Avatar billede marie-luise Nybegynder
27. oktober 2004 - 23:31 Der er 70 kommentarer

Fra AVI til DVD fil, Hvordan??

Hej hej..

Kan du/I hjælpe os?
Vi har lavet en masse film på min computer, og nu er den fuld, så det er nu på tide at få brændt dem ned på en DVD skive.. Men HVORDAN?????
En AVI fil kan jo ikke afspilles på en dvd afspiller, hvilken filformat skal vi gemme den i?
Vi arbejder med Adobe premiere 6.0, men den vil kun gemme i AVI format, eller rettere det er det vi kan finde ud af.. Skal man bruge et bestemt program til at omformatere filerne??

Håber i kan hjælpe os..
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2004 - 23:33 #1
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2004 - 23:35 #2
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2004 - 23:37 #3
hvis du vil have dem som Svcd kan du bruge NERO ... Svcd kan afspilles på 95 % af alle dvd maskiner ... yep man skal omformatere avi til vob fil .... du skal regne med det tager langtid...
Avatar billede marie-luise Nybegynder
27. oktober 2004 - 23:39 #4
jamen hvordan gør man så det? vi er ikke nogen computergenier skal lige siges...
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2004 - 23:42 #5
du skal læse guiden til at forstå . .. du starter med at encode avi til in dvd fil ... hvilken vil tage længst tid.. dernæst brænder du filen ...  læse guiden i dvdrip.dk ... hvilken brænder program bruger du ?
Avatar billede marie-luise Nybegynder
27. oktober 2004 - 23:43 #6
jeg har nero StratSmart...
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2004 - 23:45 #7
jeg går ud fra, at du også har en dvd brænder..
Avatar billede marie-luise Nybegynder
27. oktober 2004 - 23:49 #8
ja, det har jeg: dvd brænder 8X
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2004 - 23:52 #9
ok vent, jeg finder et nemt + bruge venlig program til dig..
Avatar billede marie-luise Nybegynder
27. oktober 2004 - 23:53 #10
KANON!!! Sætter virkelig pris på din hjælp..
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2004 - 23:58 #11
hvormeget fylder din filme ..
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:00 #12
hvis det ikke fylder ret meget ... så kan du overveje at lave det om til Svcd som kan afspilles på 95 % af alle dvd maskiner ... og det tager ikke ret langtid.. men skal du lave den til en vob file ( dvd fil ) skal du regne med at det tager min. 10 timer pr. film
Avatar billede marie-luise Nybegynder
28. oktober 2004 - 00:00 #13
Alt i alt har jeg 12,3 GB, delt ud på 5 filer, den største er på 3.98 GB
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:01 #14
fylder avi. 3.98 GB ?
Avatar billede marie-luise Nybegynder
28. oktober 2004 - 00:02 #15
Ja, den største af dem gør..
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:02 #16
hvis den gøre det.. så skal du starte med at dele avi filen op i flere dele ... bruge avi splitter til det formål... en 600 MB avi vil efter encoding fylde ca. 4 GB efter min egen efaring
Avatar billede marie-luise Nybegynder
28. oktober 2004 - 00:04 #17
altså 600 MB AVI, vil fylde en helt dvd skive?
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:04 #18
yep
Avatar billede marie-luise Nybegynder
28. oktober 2004 - 00:05 #19
Okay, hmm, jamen hvordan kan der så ligge så store filer på en dvd film når man køber dem? hvilket format er de i?
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:08 #20
det er i Vob fil... fylder ca. 4.X gb ... når man ripper en dvd film vil den typisk fylde fra 650 - 1.4 GB ... Det viser bare hvor meget plads en Vob fil bruge..
Avatar billede marie-luise Nybegynder
28. oktober 2004 - 00:10 #21
kan man ikke lave en avi fil om til noget andet, så der kan være mere på DVD skiven? istedet for 600 MB Avi?
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:11 #22
der findes masser af programmer på nettet til at lave vob fil til avi fil ... men fleste af dem koster penge ... der findes dog nogen enkelte som er gratis .. men det kraver man søger og læser lidt på det forsk. sider
Avatar billede marie-luise Nybegynder
28. oktober 2004 - 00:12 #23
kan man ikke få programmer som laver vob til til avi fil?
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:12 #24
du kan lave avi filen til en Svcd fil... som du kan se på dvd maskinen ... Svcd bruger normale cdier samt det tager ikke så langtid at encode...
