Avatar billede mhj28 Nybegynder
28. oktober 2004 - 14:11 Der er 6 kommentarer

skifte LookAndFeel dynamisk

som noget af det første i min application bruger jeg denne ligne

UIManager.setLookAndFeel(UIManager.getSystemLookAndFeelClassName());

Det virker findt, men hvis jeg så prøver at skifte LookAndFeel mens programmet køre går det galt, jeg får en NullPointerException.

Jeg skifter det på denne måde:

UIManager.setLookAndFeel(newLookAndFeel);

// update LAF for the toplevel frame, too
final Frame f[] = JFrame.getFrames();

for (int i=0; i < f.length; i++) {
  Frame frame = f[i];
  SwingUtilities.invokeLater(new MyFrameRunnable(this, frame){
      public void run() {  SwingUtilities.updateComponentTreeUI(((Frame)obj));
      }});
}

class MyFrameRunnable implements Runnable {
  protected MyFrame myFrame;
  protected Object obj;

  public MyFrameRunnable (MyFrame myFrame, Object obj) {
      this.mailClient = mailClient;
      this.obj = obj;
  }

  public void run() {}
}

og får denne NullPointerException: hvad gør jeg forkert???

java.lang.NullPointerException
    at com.sun.java.swing.plaf.windows.WindowsTableHeaderUI$XPDefaultRenderer.paint(WindowsTableHeaderUI.java:81)
    at javax.swing.CellRendererPane.paintComponent(CellRendererPane.java:134)
    at javax.swing.plaf.basic.BasicTableHeaderUI.paintCell(BasicTableHeaderUI.java:401)
    at javax.swing.plaf.basic.BasicTableHeaderUI.paint(BasicTableHeaderUI.java:341)
    at javax.swing.plaf.ComponentUI.update(ComponentUI.java:142)
    at javax.swing.JComponent.paintComponent(JComponent.java:541)
    at javax.swing.JComponent.paint(JComponent.java:808)
    at javax.swing.JComponent.paintChildren(JComponent.java:647)
    at javax.swing.JComponent.paint(JComponent.java:817)
    at javax.swing.JViewport.paint(JViewport.java:722)
    at javax.swing.JComponent.paintChildren(JComponent.java:647)
    at javax.swing.JComponent.paint(JComponent.java:817)
    at javax.swing.JComponent.paintChildren(JComponent.java:647)
    at javax.swing.JSplitPane.paintChildren(JSplitPane.java:1021)
    at javax.swing.JComponent.paint(JComponent.java:817)
    at javax.swing.JComponent.paintChildren(JComponent.java:647)
    at javax.swing.JSplitPane.paintChildren(JSplitPane.java:1021)
    at javax.swing.JComponent.paint(JComponent.java:817)
    at javax.swing.JComponent.paintChildren(JComponent.java:647)
    at javax.swing.JComponent.paint(JComponent.java:817)
    at javax.swing.JComponent.paintChildren(JComponent.java:647)
    at javax.swing.JComponent.paint(JComponent.java:817)
    at javax.swing.JComponent.paintChildren(JComponent.java:647)
    at javax.swing.JComponent.paint(JComponent.java:817)
    at javax.swing.JLayeredPane.paint(JLayeredPane.java:557)
    at javax.swing.JComponent.paintChildren(JComponent.java:647)
    at javax.swing.JComponent.paintWithOffscreenBuffer(JComponent.java:4802)
    at javax.swing.JComponent.paintDoubleBuffered(JComponent.java:4748)
    at javax.swing.JComponent.paint(JComponent.java:798)
    at java.awt.GraphicsCallback$PaintCallback.run(GraphicsCallback.java:21)
    at sun.awt.SunGraphicsCallback.runOneComponent(SunGraphicsCallback.java:60)
    at sun.awt.SunGraphicsCallback.runComponents(SunGraphicsCallback.java:97)
    at java.awt.Container.paint(Container.java:1312)
    at javax.swing.JFrame.update(JFrame.java:392)
    at sun.awt.RepaintArea.paint(RepaintArea.java:169)
    at sun.awt.windows.WComponentPeer.handleEvent(WComponentPeer.java:260)
    at java.awt.Component.dispatchEventImpl(Component.java:3678)
    at java.awt.Container.dispatchEventImpl(Container.java:1627)
    at java.awt.Window.dispatchEventImpl(Window.java:1606)
    at java.awt.Component.dispatchEvent(Component.java:3477)
    at java.awt.EventQueue.dispatchEvent(EventQueue.java:456)
    at java.awt.EventDispatchThread.pumpOneEventForHierarchy(EventDispatchThread.java:201)
    at java.awt.EventDispatchThread.pumpEventsForHierarchy(EventDispatchThread.java:151)
    at java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(EventDispatchThread.java:145)
    at java.awt.EventDispatchThread.pumpEvents(EventDispatchThread.java:137)
    at java.awt.EventDispatchThread.run(EventDispatchThread.java:100)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. oktober 2004 - 14:16 #1
Kan du ikke nøjes med:

