Avatar billede falck Nybegynder
25. oktober 2004 - 00:35 Der er 20 kommentarer

Overclock på Asus P4B bundkort

Hejsa
Jeg har en PC med Asus P4B bundkort,400 mhz FSB,512 PC133 SD RAM, CPU er Intel 1.6 ghz (Willamette/Northwood)socket 478.
Jeg ved der er mulighed for at overclocke den, og kan se i BIOS at jeg  kan vælge at sætte CPU til 2133 mhz, når jeg vælger dette og genstarter fortæller den at bundkort skal sættes til Asus Jumber free som godtnok osse er nævnt på Asus produkt beskrivelsen. Det jeg er i tvivl om er, om det både er CPU Core: Bus Frequency Multiple (DIP_SW Switches 1-4) og CPU External Frequency Setting (SW 5-9)
der skal sættes i position "off" for at overclockingen kommer til at fungere.

Et tillægs spørgsmål er om det er klogt at sætte en lidt større køler i for at dette kommer til at fungere optimalt.

Mvh. Lars
Avatar billede gl.k. Nybegynder
25. oktober 2004 - 01:05 #1
Cpu core skal du jo indstille, afhængig om du nu har en Willamette eller en ægte P4.
Jumperen er altid aktiv (!),giver dig vælgmulighed imellem 1.5 - 1.75 for P4 og 1.75. - 2.1 for Willamette,  uanset om du nu sætter den i jumperfree mode, som vil være den dominante jumper mht. multiplieren ( 1-4), _som _alligevel _er _CPU-låst,  eller FSB( 5-9). Så indstiller du via bios.

Om den kan OC eller vil køre stabilt kan ik siges pt. , men prøv først med original CPU- køleenhed/blæser.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. oktober 2004 - 01:34 #2
Kan regne ud, at den kører på en 100MHz systembus (=400 FSB) og multiplier på 16. 100 x 16 = 1600MHz,

Ved at hæve bus frekvensen til 133 (=533 FSB) fremkommmer de 2133MHz. 133,3333 x 16 = 2133MHz.

Dvs er forøgelse på 33% - det er fint nok, hvis den kan køre stabilt med ordentlig køling.
Men pas på om PCI og AGP kan bevares på deres default frekvens på h.v. 33 og 66 MHz. De kan ikke holde til at blive skruet op med 33%. Med andre ord skal PCI og AGP frekvens bevares, uafhængig af om systembussen er 100 eller 133.

Men det tyder da på, at bundkortet kan bruges til CPU'er beregnet til både 100 og 133MHz. Og i begge tilfælde køre 33 og 66 på PCI og AGP. At "skrue op" for bussen er eneste mulighed for at overclocke den. - Jeg har ikke søgt specifik info om P4B.
Avatar billede falck Nybegynder
25. oktober 2004 - 09:24 #3
Hej
Tak for svarene. Det er fuldstændig korrekt den kører på 100 mhz system bus. Jeg skal skynde mig at sige at jeg ikke har arbejdet med overclocking før og derfor er lidt usikker på disse ting, alle jeg snakker med siger bare at min maskine snildt kan clockes med den type processor og bundkort. Processor har ifølge aida32 disse data.

CPU Egenskaber
CPU Type    Intel Pentium 4, 1615 MHz (4 x 404)
CPU Alias    P68, Willamette, A80528
CPU Stepping    D0
Oprindelig Hastighed    1600 MHz
L1 Trace Cache    12K Instructions
L1 Data Cache    8 KB
L2 Cache    256 KB (On-Die, ATC, Full-Speed)

CPU Fysisk Information
Type    478 Pin uPGA
Størrelse    3.50 cm x 3.50 cm
Transistorer    42 million
Proces Teknologi    6M, 0.18 um, CMOS
Teknologi    217 mm2
Core Spænding    1.75 V
I/O Spænding    1.75 V
Typisk Forbrug    55.3 - 75.3 W  (afhængig af clock hastighed)
Maksimalt Forbrug    72 - 100 W  (afhængig af clock hastighed)

Bundkort har disse data.
Motherboard Egenskaber
Motherboard ID    10/16/2001--I845--<P4B>
Motherboard Navn    Asus P4B