Avatar billede marie-luise Nybegynder
28. oktober 2004 - 00:13 #25
nej mener omvendt, avi fil til vob fil..
Avatar billede marie-luise Nybegynder
28. oktober 2004 - 00:13 #26
oki, hvor meget avi fil kan der være på en Svcd fil?
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:14 #27
det eneste problem med svcd er ... at normal cdier fylder ca. 700 MB ... så når du skal se alle dine filme.. skal du skifte cd hele tiden ... ( Det skal du også når du laver dvd, efter som du har 12.3 GB, men ikke nær så mange som svcd)
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:16 #28
Det er meget svært at sige hvormeget det kommer til at fylde... jeg vil tror ca. det dobbelte..
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:16 #29
hvis det er en 600 mb .. så kommer den vel til at fylde ca. 800 til 1.2 GB
Avatar billede marie-luise Nybegynder
28. oktober 2004 - 00:17 #30
mine filer der delt op, den mindste er på 1,45 GB.. men kan jeg ikke bare brænde dem på en DVD skrive, den har jo 4,7 GB og fylde på..
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:18 #31
hvilken dvd maskine har du ... nogen dvd maskiner kan også afspille divx .. avi filer ... hvilken mærke + model er din ?
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:19 #32
hvis din dvd maskine kan afspille avi filer.. så kan du jo bare brænde alle dine dvdier som data cd :) hvilken vil reducere dit arb. meget..
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:20 #33
man kan ikke brænde en Svcd fil på en DVD skive...
Avatar billede marie-luise Nybegynder
28. oktober 2004 - 00:20 #34
den kan tage svcd, dvd, dvcd og vcd.. det er bare en billig en af mærket denver
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:23 #35
hvis den også kan tage vcd.. hvorfor brænder du ikke bare i vcd ? det eneste problem er som sagt.. du vil have flere cdier ... prøve guiden her : http://www.dvdrip.dk/article.php?sid=11 til at lave din mindste fil til vcd eller svcd ...
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:25 #36
Avatar billede marie-luise Nybegynder
28. oktober 2004 - 00:28 #37
nej det er ikke den jeg har.. den hedder denver-7402... skal jeg så brænde dem ned på cd-rom skiver, og ikke dvd skiver? hvor mange skiver vil jeg så få på 1.45 GB?
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:29 #38
ca. 2 eller 3
Avatar billede marie-luise Nybegynder
28. oktober 2004 - 00:30 #39
oki, hmm, gad vide om det ikke ville være lettere at få et tv-kabel og optage det ned på et vhs bånd..?
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:31 #40
det vil også fylder en hele masse vhs bånd...
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:33 #41
hvis du overvejer vhs bånd skal du tage udgangs punkt i hvor mange min. er din film
Avatar billede marie-luise Nybegynder
28. oktober 2004 - 00:33 #42
kan bare ikke forstå at vores fil på 2.98 GB kun tager 15 minutter cirka..
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:35 #43
15 mins ?? hvilken format har i gemt filen som ?
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:36 #44
jeg tror det er dvd filer i har...
Avatar billede marie-luise Nybegynder
28. oktober 2004 - 00:36 #45
som en AVI
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:38 #46
prøve at brænde jeres avi fil som data fil og afspille
Avatar billede marie-luise Nybegynder
28. oktober 2004 - 00:38 #47
det er altså AVI filer, det står der..
Avatar billede marie-luise Nybegynder
28. oktober 2004 - 00:39 #48
okay, det vil vi prøve.. jeg giver dig en melding i morgen, hvis det er ok?
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:40 #49
det lyder utroligt at det fylder så meget.. prøve at oprette et spm. om hvordan man gemmer som vob fil i Adobe premiere 6.0, ... jeg bliver desværre nødt til at smutte nu.. har været vågn siden 4.00 AM
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:40 #50
ok.. vi snakkes videre imorgen :)
Avatar billede marie-luise Nybegynder
28. oktober 2004 - 00:40 #51
oki.. nat nat
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 00:40 #52
:) god nat :)
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 11:34 #53
Grunden til at din .avi fylder så meget, og fordi de ikke er komprimeret.
AVI er ikke et format, men mere en slags "container" som kan indeholde video og lyd, som er komprimeret med alverdens codecs.

