hun skak ringe til os  og bede om police nummer og registerings nummeret og det fik hun også da hun ringede,,, men hvad hvis der er nogle andre riser som ikke er vores skyld. men  som hun anmelder som skade så? hvad kan jeg gøre ved det så? så skal man bare ikke godkende skadeanmelsen når vi få det eller hvad?
Avatar billede syvon Nybegynder
28. oktober 2004 - 23:22 #21
hvis hun anmelder som skade så? er der jo ikke ret meget andet at gøre end at acceptere.

angående andre skader eller ridser er det som >>backside<< skriver i sin kommentar (28/10-2004 20:52:26)

"Det kommer for så vidt ikke jer ved, det er en sag mellem forsikringsselskabet og den pågældende taksator på modpartens bil".
Avatar billede grinderslev Praktikant
28. oktober 2004 - 23:23 #22
Når hun anmelder skaden, sender forsikringen en taksator ud for at besigtige skaderne på hendes bil. Som regel kan man godt se om der er tale om en gammel skade (f.eks rust) eller en ny. Anyway, så kan i jo være lidt ligeglade med om hun får dækket en gammel skade, efter som det er forsikringen der skal betale. Desuden skal i slet ikke "godkende" nogen skader. I skal bare beskrive hendelsesforløbet på skadesanmældelsen... resten er op til forsikringen.
Avatar billede enriko Nybegynder
28. oktober 2004 - 23:24 #23
det er ikke noget stå skade hun har .. en lille ris
Avatar billede enriko Nybegynder
28. oktober 2004 - 23:25 #24
men det hun får dækket er der noget vi kommer til at betale eller hvad
Avatar billede grinderslev Praktikant
29. oktober 2004 - 00:06 #25
Det afhænger jo lidt af jeres forsikring. Hvis i har en selvrisiko på, ja så kommer i højest til at betale den. Ok, så kan det jo godt være at i falder et trin i jeres forsikring, hvilket kan betyde at præmien på forsikringen stiger.
Hvad med at læse jeres police igennem eller kontakte jeres assurandør??? Han kan sikkert svare jer helt præcist...
Avatar billede backside Nybegynder
29. oktober 2004 - 10:45 #26
Nej, i kommer ikke til at betale den skade på modpartens bil, det er jo netop det man har en forsikring til.
Avatar billede enriko Nybegynder
30. oktober 2004 - 16:11 #27
jeg ringede til forsikring og meldte skaden til.. begge skal anmelde deres skader til deres forsikring når der sker en ulykke. forsikring sagde at vi vil falde en trin hvilket er for meget for en lille ris men man kan ikke gå uden om :)så man tager det som det kommer

takker for hjælp
Avatar billede backside Nybegynder
30. oktober 2004 - 17:44 #28
Man kan da godt gå uden om, i vælger selv om i vil betale eller lade det gå over forsikringen.
Avatar billede enriko Nybegynder
30. oktober 2004 - 21:04 #29
uden om : så skulle vi  begge skulel lad være med sig det til forsikring og ordne det på en auto værksted ikk?
Avatar billede backside Nybegynder
30. oktober 2004 - 22:20 #30
Netop.
Avatar billede enriko Nybegynder
30. oktober 2004 - 22:21 #31
hehe men det er vist sent nu.. hun må vær ei færøerne nu .. samt bilen.. vi snakkes nok over et andet spm.. see ya
Avatar billede backside Nybegynder
31. oktober 2004 - 09:23 #32
Ja, det ville nok ha´ været lettere hvis det var en indfødt.  *G*
Hygge....og kør pænt. ;-)
Avatar billede enriko Nybegynder
31. oktober 2004 - 16:53 #33
ja det havde været meget nemmere :) kører altid pænt .. ses