Front Side Bus Egenskaber
Bus Type    Intel NetBurst
Bus Bredde    64 bit
Virkelig Hastighed    101 MHz (QDR)
Effektiv Hastighed    404 MHz
Båndbredde    3230 MB/s

Egenskaber for Hukommelses Bus
Bus Type    SDR SDRAM
Bus Bredde    64 bit
Virkelig Hastighed    135 MHz
Effektiv Hastighed    135 MHz
Båndbredde    1077 MB/s

Egenskaber for Chipset Bus
Bus Type    Intel Hub Interface
Bus Bredde    8 bit
Virkelig Hastighed    67 MHz (QDR)
Effektiv Hastighed    269 MHz
Båndbredde    269 MB/s

Motherboard Fysisk Information
CPU Sokler    1
Udvidelses Sokkel    6 PCI, 1 AGP, 1 CNR
RAM Sokler    3 DIMM
Form Faktor    ATX
Motherboard Størrelse    220 mm x 300 mm
Motherboard Chipset    i845
Ekstra Kendetegn    JumperFree

I kan se switches på dette link: http://www.asus.com/mb/socket478/p4b/jumper.htm

Som jeg forstår det i har skrevet skal jeg ikke røre ved switches 1-4 men derimod sætte switches 5-9 i jumber free mode.

Mvh. Lars
Avatar billede gl.k. Nybegynder
25. oktober 2004 - 10:58 #4
Go´ indlæg, halifax. Havde jeg helt glemt... :-)

Tag dit manual. Find 3 jumper.

1 CLR CMOS jumperen. Prøv om du kan resette dit bios med jumperen. Det kan være til gavn senere..

2 CPU core: Den står nok allerede på 1.75 - 2.1 siden du har en Willamette. Men check alligevel.

3 Jumper jumperfree mode: flytter du den til pos. jumperfree, så :

"In JumperFree mode, all dip switches must be set to OFF.
When JumperFree mode is enabled, use BIOS setup in place of these switches."
*http://www.asus.com/mb/socket478/p4b/jumper.htm
Kig lige på siden.
Og:
http://www.asus.com/products/mb/socket478/p4b/overview.htm
----> adjustable FSB/MEM/PCI frequency ratio

PCI skal indstilles på 33MHZ. FSB på 133. MEM 133??? Kender ik noget til SD - ram. Andre ?

Google lige om man kan smadre en Willamette ved at overclocke den...
Avatar billede falck Nybegynder
25. oktober 2004 - 13:06 #5
Hejsa
Jeg har nu søgt lidt på google vedr. overclock af willamette og har fundet frem til følgende:

Willamette kan godt clockes uden at den brænder af, specielt hvis man holder sig fra at hæve cpu core som på min står fra de nævnte 1.75 til 2.1 men dog ikke op på 533 på FSB, jeg har eksperimenteret lidt og har fundet frem til at hæve system bus til 125 mhz, det giver lige ud 2.0 ghz på CPU, det prøver jeg, men er det stadigvæk det klogeste at sætte hhv. PCI til 33 mhz og AGP til 66 mhz i switch indstillinger hvis BIOS og bundkort tillader det?

Nu holder jeg lidt øje med temp. osv men indtil videre kører det fint.

Mvh. Lars
Avatar billede halifax Nybegynder
25. oktober 2004 - 19:45 #6
Det er absolut det klogeste at beholde PCI og AGP på deres default værdier. Dermed ikke sagt, at de ikke kan øges og dermed give lidt ekstra boost på systemet, men at øge med mere end ca. 10% giver det som oftest problemer, fx. ved at PCI kort begynder at fejle. Et eksempel kan være PCI netværkskort.

På ældre bundort gik det ofte galt for OC interesserede, fordi PCI og AGP (og RAM) blev forøget i samme takt som systembussen (eller FSB).

Det bedste er, hvis ens bundkort tillader at forøge systembussen, uafhængig af PCI og AGP (asykront clockfrekvens), fordi eneste mulighed for OC er at forøge systembussen, som i dit tilfælde fra 100 til 133 (disse er default settings på dit kort), eller ved at øge bussen i mindre steps af gangen, indtil computeren begynder at opføre sig ustabilt. Herefter må man igen sænge busfrekvens til sidst stabile setting. Og her er du åbenbart nået til 125MHz, som giver en cpu speed på 2.0GHz.