Du kan sagtens encode en 3.5 Gb .avi fil om, så den f.eks. kan ligge på en DVD. Faktisk kan du lave den i lige den størrelse du ønsker. Det handler om at sætte den rigtig bitrate på Video og Lyd spor.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 12:55 #54
phatlasse hvordan gøre du det ? Kvaliteten af filmen bliver meget ringe, ik ?
Avatar billede ttn.bonk Nybegynder
28. oktober 2004 - 13:58 #55
Hej,

generelt skal du glemme alt om hvormeget dine AVI filer fylder og hvor meget VOB filer fylder. Størrelsen af dine AVI filer har mest at gøre med hvilken kompression
du bruger (ikke-komprimeret, DivX, Xvid eller andet og den tilhørende bitrate).

Det der betyder noget for at lave en DVD som kan afspilles i din Denver DVD
er

1) Du skal have en DVD brænder i din PC.

2) Hvor lang er din film som ligger i din AVI fil. Du kan i rimelig god kvalitet
lægge op til ca. 120 minutter (2 timer) ind på en enkelt brændbar DVD skive,
og det er ligemeget hvormeget din AVI fil fylder!
Er din film længere en 2 timer må jeg anbefale at dele den op på flere
DVD skiver.

3) Et simpelt og ret godt gratis program er "The Film Machine".
Du downloader det via www.videohelp.com (du bør kunne noget engelsk),
det indeholder en fuld installation med alt hvad du behøver pånær
et DVD brænderprogram (men du har sandsynligvis Nero sammen med din DVD brænder).

Angående "The Film Machine":
1) Der medfølger QuEnc som MPEG-2 indkoder. Brug denne og ikke CCE eller
Panasonic.
2) Brugergrænsefladen er nemt og simpel, man skal bare udfylde nogle få
settings korrekt. Derefter kører programmet nogle timer og har lavet
dine VOB filer klar til brænding.
3) Programmet finder selv den maksimale videobitrate (bedste kvalitet) som
kan passes ind på din DVD skive.

JEg har selv brug "The Film Machine" og er blevet glad for det. Der findes
et andet gratis alternativ som hedder DIKO, men har ikke selv brugt det.

Mvh Torben.
Avatar billede marie-luise Nybegynder
28. oktober 2004 - 14:15 #56
Hej og tak for svarene... Jeg har en AVI fil på 3.98 GB, kan den brændes?? skal den laves om til en anden film type?? bithastigheden er på 1024 kpbs... jeg er virkelig ikke god til computere... hvad skal jeg gøre??
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 14:42 #57
ttn.bonk >> Nu kender jeg ikke The Film Machine, men hvorfor ikke bruge CCE ? - bedre MPEG2 encoder findes ikke.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2004 - 14:46 #58
marie-luise >> Her er en hel bunke med AVI -> DVD guides: http://www.videohelp.com/guides.php?tools=&madeby=&formatconversionselect=AVI+to+DVD&howtoselect=4%3B&orderby=Date&listall=1&hits=25&archive=0&listallusers=&search=Search+or+List+Guides

Kan dog ikke finde nogen til The Film Machine, men prøv f.eks. denne til DIKO:
http://www.dvd-guides.com/content/view/24/59/ - her skulle de fleste kunne være med
Avatar billede ttn.bonk Nybegynder
28. oktober 2004 - 16:45 #59
Hej phatlasse,

CCE er en rigtig god enkoder til MPEG-2 (en af de bedste), men den
er ikke gratis som QuEnc. Og før man investerer i CCE for at bruge
The Film Machine er det en god ide at afprøve om man synes
om The Film Machine (TFM).

Og QuEnc er faktisk rimelig god, især hvis det oprindelige materiale
er DivX og lignede ofte højt komprimeret materiale. Så vinder man
ikke noget i praksis med en bedre enkoder som CCE.

