Avatar billede jensenoest Nybegynder
24. oktober 2004 - 16:42 Der er 13 kommentarer

problemer med opsætning af hjemmenetværk

Jeg har lige fået en notebook og vil gerne have lavet et hjemmenetværk mellem min stationære pc og min bærbar, så jeg fra min notebook kan bruge programmer på min desktop, filer og printeren og scanner osv.

Pc'erne er ikke direkte forbundet, da jeg kører trådløs på min notebook. Dvs. min adsl forbindelse går via mit adsl modem til den trådløse router med access point. Min desktop pc er koblet til routeren via alm. netværkskabel og min bærbar kører via trådløst netværkskort i notebooken på trådløs til routeren.

Jeg har kørt windows xp netværksguide til oprettelse af hjemmenetværk, på begge computere. I stifinder er der blevet lavet en mappe med netværkssteder, hvor jeg finder 'hjemmenetværk' (som jeg har kaldt mit netværk) i en undermappe af undermappe til windows netværk. Der er to ikoner med to computere, min desktop pc og min bærbar. Men der kan ikke oprettes forbindelse. Hvis jeg klikker på ikonet for den anden pc, altså den jeg iKKE sidder ved, så får jeg en fejlmeddelelse om at der ikke kan oprettes forbindelse.

Præcis ordlyd er:
Hjemmekontor (min desktop pc) er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til.....bla bla
Netværkssti ikke fundet.
Avatar billede abh Nybegynder
24. oktober 2004 - 16:51 #1
Har du antivirus program med indbygget firewall??
havde samme problem med min pccillin antivirus der var det bare firewallen der gjorde at jeg ikke kunne få forbindelse.... så snart den var fjernet virkede det hele!
Avatar billede krohn Praktikant
24. oktober 2004 - 16:52 #2
Eller firewall i windows
Avatar billede abh Nybegynder
24. oktober 2004 - 16:54 #3
Jeg har personlig ikke haft problemer med firewallen der følger med sp2 men du kunne jo prøve at deaktivere den og se om det virker!
Avatar billede victor-1 Nybegynder
24. oktober 2004 - 17:20 #4
Jeg har tidligere hjulpet en bruger med at få det til at fungere. Han brugte som jeg selv gør det firewallen "Sygate Personal Firewall"

Jeg ved ikke om du kan bruge det, da du intet nævner om, hvilken firewall der er tale om her. Men her har du den selv samme tekst som han fik og som jeg selv har fulgt - og det virker *S*

Prøv følgende på begge maskiner:

1: Fjern via enhedshåndtering netkortet som forbinder de to maskiner.
2: Sæt Sygates indstillinger tilbage til standard. (fjern evt. indtastede IP-adresser og lignende)
3: Genstart maskinerne og lad dem finde og geninstallere netkortene igen. (sker automatisk)
4: Frakobl Sygate Firewalls på begge maskiner og aktiver XP’s indbyggede firewall på værtscomputeren.
5: Tryk på "Start >> Alle programmer >> Tilbehør >> Kommunikation >> Guiden netværksinstallation" og kør guiden - først på værtscomputeren, derefter på klienten.
6: Sørg for, at noget er delt på begge maskiner (f.eks. mappen "Dokumenter")

Undersøg herefter om begge maskiner kan "pinge" hinanden på følgende måde (først fra værtscomputeren til klienten - derefter modsat):

1: Start >> Kør >> skriv cmd og tryk Enter (åbner kommandoprompten)
2: Skriv i den - ping "navnet på klienten" uden disse ("") og med mellemrum mellem ”ping og navnet”- (der sendes fire "pakker" som alle skal modtages retur, hvis kortene i maskinerne virker som de skal)

Hvis begge maskiner kan pinge hinanden, er der belæg for at gå videre med, at konfigurere begge firewalls og igen ved hjælp af kommandoprompten, finde frem til netkortenes MAC-adresser på følgende måde (skal naturligvis gøres på begge maskiner):

Skriv i prompten ”ipconfig /all” uden disse ”” (husk det lille mellemrum mellem config og /)
Herved fremkommer alle oplysninger om installerede netværkskort, - deriblandt netværkskortets fysiske nummer (MAC-nummeret) som skal noteres. (vær opmærksom på, at der jo er to kort i værtscomputeren og at det selvfølgelig er det rigtige korts oplysninger som skal noteres)

Så er det tid at tilføje kortenes MAC-adresser i Sygate på begge maskiner. På værtscomputeren tilføjes MAC-adressen fra klienten og omvendt.