Kan du komme højere op og bevare den stabil, er det bare helt fint  -  og du er godt på vej ind i mysteriet om OC og sammenhængen af samme.

Hvis du vil afprøve stabileteten ved at give den lidt mere vcore, så gør det endelig i små step af gangen. Fx. hvis den ikke vil køre stabilt eller starte op hvis du sætter den til 133MHz.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. oktober 2004 - 20:01 #7
Du har trods alt nået en forøgelse på 25% ved at gå fra 1.6GHz til 2.0GHz. Ikke så dårligt endda - og slet ikke på det tidspunkt hvor 1.6GHz Willamette kom frem, hvor man kunne få 25% bedre ydelse end det, man havde betalt for på købstidspunktet.

At frekvensræset så altid løber fra én i løbet af få måneder, er et helt andet spørgsmål. Det ser dog ud som om Intel pt. er ved at have nået toppen for P4, og i stedet vil koncentrere sig om at indbygge to cpu'er i den samme chip.
Avatar billede gl.k. Nybegynder
25. oktober 2004 - 23:04 #8
Kør´ lige aida 32 engang til ved fsb 125. Hvad siger din memory båndbrede nu ?
Avatar billede falck Nybegynder
25. oktober 2004 - 23:19 #9
Hej
Tak fo svarene. Her er de nye værdier læst med aida32

Motherboard Egenskaber
Motherboard ID    10/16/2001--I845--<P4B>
Motherboard Navn    Asus P4B

Front Side Bus Egenskaber
Bus Type    Intel NetBurst
Bus Bredde    64 bit
Virkelig Hastighed    125 MHz (QDR)
Effektiv Hastighed    500 MHz
Båndbredde    4000 MB/s

Egenskaber for Hukommelses Bus
Bus Type    SDR SDRAM
Bus Bredde    64 bit
Virkelig Hastighed    125 MHz
Effektiv Hastighed    125 MHz
Båndbredde    1000 MB/s

Egenskaber for Chipset Bus
Bus Type    Intel Hub Interface
Bus Bredde    8 bit
Virkelig Hastighed    83 MHz (QDR)
Effektiv Hastighed    333 MHz
Båndbredde    333 MB/s

Motherboard Fysisk Information
CPU Sokler    1
Udvidelses Sokkel    6 PCI, 1 AGP, 1 CNR
RAM Sokler    3 DIMM
Form Faktor    ATX
Motherboard Størrelse    220 mm x 300 mm
Motherboard Chipset    i845
Ekstra Kendetegn    JumperFree

Motherboard Producent
Firma Navn    ASUSTeK Computer Inc.
Produkt Information    http://www.asus.com/products/mb/mbindex.htm
Hent BIOS software    http://www.asus.com/support/download/download.aspx

Synes ikke der den store forskel fra før.

Mvh. Lars
Avatar billede falck Nybegynder
25. oktober 2004 - 23:48 #10
Hej igen igen.
Hvor f.... ser jeg i aida32 el. lign.programmer(eller i BIOS), hvor mange mhz AGP og PCI kører med nu?

CPU temp. ligger i øvrigt ret konstant på 55.5 grader med den org. køler.

Her er memory data fra CPU-Z

Northbridge        Intel i845 rev. A3
Southbridge        Intel 82801BA (ICH2) rev. 12
AGP Revision        2.0
AGP Transfert Rate    4x
AGP SBA            supported, not enabled
AGP Aperture        64 MBytes
Memory Type        SDRAM
Memory Size        512 MBytes
Memory Frequency    166.7 MHz (3:4)
CAS#            3.0
RAS# to CAS#        3
RAS# Precharge        3
Cycle Time (tRAS)    6

Og nuv. værdier på CPU osse taget fra CPU-Z.

