Avatar billede galle Nybegynder
24. oktober 2004 - 21:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Vil ikke starte korrekt op

Hej alle

Min computer er pludselig gået i fisk.

P3 450Mhz
512ram
XP Proffesionel

Den har fungeret upåklageligt indtil jeg startede den i dag, hvor den kom med en meddelse om, at der ikke var hukommelse nok til at starte API? - Når jeg trykkede OK, slukkede den og startede med samme resultat.

Jeg startede derefter maskinen i fejlsikret tilstand og konstaterede at der kun var 294MB tilbage på C drevet. Efter at have slettet nogle spil, er der nu 1.194MB til rådighed, men det har kun delvis rettet op på fejlen.

Nu starter maskinen op uden at komme med nogen meddelser - men resultatet er et skærmbillede i en meget dårlig grafik kvalitet (står til 600x800 - 4 bit, med en del flimmer?). Skrivebord m.m. mangler de fleste ikoner og indstillingerne minder om en nyindstallation (jeg kan dog se alle de installerede programmer under Alle Programmer).

Jeg har forsøgt at lave en systemgendannelse, men computeren kan ikke finde de gamle datoer - og det virker som om computeren opfatter det som en nyinstallation.

Hvad kan jeg gøre??

mvh
Jan
Avatar billede langbein Nybegynder
24. oktober 2004 - 21:53 #1
Forsøke å få den opp i safe mode og kjøre system restore.. Hvis det er noe med windows men det kan også være en hardware sak, for eksempel defekte ram brikker.
Hvis du har 256 brikker, ta ut en og en og forsøk å kjøre bare med en. Gå også i bios og last default verdier, i tilfelle det skulle være satt opp noen spesialiteter. Sjekk også kablene til hd. Dersom det finnes ekstra hd eller annet "spesialutstyr", ta det ut.
Avatar billede langbein Nybegynder
24. oktober 2004 - 21:54 #2
Beklager, så ikke dette .."forsøgt at lave en systemgendannelse"
Avatar billede galle Nybegynder
24. oktober 2004 - 22:06 #3
Hej Langbein

Jeg har startet den op i SAFE MODE - men jeg kan IKKE vælge en gammel dato i SYSTEM RESTORE. Den viser kun nuværende dato og tid.

Jeg er ikke meget for at skulle pille ram ud af den, eller ændre i bios - altså hvis jeg kan undgå det :-)

mvh
Jan
Avatar billede galle Nybegynder
24. oktober 2004 - 22:42 #4
Hej alle

Der er også andre muligheder når jeg trykker F8 - er der ingen af disse jeg kan benytte?

mvh
jan
Avatar billede galle Nybegynder
25. oktober 2004 - 07:37 #5
Hej
Nu har jeg forsøgt at skifte RAM-klodser og været i BIOS og reinstalleret den med DEFAULT værdier - men intet har hjulpet. Jeg kan ingen gang ændre i skærmindstillingerne, således at jeg kan få en bedre grafik.

Jeg har desuden checket hardware indstillingerne og de ser ok ud.

Nogen idéer??
Avatar billede langbein Nybegynder
26. oktober 2004 - 22:17 #6
Spørs om du har en hardware feil et sted. Ville forsøkt å ta ut og tømme den for alle de delene som kan tas ut og kjøre den med minimum ram. Du kan jo også forsøke den å boote den fra en Linux cd for eksempel Knoppix. Spørs om det ikke er en risiko for at feilen til sist viser seg å være feil hovedkortet. (Men først bør alle andre hardwaredeler eleminieres.)
Avatar billede galle Nybegynder
03. november 2004 - 11:22 #7
Hvordan lukker jeg dette spørgsmål??
Avatar billede langbein Nybegynder
29. november 2004 - 20:23 #8
Du legger selv et svar og så aksepterer du dette.
Avatar billede galle Nybegynder
30. november 2004 - 10:57 #9
Svar