Så begrundelsen var såmænd bare at bruge gratis-delen af TFM :-).

marie-luise >> Som jeg (og andre skriver) skal du lave en DVD-Video ud
af din AVI fil. Det gøre med TFM eller DIKO, begge er gratis programmer.
Om din AVI fil (på 3.98GB) kna være på en DVD skive som DVD-Video afhænger
mest af hvor lang den film som ligger i din AVI fil er. Er den på 1 time,
2 timer eller 5 timer? Læs hvad jeg skrev tidligere.

Mvh Torben.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2004 - 08:50 #60
ttn.bonk >> Helt enig... :-) Ingen grund til at investerre i CCE, hvis QuEnc klare det fint. Man kan også starte med en trial ver. af CCE. Der laves dog et lille logo i hjørnet af filmen.
Avatar billede marie-luise Nybegynder
29. oktober 2004 - 11:41 #61
når jeg går ind og trykker på de links i hat givet mig, hvilken en skal jeg så vælge at de sider/programmer der kommer op?
Avatar billede marie-luise Nybegynder
30. oktober 2004 - 13:33 #62
nu har jeg downloadet the film machine, og hvordan fungerer det program så? henter en AVI fil, TJEK, sætter den som QuEnc, TJEK, og hvad så, prøvede bare at trykke newt hele vejen videre, men så meldte den om fejl, da den var færdig med at lave filen om..
Avatar billede norbert Nybegynder
30. oktober 2004 - 17:57 #63
Det er dog en masse gode bud der er her. Så vil jeg også smide lidt :-)
Her er et forslag, du kan kigge på:
http://www.abmedia.dk/video/dvdguide.htm

Du kan også bruge Ulead Movie Factory, der trækker du din avi-fil ind og konvertere dem til mpeg, laver menuer, og til sidst kommer de ud som DVD-filer, klar til brænding, som forøvrigt også kan gøres fra programmet.
Her er en trial:
http://www.ulead.com/dmf/runme.htm
og her er en guide:
http://www.marcpeters.co.uk/moviefactory.html
Avatar billede ttn.bonk Nybegynder
31. oktober 2004 - 17:45 #64
Hej marie-luise,

sådan bruger du The Film Machine TFM (jeg bruger version 1.2 med QuEnc version 0.53):

1) Skaf dig et lille filmklip på 5 minutter (en AVI fil) til test så
du ikke spilder mange timer fordi du lige skal lære at bruge programmet.

2) Start TFM.
På første side trykker du på Options: Herved dukker et nyt vindue op med 3 faneblade.
Encoders siden vælger du QuEnc at sætter kryds ved High Quality og  Use Trellis Quant.
Men sæt ikke kryds ved 2 Pass Encoding (synes ikke det virker stabilt og du kan selv
prøve det senere).

3) Du vender tilbage til den første hobedside og vælger AVI fil. Derefter trykker
du på Next.

4) På den næste side som dukker op vælger du først et katalog hvori du vil gemme
din film i (Default output folder).
Dernæst vælger du Output file type som Mpeg-2 (DVD or SVCD).
Så vælger du QuEnc i Encoders.
Vælg hvad du selv ønsker som Apect ratio og Arrange method.
Tryk Next.

5) På næste side som dukker op skal du vælge CD size som
DVD (DVD-5 4.7GB).
Vælg også Audio bitrate (256kbit/s er udmærket).
Vælg også "Don't burn DVD) idet jeg altid gør det med Nero senere.
Tryk Next.

6) På næste side vælger du ikke at bruge undetekster (vælg ikke
Use subtitles). Det kan du lege med senere hvis du ønsker.
Tryk Next.

7) På sidste side kan du vælge "Create DVD menu", men for simpelthedens
skyld trykker du bare "Make DVD" og venter.

Når TFM er færdig bærnder du med Nero. Sværere er det ikke at lave
et DVD.

Mvh Torben.
Avatar billede marie-luise Nybegynder
03. november 2004 - 14:27 #65
Hej Torben!!
Hmm, synes nu jeg stadig har problemer, når den er færdig med audio, skriver den fejl, og der står: "AVS File is not outpulting (use convertTo12() at end of script)"
Hvad betyder det og hvad skal jeg gøre anderleders?? synes elles jeg har fulgt din vejliedning til punkt og prikke.. :`-(
Avatar billede ttn.bonk Nybegynder
03. november 2004 - 20:47 #66
Hej,

kan du fortælle lidt om den AVI fil du prøver at lave til DVD:

1) Vælg filen, højreklik og vælg Egenskaber, derefter Dokumentinfo siden.
Hvad står der her om Billede, Lydenheder og Video?