Number of CPUs            1
APIC ID                0
Name                Intel Pentium 4
Code name            Willamette
Specification            Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 1.60GHz
Family/Model/Stepping        F12
Extended Family/Model        0/0
Brand ID            8
Package                mPGA-478
Core Stepping            D0
Technology            0.18µ
Instructions Sets        MMX, SSE, SSE2
Clock Speed            2000.1 MHz
Clock multiplier        x16.0
Front Side Bus Frequency    125.0 MHz
Bus Speed            500.0 MHz
L1 Data Cache            8 KBytes, 4-way set associative, 64 Bytes line size
L1 Trace Cache            12 Kµops, 8-way set associative
L2 Cache            256 KBytes, 8-way set associative, 64 Bytes line size
L2 Speed            2000.1 MHz (Full)
L2 Location            On Chip
L2 Data Prefetch Logic        yes
L2 Bus Width            256 bits

Mvh. Lars
Avatar billede gl.k. Nybegynder
26. oktober 2004 - 00:36 #11
Check CPU/MEM 3:4 divideren i bios. aida siger du kun kører 1:1. Cpuz siger 3:4. Det skal du have styr på, da vigtigt for performance.

hent http://download.guru3d.com/sandra/

Kør en system summary plus en memory benchmark. Post igen .

Det kan være at du slet ikke længere kan se dine AGP/PCI frekvenser, da overclocket.

55 grader seer ok ud. Hvor højt er den, når den ikke belastes ?

Hot CPU tester eller prime95 burde du lige køre engang også, da det virklig belaster dit system ( CPU ). Stop, hvis den går over 62 grader.

Egenskaber for Chipset Bus
Bus Type    Intel Hub Interface
Bus Bredde    8 bit
Virkelig Hastighed    67 MHz (QDR)

Hvis det nu skulle være din PCI, så:

Egenskaber for Chipset Bus
Bus Type    Intel Hub Interface
Bus Bredde    8 bit
Virkelig Hastighed    83 MHz (QDR)

...er den alt for højt efter OC. Så højt, at du næppe ville kunne opstarte PC´en.
Men jeg er ikke sikker om det er PCI frekvens.

Andet mulighed er, at det ( evt. også ) er en fejlmåling.
Avatar billede halifax Nybegynder
26. oktober 2004 - 05:16 #12
Hukommelse: aida32 viser 125MHz, dvs. 1:1
CPU-Z viser 166,7 som 3:4 (i forhld til fsb 125) for pc133 ram!!

Chipset bus: både aida32 og cpu-z viser 83MHz. Det passer med default 66MHz + 25% (a la fsb 125 som 100 + 25%)
Det bør kunne ændres. Men er ikke sikker på om din bios kan klare det.

Info omkring nogle default settings:
FSB 100 giver
RAM 4:3 for pc133 ram  (eller er det omvendt som 3:4 - tjek selv)
PCI 1:3 = 33MHz
AGP 2:3 = 66MHz

FSB 133
RAM 1:1 for pc133
PCI 1:4 = 33MHz
AGP 1:2 = 66MHz

Ikke alle (lidt ældre) bundkort har så detaljerede settings med asynkron clock, eller PCI og AGP uafhængig af FSB. Men nyere, OC-venlige mobo har det.
Så det kan godt tænkes du når en limit for OC, hvis nogle settings ikke kan gøres uafhængig af fsb.

Håber du med indlæg fra også k bliver lidt mere vidende omkring OC mysterierne.
Avatar billede falck Nybegynder
26. oktober 2004 - 23:16 #13
Hej igen og tak for alle svarene. Det er ikke lykkedes mig at ændre på PCI eller AGP mhz. Jeg har sågar lavet en clean boot cd til xp så jeg kunne starte i DOS og derved flashet BIOS med den nyeste version jeg kunne finde. Jeg forsker videre og poster resultater.

Mvh. Lars
Avatar billede gl.k. Nybegynder
27. oktober 2004 - 19:24 #14
"In JumperFree mode, all dip switches must be set to OFF.
When JumperFree mode is enabled, use BIOS setup in place of these switches."

----> adjustable FSB/MEM/PCI frequency ratio <<--- den sidste indstilling burde indstilles til 33 i BIOS, hvilket låser din PCI.
Avatar billede falck Nybegynder
27. oktober 2004 - 21:28 #15
Jeg har læst dette flere gange.MB er i jumber free mode og alle dips er sat til off. Jeg har disse muligheder i BIOS

CPU speed: valg mellem manual/1600/2133
CPU frequency multiple (her locked til 16x) men valg mellem 8 24x
CPU frequency ratio: valg melllem auto/1:1/3:4

Det er mulighederne, der ER ingen specifik justerings mulighed, går ud fra det der menes på Asus er CPU frequency ratio.

