Avatar billede imma Forsker
25. oktober 2004 - 15:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Digital kamera, hvad skal vælges

Min svigerfar skal investere i et digital kamera..

Nogen som har nogen gode tips og nogle bestemte mærker man skal gå efter, og hvilke som er helt i top.

Hvis man istedet vælger et digital videokamera, hvad er så fordele og ulemper ved det..

Har selv gode erfaringer med canon IXUS serien. Men når man optager filmoptagelser er det uden lyd.

På forhånd tak

Jon
Avatar billede le_bon Nybegynder
25. oktober 2004 - 15:35 #1
En god tommelfingeregel er: Gå efter kameramærker der har lavet kameraer i mange år, og hvis hovebeskæftigelse er kameraproduktion. Et par eksempler er Nikon, Canon, Pentax, Olympus, og Sony kan også godt bruges. Vælg aldrig  et kamera der burde være en lommeregener eller en printer eller et ur! - De bruger andres teknologi og bikser noget sammen. (Dette er selvfølgelig meget groft sagt, og der er da også enkelte undtagelser ved reglen).

Hvis i vælger et digital videokamera er forskellen jo, logisk nok, at der er fokuseret på at videooptagelserne skal være helt i top, og stillbillede funktionen er kraftigt nedprioriteret. Køb ikke et videokamera hvis hovedformålet er stillbilleder!

IXUS serien er en lækker serie, den skuffer sjældent hvis du er ude efter et lille handy automatisk kamera.

Hvis du vil have yderligere, mere præcise råd, skal jeg vide lidt mere om behovet og budgettet.

En sidste ting: Sørg for at du har haft kameraet i hånden inden du køber det. Du kan mærke kvalitet og tyngde på de forskellige kameraer, så lad være med at købe et kamera du kun har set på nettet. - Ned til fotohandleren en tur!

Mvh. le_bon  c",)
Avatar billede vigilante Nybegynder
25. oktober 2004 - 15:36 #2
Hvis du vælger et digitalt videokamera er opløsningen på still billeder generelt ikke særligt høj.

Canon Ixus er i mine øjne et glimrende valg til den ikke så kræsne bruger, mens Canon EOS 300D er et virkeligt lækkert kamera hvis man vil betale merprisen.

Der er generelt ikke lyd på alm digital kameraer der kan optage videosekvenser.

Vælger du et digitalt videokamera ville jeg nuppe et Sony da deres objektiver i forhold til prisen er ret gode. Jeg har selv et sony HC-40 som er glimrende m. god lyd osv. men igen stillbilleder er kun i 1 megapixel.

I mine øjne skal man have et kamera til still og et til video hvis man vil have kvalitet.

Et godt sted at få fremkaldt digital billeder (som ikke er i standard størrelse) er pixum.com som laver forholdsvis billige billeder i 13x18 i fremragende kvalitet.

Det var lige lidt ekstra info udover hvad du spurgte om =)
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
25. oktober 2004 - 15:56 #3
Der er da fin lyd på når jeg optager video med mit IXUS 500!
Avatar billede le_bon Nybegynder
25. oktober 2004 - 16:21 #4
....I forlængelse af mit indlæg ovenfor: Du skal naturligvis heller ikke købe et stillbillede kamera for videofunktionens skyld, da denne ligeledes er fuldstændig nedprioriteret i forhold til stillbilledefunktionen. - Som vigilante også er inde på.
Avatar billede vigilante Nybegynder
25. oktober 2004 - 17:42 #5
@nhelibuth: nej der er undtagelser, med generelt mente jeg de fleste
Avatar billede razman Nybegynder
28. oktober 2004 - 08:20 #6
Hvad med Canon s70? Det har fået kanon gode anmeldelser, og koster under 4000. Jeg har et s40, men overvejer kraftigt at skifte, da listen over forbedringer er alenlang.