SwingUtilities.updateComponentTreeUI(this);

?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. oktober 2004 - 14:16 #2
Eksempel:

import java.awt.*;
import java.awt.event.*;

import javax.swing.*;

public class MultiLookAndFeel extends JFrame implements ActionListener {
  private JButton windows = new JButton("Windows");
  private JButton motif = new JButton("Motif");
  private JButton metal1 = new JButton("Metal/ocean");
  private JButton metal2 = new JButton("Metal/steel");
  private JButton gtk = new JButton("GTK");
  private JButton java = new JButton("Java");
  private JButton system = new JButton("System");
  public MultiLookAndFeel() {
      setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
      getContentPane().setLayout(new GridLayout(7, 1));
      windows.addActionListener(this);
      getContentPane().add(windows);
      motif.addActionListener(this);
      getContentPane().add(motif);
      metal1.addActionListener(this);
      getContentPane().add(metal1);
      metal2.addActionListener(this);
      getContentPane().add(metal2);
      gtk.addActionListener(this);
      getContentPane().add(gtk);
      java.addActionListener(this);
      getContentPane().add(java);
      system.addActionListener(this);
      getContentPane().add(system);
      pack();
  }
  public void actionPerformed(ActionEvent e) {
      try {
        if(e.getSource() == windows) {
            UIManager.setLookAndFeel("com.sun.java.swing.plaf.windows.WindowsLookAndFeel");
        } else if(e.getSource() == motif) {
            UIManager.setLookAndFeel("com.sun.java.swing.plaf.motif.MotifLookAndFeel");
        } else if(e.getSource() == metal1) {
            javax.swing.plaf.metal.MetalLookAndFeel.setCurrentTheme(new javax.swing.plaf.metal.OceanTheme());
            UIManager.setLookAndFeel("javax.swing.plaf.metal.MetalLookAndFeel");
        } else if(e.getSource() == metal2) {
            javax.swing.plaf.metal.MetalLookAndFeel.setCurrentTheme(new javax.swing.plaf.metal.DefaultMetalTheme());
            UIManager.setLookAndFeel("javax.swing.plaf.metal.MetalLookAndFeel");
        } else if(e.getSource() == gtk) {
            UIManager.setLookAndFeel("com.sun.java.swing.plaf.gtk.GTKLookAndFeel");
        } else if(e.getSource() == java) {
            UIManager.setLookAndFeel(UIManager.getCrossPlatformLookAndFeelClassName());
        } else if(e.getSource() == system) {
            UIManager.setLookAndFeel(UIManager.getSystemLookAndFeelClassName());
        }
      } catch (ClassNotFoundException e1) {
        e1.printStackTrace();
      } catch (InstantiationException e1) {
        e1.printStackTrace();
      } catch (IllegalAccessException e1) {
        e1.printStackTrace();
      } catch (UnsupportedLookAndFeelException e1) {
        e1.printStackTrace();
      }
      SwingUtilities.updateComponentTreeUI(this);
      pack();
  }
  public static void main(String[] args) {
      MultiLookAndFeel f = new MultiLookAndFeel();
      f.setVisible(true);
  }
Avatar billede mhj28 Nybegynder
28. oktober 2004 - 14:34 #3
Jo jeg kan godt få det til at virke hvis jeg ikke har sat UIManager.setLookAndFeel(UIManager.getSystemLookAndFeelClassName()); i starten af min main classe, men kun skifter det inden for den samme JFrame.

Men hvis jeg har sat det i starten af min main classe, får jeg NullPointerException når jeg prøver at skifte det i min JFrame!!!
Avatar billede arne_v Ekspert
28. oktober 2004 - 20:07 #4
Hvor sker den exception ?  (udfra stack trace)
Avatar billede mhj28 Nybegynder
29. oktober 2004 - 14:20 #5
Ja det er en e.printStackTrace() i min MyFrame der får fejlen denne classe er ret så stor jeg har også andre frames og dialogs til denne application, men det er den i MyFrame der fejler
Avatar billede zaim Nybegynder
31. oktober 2004 - 11:04 #6