Mvh. Lars
Avatar billede gl.k. Nybegynder
28. oktober 2004 - 03:52 #16
Nu har jeg prøvet at finde noget omkr. PCI/AGP lock men kunne ikke finde noget.
Så dog et billede, hvor der ikke var noget med CPU/MEM/PCI, så...du har selvf. ret med det du skriver. Måske finder du selv noget på google omkr. emnet " AGP/PCI LOCK P4B ".
Evt. skal der et biosflash til for at have PCI lock option. Vil jeg dog pt. slet ikke anbefale, da det kan ødelægge dit bundkort ( bios chippen er vist loddet på ) .

Istedet kan du prøve med jumperne:
a) sæt mem 1:1 i bios

b)jumper jumperfreemode tilbage igen, så:

c) SW 1-4 er lige meget, sæt dem på alle på off eller 1on, 2off, 3off, 4on

d) prøv de 3 kombinationer ( start med 100,så 125 til sidst 133 :

CPU (MHz) PCI (MHz) AGP (MHz) SW5 SW6 SW7 SW8 SW9
100 33.0 67.0 [OFF] [OFF] [ON] [ON] [ON]
125 31.0 62.0 [ON] [ON] [ON] [ON] [OFF]
133 33.0 66.0 [ON] [OFF] [ON] [ON] [OFF

0.1V må du i hvert fald øge VCore

Forresten vil du med bios 1012, tror jeg den hed, kunne køre en P4A 2,6 Ghz ;-)
Avatar billede falck Nybegynder
28. oktober 2004 - 08:58 #17
Hej
Ja det lyder som en go ide, det er rigtigt med sw 1-4 er irrelevant da CPU alligevel er locked til 16x men derfor er korrekt switch indstilling her 1off, 2off, 3off, 4on for 16x multiplier.

Jeg prøver at lade dip switches styre efter at have sat memory ratio til 1:1. Derefter skal JEN jumber sættes til connect 1-2 for switch styring hvor 2-3 er jumber free dvs styret i BIOS.

Det er i øvrigt netop version 1012 jeg har flashet i BIOS ;-)

AGP er locked til at køre med 1.5v kort, har det nogen betydning i denne sammenhæng?

Mvh. Lars
Avatar billede gl.k. Nybegynder
28. oktober 2004 - 09:33 #18
Du har s** ret igen ;-)

16x , da du har en 1,6 og ikke en 1,5Ghz. Men, SW 1-4 er nok uden betydning.

1,5V AGP er AGP 4x, og du må ikke bruge et gl. AGP 1x kort, da 3.3V. Så kommer der røg...

Men - i denne samhæng ikke vigtigt og forskellen mellem AGP4x og AGP8x er yderst minimalt.
Avatar billede falck Nybegynder
28. oktober 2004 - 09:37 #19
Så har jeg sat MB i jumber selection, desværre tvinger den så CPU frequency ratio (og VCore)i auto selvom jeg havde sat den til 1:1 før ændring. Har nu sat til disse indstillinger

CPU (MHz) PCI (MHz) AGP (MHz) SW5 SW6 SW7 SW8 SW9
125 31.0 62.0 [ON] [ON] [ON] [ON] [OFF]

Ved denne indstilling skriver aida32 og cpu-z desværre de samme værdier som ved den manuelt valgte FSB på 125, men man må da gå ud fra at det så er værdier sat i SW 5,6,7,8,9 der bestemmer alligevel.

Ved 100 er det selvfølge std som den var før og ved 133 kan den ikke boote.

Mvh. Lars
Avatar billede gl.k. Nybegynder
28. oktober 2004 - 11:27 #20
Det ville også har væeret for godt, hva ?

Siden du ikke kan ændre VCore i jumperless, skal du nok tilbage til jumperfree igen ;-)...

hent lige "sandra" og post summary ved fsb 100 og 125.

Slet ikke sikkert, at CPU kan klare denne OC. Men -man kan da prøve.

Vil næsten mene, at hvis du kan være sikker på, at din PCI/AGP er ufarlige, så bibehold en 25% OC, og kig istedet efter noget mem båndbrede.  er 3:4 CPU/MEM eller MEM/CPU? Burde være det første, men læste andet i nat..