Gør det således:
1: Genstart begge maskiner og deaktiver XP’s indbyggede firewall på værtscomputeren.
2: Dobbeltklik på ikonet for Sygate nede i tray (ved uret)
3: I menuen ”Tools >> Advanced rules” trykkes på knappen ”Add” (åbner ”Advanced rules settings”)
4: På fanebladet ”Hosts” sættes der prik i ”Mac address” og MAC-adressen på den anden computers netkort indtastes.
5: Klik på fanebladet ”General” sæt prik i ”Allow this traffic” og klik på ”Ok”
Avatar billede jensenoest Nybegynder
24. oktober 2004 - 17:47 #5
til abh og victor-1:

Jeg har Panda Antivirus program, som har indbygget firewall. Jeg kører XP SP2, men har XP's firewall slået fra. Kører som sagt Panda's firewall i stedet, på begge maskiner. Og det er muligt, at det kan være firewall'en på de individuelle maskiner, der nægter adgang fra anden maskine. Men burde det netop ikke undgåes ved at begge maskiner er registreret som en del af netværket ??

Den opsætning du sender victor, kan jeg ikke bruge, for der er ikke noget fælles netkort og maskinerne er ikke forbundet direkte med hinanden. De tager kontakt med hinanden gennem routerne, som er eneste forbindelsesled.

Jeg er ked af, at slå firewall'en fra på maskinerne, for jeg har dagligt angreb af forsøg på portscanning udefra og tør ikke lade min forbindelser stå åbne. Ideen var nok at aktivere firewall'en i routeren, således at misbrug udefra nettet bliver blokeret i routeren, og så kunne undvære firewall på de enkelte maskiner. Men problemet vil måske alligevel opstå, for computeren i hjemmenetværket taler jo som sagt gennem routeren og routeren vil derfor opfatte hver maskine som udefra kommende.

Jeg ved heller ikke, hvordan jeg aktiverer firewall'en i routeren, om den ER aktiveret eller om der overhovedet ER en firewall. Hvis den er sat til, kan det jo også skyldes konflikter panda og routeren imellem.
Avatar billede abh Nybegynder
24. oktober 2004 - 18:09 #6
hmm.. er der mulighed for forskellige firewall setups i panda antivirus... for jeg skiftede fra homenetwork til officenetwork i min pccillin og så virkede det..
Avatar billede abh Nybegynder
24. oktober 2004 - 18:10 #7
og som sagt tidligere har jeg også tændt for sp2 firewallen og der er ingen problemer!
Avatar billede abh Nybegynder
24. oktober 2004 - 18:17 #8
her kan du forresten checke din sikkerhed på nettet... om du er "totally stealth" eller om du er en stort rødt "hack me" skilt på nettet.. ret smart..

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
Avatar billede krohn Praktikant
24. oktober 2004 - 21:38 #9
Jeg har været nød til at fjerne SP2 på min winXP pro da mit trådløse netværk ikke ville køre stabilt med denne, endnu. Den blev ved med at "smide" ipadresserne så hver gang man genstartede computeren var den sat til "få automatisk tildelt ip" det samme hvis man skiftede bruger. Begge bruger var sat op som Admin
Avatar billede jensenoest Nybegynder
25. oktober 2004 - 11:13 #10
Jeg prøvede lidt forskelligt igår, bl.a. at frakoble panda firewall'en, for at se, om det var der problemet var. Og så var der ikke problemer med at få forbindelse. Så det er panda firewall, der blokerer og jeg har skrevet ind til deres support, for at høre hvordan man løser problemet. For jeg kan ikke umiddelbart se indstillingsmuligheder til at løse det. Så skal man ind og lave undtagelser med ip adresser osv. og det kan jeg ikke finde ud af uden videre.
Avatar billede abh Nybegynder
25. oktober 2004 - 14:33 #11
Det var det jeg havde mistanke om du er langt fra den eneste der har haft det problem... har også hørt fra folk med norton der har det samme problem... Det er jo egentlig ret træls!!

Her er forresten et link til løsningen(hvis du altså ikke havde fundet det selv):
http://www.pandasoftware.com/support/card.aspx?idSolucion=&idProducto=&idNecesitoAyuda=&idDeseo=&id=670&IdIdioma=2
Avatar billede jensenoest Nybegynder
26. oktober 2004 - 15:29 #12
Jeg har nu fået svar fra Panda og de kom med følgende kort anvisning:
Du skal vælge at konfigurere din Panda firewall til at tillade "access to shared folders..."

Jeg kan komme med en nærmere anvisning til de, der evt. skulle have samme problem, at man skal åbne sit panda program, gå ind i 'settings' for firewall'en, vælge fanebladet 'security' og markere 'allow others to access shared folders in my computer' og markere den nedenfor også 'allow me to access shared folders in other computers' og klikke ok. Dette skal gøres på alle maskiner i netværket. Så skulle det virke.

abh: skriv et svar, så får du nogle points
Avatar billede abh Nybegynder
26. oktober 2004 - 21:03 #13
svar :)