Avatar billede nicolai_johannesen Nybegynder
27. oktober 2004 - 13:59 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Skudsikker font

Hej eksperter!

Jeg skal bruge en font, der kan ses af alle browsere og på alle platforme ... er det noget der findes?

Jeg bruger lige nu Verdana-fonten på mit website. Men kan den f.eks. ses på Mac og Linux?
Avatar billede 3xm Nybegynder
27. oktober 2004 - 14:06 #1
du kan aldrig være 100% sikker på at en skrifttype findes nogen steder. en windows bruger kan have set sig sur på verdana og slettet den, så er du lige vidt.

hvis du vil sikre dig en nogenlunde ens visning på tværs af browsere og systemer, så brug en 'slags' font, og ikke en bestemt. brug css' fomt-family og sæt den til 'serif', 'sans-serif', 'cursive', 'fantasy', eller 'monospace'.

mere om font-family: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/fonts.html#font-family-prop
mere om de forskellige generiske familier: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/fonts.html#generic-font-families

=)
Avatar billede 3xm Nybegynder
27. oktober 2004 - 14:06 #2
"(...) brug css' font-family (...)" - foNt - ikke foMt. undskyld.

=)
Avatar billede nicolai_johannesen Nybegynder
27. oktober 2004 - 14:12 #3
Tjekker lige dine links. Så vender jeg lige tilbage! :o)
Avatar billede roenving Novice
27. oktober 2004 - 17:15 #4
Som 3xm skriver er den bedste løsning at finde en to-tre fonte, som er rimeligt tæt på hinanden og sætte dem som alternativer og tilføje den generiske, f.eks.

style="font-family:tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif;"
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2004 - 20:13 #5
Som de andre siger: Du kan aldrig være sikker. Der er jo for eksempel også tekstbrowsere og mobiltelefoner og andre håndholdte browsere.

Når det så er sagt, så er det dog nok mange Linux-brugere, der har de almindeligste fonts. Jeg har f.eks. Verdana - selv om det er en font, som er lavet af Microsoft.

Derudover skal du lige være opmærksom på, at der vist nok ikke findes en browser, der bruger noget fornuftigt, når der angives 'cursive' eller 'fantasy', så hold dig til de tre andre.
Avatar billede nicolai_johannesen Nybegynder
27. oktober 2004 - 20:23 #6
I min søgen efter en websikker sammensætning af tekster til diverse styresystemer og browsere endte jeg med at benytte følgende fonte i mit css:

.text
{font-family: Tahoma, Trebuchet MS, Geneva, Arial;}

Tak for inspiration til alle. Jeg giver point til alle der smider et svar!

P.S. Jeg fandt også dette link, som er en god oversigt over win og mac-fonte: http://www.ampsoft.net/webdesign-l/WindowsMacFonts.html
Avatar billede nicolai_johannesen Nybegynder
27. oktober 2004 - 20:25 #7
Iøvrigt tak for Tahoma-tippet roenving. Dejlig teskt-font, som jeg lige havde glemt i min søgen efter gode webtekster!
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2004 - 20:27 #8
Nogle browsere har vist problemer med store bogstaver i font-navne.  Derudover glemte du det vigtigste: nemlig at angive en standardskrift til sidst. Så ret til:

.text
{font-family: tahoma, trebuchet ms, geneva, arial, sans-serif;}
Avatar billede roenving Novice
27. oktober 2004 - 20:27 #9
-- du skal lige huske at sikre en rigtig fortolkning af en flerords-parameter, samt tilføje den generiske, som er en forudsætning for validering !-)

font-family: tahoma, "trebuchet ms", geneva, arial, sans-serif;

-- velbekomme '-)
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2004 - 20:29 #10
roenving: Øv, du fangede en detalje mere. ;-) Skidt, ellers var vi jo enige.
Avatar billede 3xm Nybegynder
27. oktober 2004 - 20:30 #11
bummelum...

=)
Avatar billede 3xm Nybegynder
27. oktober 2004 - 20:30 #12
hovsa.

=)
Avatar billede roenving Novice
27. oktober 2004 - 20:31 #13
>>sandbox

*lol*
Avatar billede nicolai_johannesen Nybegynder
27. oktober 2004 - 20:39 #14
Kanon med de afsluttende bemærkninger! Sådan! Jeg har desværre kun 30 point at dele ud af :-) Men håber I får en go' aften alligevel! :-)
Avatar billede 3xm Nybegynder
27. oktober 2004 - 20:41 #15
i lige måde.

=)
Avatar billede roenving Novice
27. oktober 2004 - 20:43 #16
-- og tak for point ;~}
Avatar billede roenving Novice
27. oktober 2004 - 20:49 #17
Forøvrigt kan du altid ændre pointtallet i et stillet men ikke lukket spørgsmål opad, se f.eks. i http://expfaq.1go.dk !-)
Avatar billede doggy82 Praktikant
29. oktober 2004 - 01:07 #18
Har lige en kommentar.
Jeg forstår ikke at du har Trebuchet MS med midt i det hele, den ligner jo slet ikke de andre og det er den færrest har. Og for den sags skyld også geneva.
Jeg ville lave den:

font-family: verdana, tahoma, helvetica, arial, sans-serif;

Du kan så flytte rundt på de fire første efter hvilken du beste kan lide.
Verdana og Tahoma er meget ens. Det er Helvetica og Arial også, da Arial er en kopi af Helvetica.

Læs evt. også her:
http://www.microsoft.com/typography/fonts/default.aspx
Avatar billede doggy82 Praktikant
29. oktober 2004 - 01:09 #19
Det jeg mener er, at hvis man vil ha' Trebuchet så er det fordi det er den man bedst kan lide. Og det giver altså ikke så meget mening at den står midt i det hele. Så skal man sætte den først.