2) Kan du afspille din AVI fil i f.eks. Windows media-player?

3) Kender du VirtualDub (et andet gratis-program)? Prøv at åbne din AVI fil
i dette og vælg File Information. Hvad står der her?

Mvh Torben.
Avatar billede marie-luise Nybegynder
03. november 2004 - 22:28 #67
Hej igen!
Billede:
Bredde: 720 pixel
Højde: 576 -"-

LYD:
Bithastighed 1024 kbps
Størrelse på lydsampling: 16 bit
Lydformat PCM

BILLEDHASTIHED 25 billeder pr sekund

Størrelse 2,96 GB
Filtype Videoklip

Jeg kan sagtens afspille filen i Windows media-player, og i Power DVD.

Nej jeg kender ikke det program, skal jeg hente det??
Avatar billede ttn.bonk Nybegynder
04. november 2004 - 20:16 #68
Hej igen,

jeg har selv engang prøvet at løbe ind i samme problem, men fandt ikke
løsningen (har set andre også har haft problemmet). Mit problem
med forslaget om ConvertToYV12() i enden af AVISynth-scriptet forsvandt
efter jeg med ændrede billedfrekvensen fra et eller andet underligt 23.?
til 25 billeder/sek, og samtidig sikrede mig at mine videoklip var
af længde større end 1 minut. Men jeg kan se ud at dine informationer at
du allerede har 25 billeder/sek. Så jeg har umiddelbart ikke nogen
løsning på dit problem.

Men har du mod på at prøve noget mere, er her et par forslag (men vi
er langt ude :o(

1) Er dine klip indkodet med en MPEG-4 codec som DivX, Xvid eller lignende,
prøv at checke dine klip med gratis-programmet DivFix (se http://www.videohelp.com/tools?tool=DivFix ).
Men såvidt jeg husker var dine klip ikke komprimerede, og så
er det ikke så relevant

2) Sørg for at dine videoklip er af længden ca 90-120 sekunder (mindst).
Såvidt jeg husker er TFM/QuEnc ikke stabil ved kortere klip.

3) Afinstaller og installerer TFM igen (sorry :o( - men ?).

4) TFM kræver meget hukommelse. Sikr dig at din virtuelle hukommelse
sammen med din RAM er meget stor (2Giga Byte eller lignende).
Dvs med 250MB RAM skal din "page" fil være på (eller kunne udvides til)
f.eks. 1.5 GB.

5) Når du har startet TFM, så lad være med at bruge PC-en til andet. Hold
"fingrene væk" indtil programmet err færdigt.

6) Brug ikke 2-pass encoding med QuEnc.

Desværre ikke særligt konstruktive forslag ovenfor. Bedre er måske:

1) Prøv med DIKO istedet for (kender det ikke selv).

2) En sikker vej er med "TMPGEnc indkoder" til MPEG-2, derefter laves menuer
og DVD format med "TMPGEnc DVD Author". Bemærk at det er 2 forskellige
programmer, begge kan downloades med en 30 dages gratis prøve-periode.

3) Prøv TFM igen men med CCE (Cinema Craft Encoder). phatlasse skriver jo
at du kan hente en demo som laver et lille logo i billedet, men man kan
jo se om det virker.

Mvh Torben.
Avatar billede marie-luise Nybegynder
04. november 2004 - 22:48 #69
jeg fatter ikke noget af det.. hvad er det helt nødagtig jeg skal gøre?? hvis jeg sætter den på CCE og så skriver den fejl, når der er ved at lave filen... jeg har hentet en ny og afinstalleret den gamle, men det fungerer ikke... PUHA, synes godt nok det hele er lidt træls.. vil så gerne ha brændt de filer ned på en DVD skive..
Avatar billede marie-luise Nybegynder
05. november 2004 - 09:31 #70
hej Torben!!
ved du hvad, jeg må prøve at finde en ellers anden som har forstand på computere, for jeg kan ikke finde ud af det, selvom du har givet mig en rigtig god vejledning.. Jeg vil gerne give dig point, som tak for hjælpen, men hvordan gør jeg det??